Bredare räckvidd när serier blir böcker

Jonas Lidheimer, PR-ansvarig på Egmont.

Egmont är Sveriges största utgivare av serietidningar. Samtidigt har de en betydande bokutgivning – under 2018 ger de ut upp emot 40 serieböcker.

Egmont är i första hand ett tidningsförlag och en gigant inom tecknade serier. Men parallellt med utgivningen av en mängd serietidningar, veckotidningar och magasin ger Egmont även ut böcker.

– Seriebokutgivningen tog fart med Kalle Ankas årgångar, år 1998, säger Jonas Lidheimer, PR-ansvarig. Kalle Anka & C:o är en av våra äldsta tidningar som vi har gett ut sedan 1948. Den har alltid haft en väldigt stor läsekrets och många har följt med tidningen under många år.

Sedan dess har Egmonts bokutgivning bestått av både samlingar av serier tidigare utgivna i tidningsform, och så kallade oneshots, fristående titlar med unikt innehåll. Ett stort antal samlingsutgåvor har publicerats genom åren.

– Det finns ett stort intresse för den här typen av årgångar med serier som har funnits i andra format, som vi ger ut i mer exklusiva samlarutgåvor och fyller på med redaktionellt material, säger Jonas Lidheimer som menar att intresset generellt är konstant bland samlare både för serietidningar och för serier i bokformat.

– Förra året firade Joakim von Anka 70 år och då släppte vi en nyutgåva av Don Rosas samlade verk. Han är en av de största Kalle Anka-tecknarna och har varit mest betydande för Joakim von Anka som karaktär. Den boken sålde slut extremt fort och vi fick trycka om den.

Enligt Jonas tittar Egmont allt mer på boksegmentet. Framförallt funderar de på hur de kan utveckla sin satsning inom barnboksområdet, eftersom där finns en stark och växande marknad. Ett exempel på det är Lena Furbergs serieponny Mulle som tagit steget från serietidningen Min Häst och in i bokformatet, vilket Boktugg skrev om nyligen.

­– Det är definitivt ovanligt att man går från serier till böcker, framförallt för serieskaparna själva, säger Jonas. Det vanligaste steget är annars att man går från serier till film eller från bok till film, men det är inte omöjligt att vi kommer få se fler av dessa exempel framöver.

Med årgångsutgivningar och fristående böcker når Egmont ut till en större målgrupp än de normalt sett gör med sina serietidningar. Många serieintresserade vuxna läsare tilltalas av de här lite lyxigare utgåvorna.

– Det finns många samlare som är väldigt seriekunniga och som ställer höga krav på innehåll och utformning. Det är framför allt vuxenläsare som läser serier av nostalgiska skäl som vill ha premiumprodukterna, så de är en viktig del i vår utgivning.

Jonas menar även att böckerna bidrar till att höja kvaliteten och förstärka känslan att serier är en kvalitetsutgivning. Historiskt har serier varit ifrågasatta i vissa läger, vilket möjligen kan ligga delvis i själva tidningsformatet:

– Att läsa en serietidning går ganska fort och det är lätt att missa hur mycket arbete som ligger bakom och att det är ett resultat av ett verkligt hantverk. I ett bokformat kommer kvaliteten ännu mer till sin rätt.

När kommer den digitala serieboomen?

Vad händer egentligen med digitaliseringen av serier? Enligt Jonas står, precis som större delen av övriga bokbranschen, serievärlden och väger mellan tryckta och digitala format. Egmont har jobbat länge med att hitta olika former för digitalisering, redan för sju år sedan gjordes ett första test att erbjuda serier i digitalt format, men då var intresset inte tillräckligt stort. Idag har de både en egen läsapp och samarbeten med andra aktörer som Readly och Storytel.

– Vi liksom övriga förlag testar oss fram på den digitala sidan. Det som styr är vad läsarna efterfrågar, och vår uppfattning är att de fortfarande föredrar serier i tryckt format. Jag skulle tro att den fysiska serietidningen kommer att stå starkast i ett antal år framöver, men det ska bli spännande att se vad som händer med de nya generationer läsare som har det digitala som sitt primära läsformat.

Enligt Jonas finns flera utmaningar med serier i digital form, exempelvis i hur en smartphone är uppbyggd. Serier är traditionellt skapade för ett tryckt horisontellt format, vilket inte blir särskilt läsvänligt på en liten skärm.

– Men det här är något man kan arbeta med och vi kommer säkert att se försök både från vår sida och från andra att dela upp de individuella elementen, serierutorna, för att de ska flöda bättre i digital form.

I nuläget är det serierna på Readly som går bäst, och Egmont jobbar på att utöka sitt utbud där. Readly har ett bra verktyg som fokuserar på läsvänlighet, men som inte är optimerat för serier. Att jobba om till ett mer anpassat gränssnitt och en mer utvecklad digital läsupplevelse kan bli kostsamt. Grundförutsättningen är att det finns en efterfrågan hos läsarna.

– Det har fortfarande inte hänt jättemycket med tanke på vilka möjligheter som finns idag, till exempel med spännande tekniker som AR och VR. Samtidigt är utveckling och satsningar av det här slaget förenat med höga kostnader. I slutändan måste det finnas ett tillräckligt stort intresse och läsarna måste vara beredda att betala för det, säger Jonas Lidheimer.

Fakta om Egmont

Egmont Publishings serier ges ut från företagets kontor i Västra Hamnen i Malmö. I Malmö sitter också ett flertal av de frilansare och kreatörer (tecknare och manusförfattare) som Egmont samarbetar med, t.ex. för Bamsetidningen.

Milstolpar

1948 – första numret av Kalle Anka & C:o ges ut i Sverige
1990 – Egmont tar över tidningsutgivningen av Bamse, skapad av Rune Andréasson
1997 – Egmont blir störst på serier i Sverige genom förvärvet av Semic Press och flera klassiska serietidningar som Fantomen, 91:an och Knasen.
2015 – Egmont förvärvar rättigheterna till varumärket och serien Hälge, skapad av Lars Mortimer
2018 – Kalle Anka & C:o firar 70 år

Urval av serier som Egmont ger ut idag (i bok- och tidningsform): Kalle Anka, Bamse, Agent X9, Uti vår hage, Fantomen, Musse Pigg, 91:an, 87:an, Pondus, Knasen, Herman Hedning, Hälge, Mulle (Min Häst), Serieparaden, Nemi, MAD, Batman, #sverige, Asterix, Buster, Carpe Diem

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL