Pauline Riccius blir försäljningdirektör på HarperCollin Nordic

HarperCollins Nordic har rekryterat Pauline Riccius, idag på Verbum, som ny försäljningsdirektör på förlaget.

HarperCollins Nordic kan idag meddela att Pauline Riccius i oktober tillträder tjänsten som Försäljningsdirektör och i den positionen kommer att vara en viktig del i det fortsatta byggandet av HarperCollins Nordic, skriver förlaget i ett pressmeddelande.

Pauline Riccius har de senaste 18 åren haft chefspositioner på flera stora förlag.

– Jag har alltid älskat att läsa och kom tidigt in i bokbranschen via ett traineeprogram på International Masters Publishers. De äger Bra Böcker och på den vägen fick jag mitt första jobb som chef för en bokklubb, säger Pauline.

Därefter flyttade Pauline Riccius till Stockholm och Bonnierförlagen där hon arbetade både som bokklubbschef för enskilda bokklubbar och senare som försäljningschef för alla Bonniers bokklubbar. Sedan gick karriären vidare till ett annat stort förlag.

– På Norstedts var jag ansvarig för marknadsföringen av den skönlitterära utgivningen och publicistisk chef för pocket, ljudböcker och e-böcker innan jag fick uppdraget att, som digital chef, starta ett nytt digitalt affärsområde. Senast kommer jag från en roll som vice VD samt marknads- och försäljningsdirektör på Verbum, som är både ett bok- och tidningsförlag, säger Pauline Riccius.

Vad fick dig att byta Verbum mot Harper Collins?
– När jag blev kontaktad av Harper Collins Nordic så lockades jag direkt av att företaget befinner sig i en spännande expansiv fas där jag kan vara med och bidra både med min erfarenhet och med energi och framåtanda. Att Harper Collins är en internationell koncern är extra spännande och jag ser fram emot att få arbeta med att utveckla försäljningen i de nordiska länderna.

Hur ser du på utvecklingen i bokbranschen de senaste fem åren och de kommande fem åren när man tänker på utvecklingen print vs digitalt?
– För fem år sedan trodde många att eböckerna helt skulle ta över. Det varierar såklart mellan olika genres, men tittar man på utvecklingen på den amerikanska marknaden ser man nu att marknaden har stabiliserat sig och att print fortfarande står för den större andelen av de totala intäkterna. Vi kan nog räkna med samma utveckling på de nordiska marknaderna, säger Pauline Riccius.

– Det som skiljer den svenska marknaden från t.ex. den engelska och amerikanska är att vi har kommit mycket längre vad gäller streamade tjänster. Vi har helt enkelt ett annat konsumentbeteende när det gäller digital konsumtion av böcker.

Vilken bok ligger på ditt nattduksbord?
– Där ligger såklart Emelie Schepps nya bok som heter Pappas pojke och släpps på måndag 21 augusti – på HarperCollins Nordic.

Sedan tidigare är det klart att Carina Nunstedt tillträder sin tjänst som förlagschef i september 2017.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL