Strawberry om strategin: Vi ska inte göra några galna affärer

Strawberry Förlag, från vnäster: Sara Lindegren, Rebecka Leffler, Lisa Tell, Karin Linge Nordh och Anders Sjöqvist. Fotograf: Gabriel Liljevall

Även om Petter Stordalen är miljardär och inte tvekar att investera tungt så tänker inte ledningen på svenska Strawberry Förlag bjuda högst till varje pris på nya författare.

Vi träffar VD Rebecka Leffler och Karin Linge Nordh, publicistisk chef för skönlitteratur på Strawberry Förlag under Bokmässan i Göteborg. Då har de ännu inte presenterat värvningen av Ninni Schulman. Det har spekulerats i att Strawberry med sin ägare Petter Stordalen (som visserligen skrivit över nästan hela sin förmögenhet på barnen men ändå uppgett att han har två miljarder i cash) skulle driva upp förskotten till absurda nivåer och köpa över exempelvis Camilla Läckberg. Istället har vi sett Albert Bonniers förlag värva Alex Schulman (hans bror Niklas var tidigare gift med Ninni) och Norstedts locka över Emelie Schepp med flerboksavtal och stora förskott.

Alla undrade förstås: När kommer Strawberrys värvningsbomb?

– Vi har haft kontakt med många etablerade författare och har bra samtal med alla agenter. Men man ska komma ihåg att många författare sitter fast med långa kontrakt, så för vår del handlar det mycket om att etablera bra relationer. Självklart kan det innebära höga förskott om en framgångsrik författare går över till oss, men vi ska inte göra ”galna” affärer som att betala överdrivna förskott bara för att vi har mycket kapital. Det är viktigt för oss att skapa en långsiktig hållbar affär. De författare som vi ska ge ut måste vilja komma till Strawberry för att de vill jobba med oss som team, säger Rebecka Leffler.

– Att gå från ett stort etablerat förlag till ett nystartat förlag som Strawberry en omställning för oss. Men nu ser vi verkligen fram emot att jobba nära författarna och hitta en bra balans i utgivningen, säger Karin Linge Nordh som själv värvades från just Forum.

Hon berättar att de inte bara tittar på etablerade författare utan även debutanter.

– Vi har precis skrivit avtal med två begåvade debutanter i budgivning med andra förlag. Det är författare som har potential. När vi tittar på etablerade författare gäller det att identifiera de som kan nå högre än de gjort hittills. Ett bra exempel är vad Louise Bäckelin gjort med Frida Skybäck. Hon försvann lite bland alla de andra på Forum men blommade upp när hon gick till LB Förlag, säger Karin.

– Sedan när man köper över en författare så är det sällan man får tillgång till dennes backlist. Alla förlag håller hårt i den numera.

Växa organiskt med författarna

Både hon och Rebecka talar om att växa organiskt. I skrivande stund är de bara två förläggare och då kan man inte ha hur stor utgivning som helst.

– Vi räknar med att runt tio böcker per förläggare och år är vad man klarar av. Över tid måste vi förstås nå en viss volym. Men jag känner en stor frihet i att kunna skräddarsy ett team kring varje författare och jobba med olika frilansare, säger Karin.

Inledningsvis blir det fokus på svenska författare och mycket spänning. En utländsk författare finns dock på utgivningslistan: Lucinda Riley är ett globalt fenomen vars böcker har sålt över 20 miljoner exemplar. Hon flyttas från Bazar till Strawberry. Faktum är att storpocketutgåvorna av hennes böcker De sju systrarna, Stormsystern, Skuggsystern och Pärlsystern som släpptes den 14 oktober är de första utgivningarna på Strawberry. Men mer formellt blir den första titeln Äntligen vardag! Älska måndagar och uppnå dina mål av Petter Stordalen som utges den 4 november. En titel som fick byta namn i Sverige eftersom Äntligen måndag var ett skyddat varumärke.

Inför 2020 har Strawberry Förlag hittills presenterat ett par fackboksförfattare, exempelvis Sårbar och superstark av Mia Törnblom, Olof Lundh med Landslaget enligt Lundh och Om : det tar tid att bli människa av Tommy Nilsson och Linda Newnham. I början av april kommer Familjen Morelli, en gastromomisk feelgoodroman av Karl Ljung och Per Schlingmann.

Fortfarande ett litet förlag

Och trots en kapitalstark ägare i ryggen, som givetvis ger en ekonomisk trygghet, så berättar de båda om att förlaget verkligen startat från noll. Idag är de fem anställda på förlaget, utöver Karin och Rebecka är det Anders Sjöqvist, publicistisk chef non-fiction, Lisa Tell, redaktions- och produktionsansvarig och Sara Lindegren, sälj- och marknadschef.

– Det fanns ingenting när vi klev in, inte ens ett kontor. Så det är stor skillnad i vår vardag. När man jobbar på Bonniers blir det lite skyddad verkstad genom att det alltid finns folk som löser olika praktiska uppgifter. Nu får vi hantera allting själva, stort som smått, säger Rebecka Leffler och skrattar.

Både hon och Karin menar att det ger nya, utvecklande erfarenheter.

– Men efter de här månaderna är man verkligen fylld av beundran för enmansförlagen, eldsjälarna som gör ett fantastiskt arbete, säger de båda.

Strawberry Förlag har betydligt större planer. Men det gäller att skynda långsamt. Som med Bokmässan där de inte hade monter 2019 utan istället gick runt och hade möten och smidde planer.

– Det är ett bra tillfälle att studera hur och vad andra förlag gör. Och hitta den bästa platsen och fundera över hur stor yta vi egentligen behöver. Men självklart ska vi vara på Bokmässan nästa år, planeringen för det börjar nu, säger Rebecka Leffler.

Två debutanter på Strawberry våren 2020

Vi låter slutligen Karin Linge Nordh lyfta fram sina två debutanter:

Lina Areklew: ”Lina Areklew golvade mig med sin debutdeckare Ur askan. Den har allt det jag letar efter: en egen röst, ett spännande tema, komplexa karaktärer och en lockande miljö. Hon tar avstamp i Estoniakatastrofen, som sällan skildrats i svensk skönlitteratur, och förlägger handlingen till sommaridyllen Ulvön utanför Örnsköldsvik.”

Ulrika Rolfsdotter: ”Ulrika Rolfsdotter debuterar med en stilsäker, suggestiv kriminalroman som är fast förankrad i den ångermanländska historien. Hon har inspirerats av gamla rättsfall, folktro och de häxprocesser som utspelade sig i bygden på 1600-talet, och väver skickligt samman denna tematik med deckarintrigen som utspelar sig i nutiden.”

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL