fbpx

Amazons Audible smyger in i Sverige?

Kommer Audible att satsa hårdare på Sverige eller är annonsen (riktad till svenska användare via en internationell nyhetssajt) för Harry Potter-ljudböcker bara en tillfällig kampanj? Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Tar Amazon vägen in i Sverige via Audible? Just nu marknadsförs tjänsten med Harry Potter till svenska kunder som redan erbjuds 1200 svenska ljudböcker.

I veckan levererade Amazon sina siffror för det första kvartalet. Om Akademibokhandeln var nöjda med sin lilla ökning och ett minskat minus så hade Amazon ett kvartal med en relativt liten tillväxt (+17 procent) av omsättningen.

Men vinsten mer än dubblades till 4,4 miljarder dollar (motsvarande 41,8 miljarder svaga svenska kronor) från 1,9 miljarder dollar 2018. Mer än hälften av vinsten kom dock från Amazons molntjänster (de bygger tre serverhallar i Sverige) och Amazons egna butiker ökade ”bara” sin försäljning med 9,3 procent medan tredjepartsbutiker som använder Amazons market place ökade med 19,3 procent.

Men även en annan typ av molntjänster växte – nämligen Amazons Prime-abonnemang samt olika abonnemang i form av digitala ljudböcker, video, eböcker och musik. Med hela 38,7 procent.

ANNONS

I den siffran ingår rimligen Audible som konkurrerar med de svenska ljudbokstjänsterna Bookbeat och Nextory i Tyskland och med Storytel på flera marknader.

Faktum är att Audible är en konkurrent även hemma i Sverige med sin modell där prenumeranter får en ljudbok i månaden för 7,99 pund (motsvarande 98 kr). Dessutom ingår ett antal podcasts inom Audible Original.

Vi har på senare tid sett reklam för Audible i form av banners (se bilden) med de svenska Harry Potter-böckerna på olika internationella nyhetssajter, riktade mot svenska besökare. Den som klickar landar på Amazon UK, det finns fortfarande ingen svensk sajt eller ens en svensk landningssida. Däremot finns det fler svenska titlar än Harry Potter hos Audible, runt 1200 svenska ljudböcker.

Betydligt sämre utbud än hos Audibles svenska konkurrenter med andra ord. Bland de förlag som släpper sina titlar på Audible finns Saga Egmont och WAPI (Word Audio) som haft avtal med Audible i tio år. Egmonts satsning är betydligt färskare – de har släppt drygt 50 titlar bara senaste veckan. Däremot saknas exempelvis Bonnier Audio.

Det som skulle kunna locka svenska ljudbokslyssnare till Audible är då snarare deras 322 000 engelska titlar.

Den stora frågan är förstås om detta är ett experiment som tyder på en förestående svensk lansering av Audible? Eller kanske nordisk lansering – det finns över 3300 danska ljudböcker, men däremot inga norska. I vårt nordvästra grannland har man dock en mer protektionistisk syn på konkurrens i ljudbokstjänsterna.




❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny