ANNONS

Succé för Triumf förlags exklusiva samarbete med Akademibokhandeln

När den nya barnboksserien Ville & Vera lanseras så sker det exklusivt i Akademibokhandelns butiker de första sex månaderna.

Den nya barnboksserien Ville & Vera går bara att köpa i Akademibokhandelns butiker. Det exklusiva samarbetet har fått en bra start, berättar Katarina Ekstedt på Triumf förlag.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 29,16 kr/mån.

Idag är nätbokhandelns andel större än den fysiska bokhandeln. Men ett område där den fysiska handeln fortfarande har vissa fördelar är barnböcker, inte minst för de yngsta.

För att kunna konkurrera med nätbokhandeln har Akademibokhandeln på senare år tittat på hur de kan skaffa sig exklusiva produkter som kunderna inte kan handla på nätet utan endast i butikerna. Kollektion Stora A är Akademibokhandelns eget varumärke som innefattar olika produkter inom skriva, anteckning, kalender och skapande produkter inom teckna och måla.

ANNONS

Men hur är det med böcker? Ja, det har gjorts samarbeten kring klassiker tidigare, exempelvis exklusivt i samband med Bokrean 2018. Men helt nya böcker?

I slutet av juli släpptes de två första böckerna i en ny serie, Ville & Vera, på Triumf förlag (Vera dags att sova och Ville klär på sig). Men de finns inte i Bokinfo eller Boktuggs databas ännu. De säljs istället exklusivt hos Akademibokhandeln och endast i butikerna. Inte ens systernätbokhandeln Bokus får tillgång till dem under de första sex månaderna från utgivning. Och i Akademibokhandelns egen ehandel kan man endast ”reservera i butik”, inte köpa boken online.

– Triumf förlag är ett snabbfotat förlag som delar Akademibokhandelns idé om att sprida läsglädje och prova nya vägar och därför blev vi partners i denna unika satsning, säger Katarina Ekstedt som förutom att hon driver Triumf förlag också är författare till böckerna. Något som kan ha underlättat när det gällde att förklara fördelen med att välja bort andra försäljningskanaler under lanseringen.

ANNONS

Böckerna är tryckta i 5 000 exemplar vardera och rullar det på i samma takt som nu blir det tilltryck under hösten.

– Serien började säljas i slutet på juli då många småbarnsfamiljer återvänder till vardagsrutiner efter en lång och välbehövlig sommarsemester. Och den har redan blivit en av de mest säljande småbarnsserierna i Akademibokhandelns butiker, berättar Katarina.

Exklusivitet gäller alltså i sex månader för alla nya titlar som släpps i Ville och Vera-serien och även Bokus får vänta. Efter denna period kommer böckerna att säljas i övrig handel. Bok 3 och 4 i serien släpps i slutet på mars nästa år.

Vad ser du som de främsta fördelarna för förlaget i ett sådant här samarbete?
– Fördelarna med en satsning av detta slag är att en stor kund som Akademibokhandeln får tillgång till en unik serie. En serie speciellt framtagen till dem och som de själva identifierat ett behov av. Fördelarna för Triumf förlag blir väldigt fin synlighet och exponering i Akademibokhandelns butiker och kanaler, något som är grundläggande när det gäller att ta fram en ny serie med helt nya barnbokskaraktärer.

Hur har reaktionerna varit från de som lämnats utanför, typ andra bokhandlare som Adlibris och Ugglan?
– Reaktionerna har varit positiva. Jag tror även de kan se fördelar med att en ny barnboksserie får en bra start och stark exponering, det kommer även gynna dem att karaktärerna känns igen och blir efterfrågade framöver.

Hur ser du själv på det här med exklusivitetsavtal som dykt upp inom streamingtjänster och nu tar steget över på fysisk bokhandel?
– Jag tror att en upptrappning av unika satsningar mellan olika parter är en naturlig utveckling inom detaljhandeln och för en bransch i förändring.

Triumf förlag har nu funnits i tre år. Enligt bokslutet omsatte förlaget 4,35 Mkr och gjorde en vinst på 1,37 Mkr under 2018. Det är bra siffror för ett nytt barnboksförlag.

– Det har varit en fantastisk resa mycket tack vare alla mina vänner och kollegor i branschen, som verkligen har trott på mig och min satsning från start. Utan dem hade inte Triumf förlag varit där jag är idag. Störst fokus för Triumf förlag framöver är att ge ut fler svenska författare och minska på den utländska översatta delen även om den givetvis också kommer vara kvar.

Katarina Ekstedt på Triumf förlag har lyckats bygga ett lönsamt barnboksförlag på bara några få år.

I år släpper Triumf förlag ett 30-tal titlar. Nästa år blir fokus på större satsningar men aningen färre titlar, för att även hinna fokusera på utlandsförsäljning, menar Katarina och tillägger:

– Jag kommer även att satsa mer på ljudböcker, samarbetet med Storytel med både Markus Granseth för Kaj-serien som inläsare och nu Emil Beer från ”Ijustwanttobecool” för Rekordskolan har varit väldigt lyckade och givande projekt.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL