Katarina Ekstedt satsar på barnlitteratur i mellansegmentet

Med en bakgrund i sälj och marknad startade Katarina Ekstedt Triumf förlag sommaren 2016. Fokus är barnböcker i skiktet mellan massmarknad och finkultur.

Katarina Ekstedt har en lång bakgrund i bokbranschen, även om det var en slump att hon hamnade här från första början. Hon är från början ekonom, och har jobbat med sälj och marknadsföring på Månpocket, Pocketförlaget och dåvarande Bonnier Business Publishing.

Steget från ett förlagsjobb till att skriva böcker tog hon 2014. Under tiden som marknadschef på Pocketförlaget hade hon fått barn, och kom i kontakt med mycket barnböcker. Men så upptäckte hon att något saknades.

– I vår familj har vi åkt mycket skidor, och när sonen blev tre år ville jag läsa en bok om skidåkning för honom. Jag hittade ingenting alls av intresse, så då började jag skriva en bok om det för Tukan förlag, vid sidan om mitt jobb, berättar Katarina.

Efterhand blev Katarina allt mer engagerad i skrivandet, och första boken Kaj lär sig åka skidor fick snart sällskap av fler böcker om Kaj, en serie som nu har sålt i över 30 000 exemplar i Norden. Professionellt hade hon bara jobbat med pocketböcker och mest för en vuxen målgrupp, så genom att själv skriva fick hon lära sig väldigt mycket om barnböcker.

– Det var superkul! Efter ett tag kände jag att jag stod och stampade. Skulle jag jobba som sälj- och marknadschef någon annan stans? Eller skulle jag starta eget? Jag bestämde mig för att jag var redo för att testa något helt nytt.

Det resulterade i upptakten till Triumf förlag, som såg sitt ljus sommaren 2016. Fokus skulle vara på barnböcker, det bestämde Katarina tidigt. Hon brinner för barnlitteratur och sporras också av utmaningen det innebär, eftersom hon inte hade någon direkt erfarenhet av att jobba med barnböcker.

Idag finns det många mindre barnboksförlag som slåss på en enligt många mättad marknad. Katarina såg dock ett hål på marknaden: ett mellanting mellan ”kommersiellt och finkulturellt”, som hon uttrycker det.

– Jag känner många inköpare och frågade runt mycket innan jag startade. Många sa att det saknas ett mellansegment mellan massmarknad och finkultur, så jag såg en öppning för mig att gå in. Det är det segment som jag brinner mycket för, och som mina egna böcker också rör sig i.

Enligt Katarina rullar förlaget hittills på bra, även om hon bara har varit igång på riktigt i ett halvår.

– Det känns väldigt bra och jag får ett positivt mottagande av gamla kollegor, i och med att jag är själv så måste jag ofta bolla med mitt nätverk. Ett tips till andra som vill starta är att verkligen försöka ha support och bygga upp en bra kontaktyta.

Yoga_framsida_augusti_0810Än så länge har Triumf förlag gett ut ett 20-tal böcker, ambitionen är ca 20–30 om året. Katarina har så här i början satsat mycket på åldersgruppen 0–6, blandat med lätt att läsa-böcker. Framåt tittar hon mer på 6–9 år. Det har även varit enklast att börja med översättningar, men Katarina tittar aktivt på svenska formgivare och originalmanus. Till våren har hon minst en svensk titel inplanerad. I höst kommer dessutom en bok som hon själv har skrivit, En yogasaga med Sam och Sally, som handlar om yoga för barn och illustrerar 15 olika yogapositioner.

Många som startar eget förlag eller ger ut sina egna böcker anser att sälj och marknad är det allra svåraste. Här har Katarina haft en fördel.

– Det är det jag är bäst på! Det är snarare när det gället förläggeriet och det redaktionella som jag får ta hjälp av andra. Sälj och marknad är det jag alltid har jobbat med, det var det som gjorde att jag vågade starta förlag. Jag visste att jag skulle kunna få komma på införsäljningsmöten och komma in i olika sammanhang. Sedan vet jag ju hur man ska lansera olika författare. För mig är det allt kring produktionen, leveranser och lager som är nytt. Men det är spännande!

Det lär ju finnas stora skillnader mellan att jobba på ett litet och ett stort förlag. Är det något särskilt som du har tänkt på?
– Med Triumf får jag en snabb dialog. Jag är mycket aktiv på sociala medier och kan snabbare få en personlig kontakt med läsarna. Det man saknar som liten är det sociala sammanhanget, som att kunna ringa IT-avdelningen när något krånglar … Det finns stora fördelar med båda, men jag tycker det är kul att själv ha kontrollen.

Nyfiken på Triumf? Följ @triumfforlag på Instagram på eller på Facebook.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL