Kungligt boksläpp på NK Bokhandel av Bild & Kultur

Karolina Borkowska, butikschef NK bokhandel, hälsar alla välkomna till bokrelease av Det Kungliga Året 2017.

Releasefesten för ”Det Kungliga Året 2017” hölls på NK Bokhandel. Maria Gunnarsson från Bild & Kultur berättar mer om arrangemanget och om bokproduktionen.

För tredje året i rad har Bokförlaget Bild & Kultur fått i uppdrag att ge ut hovets årsbok, en bok med lång tradition som har getts ut i olika former sedan 1977. I boken Det kungliga året 2017  är kronprinsessan Victoria i särskilt fokus med tanke på hennes 40-årsdag i somras. Boken är producerad i nära samspel med hovets informationsavdelning.

Hur är det att göra bok med kungahuset?
– Jättekul och hisnande, säger Maria Gunnarsson, vd på förlaget och även författare till boken Det Kungliga Året 2017. Vi har varit mån om att den ska kännas genomarbetad och att det ska bli en bra bok. Det har varit roligt att få sätta sig in i vad kungafamiljen faktiskt gör, de gör så mycket mer än många tror.

Maria berättar att de bollade bokens struktur med hovet och fick klartecken för upplägget i stora drag, men att de sedan fick väldigt fria händer. Bild & Kultur ansvarar för utgivning och försäljning av Det Kungliga Året 2017, men då hovet gärna ville att boken skulle översättas till engelska så har de stått för den kostnaden.

– Vi har hela tiden varit överens, det har varit ett smidigt samspel. Ibland påminde de om att lyfta fram något som varit särskilt viktigt men de har inte på något sätt lagt sig i arbetet, säger Maria.

Den 8 oktober anordnades en releasefest för boken av Bild & Kultur i samarbete med NK Bokhandel i Stockholm.

– När vi gav ut årsboken 2015 hade vi releasen på Grand Hotel, som är kunglig hovleverantör. Det blev en väldigt speciell kväll, men för i år tyckte vi att bokhandeln var den bästa miljön för releasen, säger Maria.

De vände sig till NK Bokhandel, som har lång erfarenhet av att arrangera bokreleaser.

– Det är ett väldigt tight litet gäng, vi kände att vi var i väldigt trygga händer, säger Maria.

Förlaget och bokhandeln hjälptes åt med marknadsföring av eventet. NK Bokhandel annonserade i DN och förlaget skickade ut inbjudningar till både media och de som varit involverade i bokprojektet som fotografer, tryckeri och andra, men även till personer inom hovet och till olika intresseforum.

– För oss är bokreleasen en festlig dag. Det är så mycket hårt arbete och så många tankar som ligger bakom projektet, så när boken väl släpps känner man sig glad och vill fira tillsammans med andra som varit inblandade.

När vi pratades vid före releasen hade Maria ingen aning om hur många gäster som skulle dyka upp – eftersom ingen föranmälan krävdes –  men hon hoppades på runt 50 personer.

– Vi blev nog kring femtio personer. Jag känner mig jätteglad för det blev sådär trivsamt som jag hade hoppats. Man pratade, bläddrade och umgicks. Det var skönt att NK stod för försäljningen och inte vi själva, för nu kunde man helt ägna sig åt gästerna. Många stannade ända tills NK stängde vid 20.00, så de fick fösa ut oss på sluttampen!

Maria Gunnarsson, vd för Bild & Kultur.

Själva kvällen var en afton på stående fot utan något längre program. NK bokhandel hälsade välkomna och lämnade ordet till Maria som berättade om bokprojektet. Därefter fick gästerna bläddra i boken, mingla och avnjuta ett glas vin från NK:s café och praliner från hovleverantören Ejes Choklad.

– NK vet vad som fungerar och inte fungerar, säger Maria. Vi diskuterade till exempel om vi skulle bjuda på vin eller ta en avgift. I slutänden landade vi i att bjuda, vi ville ju att releasen skulle ha en lyxig känsla, även om det kändes lite läskigt att erbjuda gratis vin på ett ställe som är öppet för allmänheten.

Under kvällen kunde gästerna köpa boken i NK Bokhandel för ett lägre releasepris, förutom för vissa personer från pressen som fick ett recensionsexemplar.

– Vi sålde 38 böcker under kvällen, och gav bort cirka tio till press och media. De kom från Kungliga Magasinet, Svensk Damtidning och Expressen, vilket ju kändes rätt mäktigt!

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Kungliga Hovleverantören Linda Ardebäck, vd för Ejes Choklad. Foto: Erik Gunnarsson
Anette Rosén Müntzing, formgivare på Bild & Kultur AB, samt Siv Linné och Caroline Haglund från Ljungbergs Tryckeri.
Boel Lindbergh, chef för UD:s internationella presscenter, Erik Wirkensjö, pressekreterare åt utrikesminister Margot Wallström, Johan Tegel, pressekreterare vid hovets informationsavdelning, hovkanslist Anita Söderlind, Kungl. Hovstaterna. Foto: Erik Gunnarsson
Hovets ceremonimästare Odd Zschiedrich och bibliotekarien och bokälskaren Lotta von Plomgren.
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL