Svenskarna och internet 2019: Dubbelt så många läser eller lyssnar på digitala böcker

Allt fler svenskar lyssnar på ljudböcker, men även eboksläsandet ökar. Foto: iStock.

Hela 42 procent av svenskarna läser eböcker och/eller lyssnar på ljudböcker. Jämfört med 2016 har siffran fördubblats, enligt rapporten Svenskarna och internet 2019.

Den stora rapporten om Svenskarna och internet 2019 belyser hur mycket vi använder internet och vad vi gör. Det är spännande läsning för alla mediabolag men även för bokbranschen.

I år har de för första gången brutit loss eböcker från ljudböcker i frågorna för att se användningen av de olika formaten. Det visar sig att en tredjedel (33 procent) lyssnar på ljudböcker och nästan lika många läser eböcker (28 procent). Sammantaget är det hela 42 procent som konsumerar digitala böcker i ett eller båda formaten.

Eböcker läses mer än många tror även om ljudboken är större, framför allt gällande daglig användning. Graf från Svenskarna och Internet 2019.

7 procent lyssnar på ljudböcker varje dag och 3 procent läser eböcker varje dag.

Här är utvecklingen snabb. Jämfört med för tre år sedan (2016) är andelen konsumenter av digitala böcker fördubblad, från 20 till 42 procent. Även den dagliga användningen är dubblad, från 4 till 8 procent.

Ur rapporten Svenskarna och Internet 2019.

Hur går det då för de tryckta böckerna? Ja, bättre än för tidningarna. Papperstidningar tappar både totalt och dagligen. I rapporten skriver författarna: ”Pappersboken har den mest stabila ställningen bland de traditionella medierna i denna jämförelse. De digitala böckerna är dock på frammarsch och tiden får utvisa om de blir ett komplement till pappersböckerna som ökar bokkonsumtionen totalt sett eller om pappersbokens ställning påverkas.”

I en tabell har man ställt frågan om hur traditionell media konsumeras i olika grupper (studerande, arbetar, pensionärer) för att jämföra tv, radio, pappersdagstidning och pappersbok.

Pappersböcker störst bland pensionärer

Bland studenterna läser 92 procent pappersböcker, och 23 procent dagligen. Går man över till de som arbetar är motsvarande siffra 86 procent totalt och 20 procent dagligen. Pensionärerna är de flitigaste sett till daglig läsning (38 procent) och totalt (93 procent).

I undersökningen konstateras också demografiska faktorer utöver ålder och för pappersbok är det: fler kvinnor, fler högskoleutbildade.

Hur står sig då ljudboken jämfört med andra audioprodukter? Musik är störst: 7 av 10 lyssnar på Spotify (37 procent dagligen) medan 61 procent lyssnar på radio på internet (12 procent dagligen). Huvudkonkurrenten kanske är poddar 55 procent (9 procent dagligen) där ljudböcker landar på 7 procent dagliga användare och som tidigare nämnts 33 procent totalt.

Graf ur Svenskarna och Internet 2019.

När det gäller ljudbokslyssnandet kan man också se att det är störst i åldersgruppen 36-45 år, framför allt när det gäller daglig lyssning: 12 procent (43 procent totalt). Allra minst är ljudboken i åldersgruppen över 66 år och äldre där endast 2 procent lyssnar dagligen och 18 procent totalt. Här finns onekligen tillväxtpotential för ljudbokstjänsterna när man tänker på den grupp som faktiskt har svårt att läsa. Utmaningen är såklart att det i denna grupp finns fler ovana mobilanvändare. Men 92 procent av Sveriges befolkning har en smartmobil. Fördelningen iPhone 47 procent och Android 39 procent (3 procent använder båda, 3 procent annan typ och 1 procent vet ej – övriga saknar mobil eller smartmobil).

98 procent har tillgång till internet i hemmet, men ”bara” 95 procent använder det. Här är det värt att notera att det är de äldsta som inte hänger med, i åldersgruppen 76 år och äldre är det endast 69 procent som använder internet (men det är en klar ökning från 58 procent 2018).

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Kan ljudboken göra samma resa som Youtube?

Om du nu tänker att pappersboken är fredad och aldrig kan ersättas av digital läsning och lyssning så kanske du ska tänka på vad Youtube gjort med tv-tittandet. Nej, det är inte samma sak som att gå från papper till skärm eftersom många numera använder tv-apparaterna för att kolla på Youtube. Men ändå.

Ur rapporten: ”Av de mellan 12–45 år använder minst 95 procent Youtube totalt sett och användandet är 100 procent bland 12–15-åringar.”

Är Youtube-hypen över? Hur många använder det varje dag? ”Youtube ligger totalt sett kvar på samma nivå som föregående år. De senaste årens trend visar en långsam tillväxt som alltså nu har mattats av. Däremot ökar det dagliga tittandet fortfarande och når i år 32 procent.”

Var tredje svensk tittar på Youtube varje dag. Vi går tillbaka till det där med traditionella medier och konstaterar att traditionell tv når bara upp till 26 procent dagliga tittare bland de som studerar men däremot 51 procent bland arbetande och 92 procent bland pensionärerna. Du ser vart det är på väg eller hur? Tablå-tv är utdöende i stor utsträckning.

”Om det är något som särskiljer traditionell mediekonsumtion från den digitala så är det ålder. De som studerar, som i huvudsak är födda på 00- och 90-talet, väljer genomgående i hög grad bort de traditionella medierna, i synnerhet i den dagliga konsumtionen. Det blir extra tydligt i den dagliga konsumtionen av papperstidningar där skillnaden är hela 62 procentenheter mellan de studerande och pensionärerna”, läser vi i rapporten.

När man talar med företrädare för digitala boktjänster så framhålls ofta hur konkurrenterna idag heter Youtube, Spotify och Netflix. Den sistnämnda har haft en snabb tillväxt de senaste åren och idag är det 58 procent av svenskarna som tittar på Netflix – och 20 procent som gör det varje dag.

Du hittar rapporten Svenskarna och Internet här. Kanske är du mest intresserad av kapitlet som handlar om Mediekonsumtion.

Fakta om rapporten
Svenskarna och internet, en studie som från början omfattade 2 000 telefonintervjuer och idag cirka 3 000 intervjuer, baserat på ett slumpvist urval av befolkningen från 11 år och uppåt (2007 och tidigare från 18 år). Sedan år 2010 är Internetstiftelsen huvudman för studien. 2019 års undersökning pågick februari och mars 2019.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL