Bonnierförlagen tappade 20 procent i försäljning på Bokmässan

Bonnierförlagens monter på Bokmässan 2017. Foto: Sölve Dahlgren

Bonnierförlagen tappade lika mycket i försäljning som Bokmässan tappade i besökare: minus 20 procent jämfört med 2016.
Boktugg har tidigare berättat att Bokmässan 2017 tappade var femte besökare jämfört med 2016. Flera utställare har rapporterat om försäljningsminskningar på 30–70 procent jämfört med föregående år.

Därför är det intressant att höra hur det gick för förlaget med mässans största monter: Bonnierförlagen. Med en så stor monter att de till och med hade satt upp en karta över montern för att guida besökarna. Det i sig var faktiskt ett önskemål från en av Bonniers montergrannar som förra året fick så mycket frågor om var de kunde hitta olika förlag i Bonniers monter att de satte upp en egen skylt där det stod Bonniers och en pil.

Bonnierförlagen hade i år valt att göra en karta över sin monter för att besökarna skulle hitta till de olika avdelningarna och scenerna.

Eller för att ta det i lite snabba siffror så hade Bonnierförlagen 165 författare på plats. Med hjälp av tre egna scener i montern klämde de in 950 programpunkter för författarna under fyra dagar, den siffran inkluderar seminarier på andra scener. Bonniers hade nästan 100 personer på Bokmässan varav 30 jobbade i och runt montern för att få allt att flyta. I montern fanns både förlagsfolk och personal från Adlibris som ansvarade för bokförsäljningen.

Så hur påverkade då det minskade antalet besökare försäljningen?

– Vår totala försäljning tappade drygt 20 procent från rekordåret 2016. Under lördagen tappade vi 30 procent mot föregående års lördag, säger Göran Wiberg, försäljningsdirektör på Bonnierförlagen.

Samtal med olika förlag tyder på att vissa grupper av läsare i högre grad än andra valt att inte komma till mässan. Om det sedan berodde på bojkott eller rädsla är förstås svårt att veta. Flera litterära förlag tycks ha tappat betydligt mer i försäljning än minskningen i antal besökare.

– För vår del var det pocketförsäljningen som stack ut. Vi hade ökat monterytan lite grann och det gav ett bra resultat. De titlar som blev mässans säljsuccéer var främst de böcker där författarna var på plats och hade många aktiviteter, säger Göran Wiberg som ger ett par exempel.

Fredrik Backman signerade mängder av böcker även utanför Bonniers monter på andra våningen. Foto: Sölve Dahlgren

Den författare som sålde mest på mässan för Bonnierförlagen var Thomas Erikson som av sina båda böcker Omgiven av idioter och Omgiven av psykopater sålde nästan 1 000 exemplar under mässan.

Därefter följde Malin Persson Giolito med dryga 800 exemplar, följt av Fredrik Backman med cirka 600 sålda ex. Backman hade ett stort signeringsutrymme i ett café på andra våningen under lördagen.

Bland illustrerade fackböcker var Ebba Kleberg von Sydow och Emilia de Poret, de som sålde mest, de hade två titlar som de sålde, 101 stiltips och Säker stil, nästan 400 exemplar.

– Max Ström hade en titel som såldes mycket tack vare en personlig, dedikerad säljare i pyjamas som under mässan sålde 350 ex av Favilli och Cavallos Godnattsagor för rebelltjejer, säger Göran Wiberg.

Eftersom det var mindre folk än vanligt blev det inte riktigt lika trångt i gångarna runt Bonniermontern det här året men lite ”signeringskaos” upplevde de ändå vid Veronica Maggios och Lars Lerins signeringar.

I år hade Bonniers även hittat en lösning för att ta betalt i signeringskön så att besökare skulle slippa stå i kö två gånger för att få en bok signerad.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL