fbpx

Bookbeat: Vi har passerat 200 000 användare och intäkterna ökade 126 procent andra kvartalet

Niclas Sandin, vd BookBeat. Foto: Andreas Carlfors

Bookbeat märker ingen avmattning i tillväxten. Ny milstolpe på 200 000 användare passerades under andra kvartalet då intäkterna växte 126 procent jämfört med 2018. Ljudboksmarknaden som helhet växer fortfarande i Sverige, menar VD Niclas Sandin.

Den svenska marknaden är fortsatt Bookbeats största i antal användare och den tyska marknaden visade högst procentuell tillväxt.

– Det tog drygt två år från lansering till att vi nådde milstolpen 100 000 användare i slutet av juli förra sommaren. Nu har vi ökat takten och växt till 200 000 användare på mindre än ett år. Det syns även på våra intäkter där vi ökat tillväxten i procent från förra året och hittills slår målen vi satt upp inför 2019, säger Niclas Sandin, VD på Bookbeat, i ett pressmeddelande.

ANNONS

Sommarmånaderna juni, juli och augusti är en bra försäljningsperiod och står ända sedan lanseringen 2016 för majoriteten av Bookbeats årliga tillväxt.

– Sommaren är ljudböckernas högtidsstund. Målet är att växa mest av alla streamingtjänster för böcker på våra tre fokusmarknader Sverige, Finland och Tyskland. Hittills har vi haft en fantastisk start på sommaren och det finns inget som tyder på att vårt momentum kommer att avta, säger Niclas Sandin.

Nyligen meddelade Bookbeat att de lanserar sin tjänst i hela 24 nya länder på en gång genom att göra det möjligt att registrera sig via en engelskspråkig sajt för varje land.

Har ni hunnit se någon effekt av 24-länderslanseringen, något land där det faktiskt rört på sig?
– Det har börjat komma in användare på flertalet marknader, dock i liten skala när vi inte marknadsför oss ännu. Det viktigaste som skett är snarare på innehållssidan där vi skrivit lite nya avtal i flera länder, säger Niclas Sandin till Boktugg.

Under en bilfärd i förra veckan kunde jag se hur både Bookbeat och Nextory körde kampanjer på samma stortavla på stan. Nu går även Bokus Play ut hårt med sin sommarkampanj.

Hur tror du det påverkar ljudboksmarknaden – växer den fortfarande totalt eller börjar ni slåss om marknadsandelar?
– Vi på BookBeat har i alla fall mer än dubbelt så många användare i Sverige som vi hade för ett år sedan vilket tyder på att tillväxten inte precis avstannat för oss. Antal nya användare under juni i år var även högre än 2018. Det senaste jag hörde rapporteras var väl att de övriga också växer så det bör innebära att totala marknaden går framåt också. Men visst, framöver kommer det bli mer kamp om andelarna.

Hur har ni hanterat momssänkningen i andra länder och har era konkurrenter agerat annorlunda i andra länder än i Sverige?
– I nuläget har vi inte genomfört några justeringar av priset. Kan bli aktuellt i framtiden men för oss är det viktigast att ligga på nivåer som gör det möjligt att fortsätta betala långsiktigt hållbara ersättningsnivåer till förlag och författare.

Är ni inblandade i DN:s och andra Bonniertidningars satsning på sommarljudböcker (där de kör följetänger i ljudboksform) på något sätt?
– Det är deras egen grej. Alla delar av koncernen börjar få upp ögonen för ljudmediet vilket känns naturligt.




❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny