Amazons Audible smyger in i Sverige?

Kommer Audible att satsa hårdare på Sverige eller är annonsen (riktad till svenska användare via en internationell nyhetssajt) för Harry Potter-ljudböcker bara en tillfällig kampanj? Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Tar Amazon vägen in i Sverige via Audible? Just nu marknadsförs tjänsten med Harry Potter till svenska kunder som redan erbjuds 1200 svenska ljudböcker.

I veckan levererade Amazon sina siffror för det första kvartalet. Om Akademibokhandeln var nöjda med sin lilla ökning och ett minskat minus så hade Amazon ett kvartal med en relativt liten tillväxt (+17 procent) av omsättningen.

Men vinsten mer än dubblades till 4,4 miljarder dollar (motsvarande 41,8 miljarder svaga svenska kronor) från 1,9 miljarder dollar 2018. Mer än hälften av vinsten kom dock från Amazons molntjänster (de bygger tre serverhallar i Sverige) och Amazons egna butiker ökade ”bara” sin försäljning med 9,3 procent medan tredjepartsbutiker som använder Amazons market place ökade med 19,3 procent.

Men även en annan typ av molntjänster växte – nämligen Amazons Prime-abonnemang samt olika abonnemang i form av digitala ljudböcker, video, eböcker och musik. Med hela 38,7 procent.

I den siffran ingår rimligen Audible som konkurrerar med de svenska ljudbokstjänsterna Bookbeat och Nextory i Tyskland och med Storytel på flera marknader.

Faktum är att Audible är en konkurrent även hemma i Sverige med sin modell där prenumeranter får en ljudbok i månaden för 7,99 pund (motsvarande 98 kr). Dessutom ingår ett antal podcasts inom Audible Original.

Vi har på senare tid sett reklam för Audible i form av banners (se bilden) med de svenska Harry Potter-böckerna på olika internationella nyhetssajter, riktade mot svenska besökare. Den som klickar landar på Amazon UK, det finns fortfarande ingen svensk sajt eller ens en svensk landningssida. Däremot finns det fler svenska titlar än Harry Potter hos Audible, runt 1200 svenska ljudböcker.

Betydligt sämre utbud än hos Audibles svenska konkurrenter med andra ord. Bland de förlag som släpper sina titlar på Audible finns Saga Egmont och WAPI (Word Audio) som haft avtal med Audible i tio år. Egmonts satsning är betydligt färskare – de har släppt drygt 50 titlar bara senaste veckan. Däremot saknas exempelvis Bonnier Audio.

Det som skulle kunna locka svenska ljudbokslyssnare till Audible är då snarare deras 322 000 engelska titlar.

Den stora frågan är förstås om detta är ett experiment som tyder på en förestående svensk lansering av Audible? Eller kanske nordisk lansering – det finns över 3300 danska ljudböcker, men däremot inga norska. I vårt nordvästra grannland har man dock en mer protektionistisk syn på konkurrens i ljudbokstjänsterna.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL