IKEA Reading Room bjuder på fri läsning i samarbete med litteraturpris

IKEA Reading Room är en tillfällig kampanj i varuhuset i Wembley 31 juli-5 aug. Foto: IKEA.

Ikea har inrett ett Reading Room i sitt varuhus i Wembley i samarbete med Man Booker Prize. Besökare kan boka en timmes fridfull läsning av en nominerad titel – och sedan ta med sig en gratis bok hem.Tisdagen den 31 juli öppnar Ikea Reading Room i Wembley-varuhuset, skriver bland andra Metro UK. Där har den svenska möbeljätten inrett ett läsrum med fåtöljer och bokhyllor. Kampanjen är ett samarbete med Man Booker Prize som nyligen presenterade årets long list – det är dessa tretton utvalda titlar som kommer att fylla Billybokhyllorna.

Det är givetvis ett sätt för Ikea att lyfta fram sina läsmöbler (bokhyllor har ju på senare år setts som utrotningshotade även om böcker ibland används som inredning) men även att propagera för läsning. Besökare kan i förväg boka en timmes lästid – och efteråt får de ta med sig boken hem. Ikea bjuder på den.

– Läsrummen ger oss en möjlighet att använda vår butiksyta för att inspirera folk att tänka på hur viktigt det är att koppla av hemma. Att läsa hemma är bra för din hälsa och vardagsrummet är den perfekta, lugna miljön att göra det. En fridfull tillflyktsort från världen utanför, säger Luis Lopez, ansvarig för vardagsrum på IKEA UK och Irland.

– Genom samarbetet med The Man Booker Prize ger vi folk möjligheten att läsa det här årets allra bästa böcker, tillägger Lopez.

I samband med nyheten presenterades även en undersökning som visar att 64 procent av britterna anser att tv, laptops och mobiltelefoner ofta för med sig den stress och det höga tempot från världen utanför in till den plats där vi borde uppleva ren avslappning.

– Om du förknippar läsning med semester så associerar du det med njutning. Och det är sant, att läsa bra skönlitteratur kan vara en sorts eskapism. Men det gör inte det till ett skamfyllt nöje. Det är mer som en genväg till bättre hälsa. Våra hem är fyllda med apparater som tillåter den digitala världen att inkräkta på våra privatliv, säger Gaby Wood, literary director på Booker Prize Foundation.

Den givna reflektionen som svensk är förstås: har Ikea och Förläggareföreningen pratat om ett liknande initiativ i samband med nomineringarna till Augustpriset i höst? Det vore kanske ett alternativ till läsfrämjande, då dessutom för fler åldrar och smaker.

Ikeas Reading Room är en tillfällig kampanj och stänger den 5 augusti. Vi ser på schemat att det några dagar senare är dags för kräftskiva i Wembley-varuhuset. Så kanske finns det hopp om att läsinitiativet importeras till Sverige på samma sätt som vi exporterat kräftskivan.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL