Norstedts har sålt sin andel i Axiell Media (tidigare Elib)

Otto Sjöberg, vd Norstedts Förlagsgrupp.

Norstedts Förlagsgrupp har sålt sina aktier i Axiell Media AB (tidigare Elib) till Axiell Group. Strategin är att antingen vara majoritetsägare och helst ensam ägare till de bolag man äger – i annat fall avyttra sitt innehav, menar vd Otto Sjöberg.

– Det är egentligen inget dramatiskt. Redan när vi tog beslut om att sälja Elib till Axiell 2015 så innehöll avtalet en option på att sälja resten av aktierna i år och nu har vi bestämt oss för att utnyttja den optionen, säger Otto Sjöberg till Boktugg.

Före försäljningen hade Elib fyra ägare i form av bokförlagen Bonniers, Norstedts, Natur & Kultur och Piratförlaget. Dessa sålde sedan 70 procent av sina aktier till Axiell Group och hade därefter kvar 7,5 procents ägande vardera i Axiell Media AB som bolaget heter nu. Men nu har samtliga, även Piratförlaget sålt sina andelar i Axiell Media.

Norstedts har det senaste året renodlat sin portfölj på olika sätt. Delägandet i Månadens bok/Månpocket (30 procent) såldes till Bonniers i januari. Med Barnens bokklubb blev det omvänt Norstedts som köpte ut den andra ägaren, Opal förlag, 2016.

– Vi tror inte att det är särskilt effektivt för oss att vara minoritetsägare i andra bolag, då är det bättre att vi avyttrar innehavet. Det här innebär inte att vi slutar jobba med dem, vi har ett samarbetsavtal med Elib och kommer att fortsätta använda deras tjänster för att distribuera våra ebokstitlar till exempelvis biblioteken, säger Otto Sjöberg.

I kvartalsrapporten för Kv 1 -2017 skriver Storytel att försäljningen av aktier i Axiell Media och Månadens bok/Månpocket har gett en intäkt på ca 3,8 Mkr. Det framgår dock inte hur mycket av intäkten som kommer från vilken aktieförsäljning.

Norstedts förlagsgrupp är delägare i ytterligare två bolag: Pocketförlaget (35,5 procent) och Bokinfo (25 procent). Så frågan är hur Norstedts ser på sitt ägande i dessa båda bolag?

– Vad gäller Pocketförlaget har vi en pågående diskussion om framtiden för bolaget med de andra ägarna. Ägandet i Bokinfo har mera att göra med att säkerställa korrekt branschdata än ren affär, så i det fallet kan vi se ett fortsatt minoritetsägande, säger Otto Sjöberg.

Bilden: Otto Sjöberg, Foto: Magnus Fond

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL