Sommartuggare 2018: Shadi Bitar

Shadi Bitar, VD för Nextory.

Shadi Bitar är VD för eboks- och ljudboktjänsten Nextory. Här berättar han om hur passionen för böcker väcktes och hur den hjälpte honom när han kom till Sverige.
Text: Shadi Bitar

Med passion för böcker

Böcker var det bästa jag visste som barn. Jag älskade att läsa. Men i staden där jag växte upp, Al Malikie i Syrien, fanns det inte någon bokhandel. När pappa reste till större städer köpte han böcker till mig, böcker som jag sedan läste om och om igen ända tills de föll sönder.

Jag var passionerat uppslukad av alla nya främmande världar som öppnade sig för mig. Jag är tacksam att mina föräldrar lät mig sitta där med näsan i böckerna så fort jag kom hem från skolan. Det har påverkat mitt liv och lett mig dit jag är nu.

När jag var elva år lämnade vi Syrien.

Den stora vändningen

Den första tiden i Sverige minns jag som frustrerande. I Syrien hade jag varit en stjärnelev. Här placerades jag i en klass för invandrare i olika åldrar med varierande studievana. Jag suktade efter utmaningar och blev rastlös.

Vändningen kom när jag på prov sattes i en vanlig svensk klass. Jag var tvungen att kämpa. Det gillade jag då, och det gillar jag idag. Min läsvana hjälpte mig att snabbt ta till mig svenskan och därmed hade jag samma möjligheter att lyckas med studierna på svenska som infödda svenska barn. Senare läste jag till civilingenjör och även till civilekonom, på KTH och på Stockholms universitet.

Min kusin Ninos studerade på KTH i samma klass som jag, vi blev sedan kompanjoner och startade tillsammans flera bolag. Först Earbooks där vi gav ut ljudböcker och sedan Svenska Julförlaget och Vår Bazaar som ger ungdomar möjlighet att tjäna egna pengar. Och så Nextory.

Läsning är grunden till vår demokrati

Som entreprenör är jag självklart mån om att skapa lönsamma företag. Men för mig är det minst lika viktigt att kunna bidra till ett bra samhälle. Med bra menar jag bland annat ett demokratiskt samhälle. En förutsättning för en demokrati är invånare med god läsförståelse och med förmåga till kritiskt tänkande. Detta för att kunna tillgodogöra sig, faktagranska och analysera all slags information. För att kunna förstå och reflektera över en vanlig tidningstext behöver man ett ordförråd på minst 50 000, gärna 70 000, ord. En ovan läsare har ett ordförråd på cirka 17 000 ord. Med Nextory vill jag få fler att läsa mer, och det börjar med våra barn.

Alternativ 5:2–metod, nytt sätt att få barn att läsa mer

Jag och min fru brukar köra en egen 5:2-metod med barnen. Två dagar, onsdagar och lördagar, får de spela eller slösurfa. De övriga fem dagarna läser vi. Det fungerar jättebra och gör att skärmtiden läggs på läsning istället för spel och sociala medier.

Skärmtiden för barn ökar dramatiskt. En tvååring tillbringar vanligtvis en till två timmar vid skärmen varje dag och tonåringar, speciellt killar, åtta timmar. Jag menar att skärmtid inte måste vara något negativt i sig, det som är viktigt är vad man gör framför skärmen.

Sänk stressen med hjälp av läsning 

Det finns många bevis på att läsning har positiv inverkan på hälsa. Psykisk ohälsa är ett växande problem bland unga idag, något som alltså läsning kan ha en positiv effekt på.

Skönlitteratur har visat sig ha en läkande effekt på depression och utbrändhet. Så lite som sex minuters läsning per dag kan sänka stressen med 69 procent. Läsning leder också till att man sover bättre, blir smartare, får bättre minne och ökad koncentrationsförmåga, blir bättre på att lösa matteproblem och på att göra sin röst hörd i både små och stora sällskap. Kort sagt en enkel väg till en ökad självkänsla och kanske ökad glädje. Jag ser fram emot att få fortsätta göra som jag gjorde när jag var barn, läsa! Och jag är mycket stolt över att Nextory gör det möjligt för fler att läsa mer.

På min sommarlista finns bland annat böckerna Slutspelet av David Baldacci, Den svenska enhörningen av Fleischer och Snickars samt Hur jag lärde mig förstå världen av Hans Rosling.

Glad sommar och framförallt glad läsning!

Shadi Bitar, grundare och vd Nextory

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

info@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL