Ida Öhnell lyckades med sin crowdfoundingkampanj för Trollkarlens arvinge

Hennes övertygelse om att lyckas höll hela vägen ut. Med 38 timmar kvar av projekttiden på Kickstarter hade Ida Öhnell nått sitt mål med 105 % och kan nu ge ut sin debutroman Trollkarlens Arvinge.

Det var i maj 2016 Ida Öhnell startade sitt crowdfundingprojekt. Hon såg det som en möjlighet för att som okänd debutant kunna komma in på bokmarknaden och ge ut sin första bok. När Boktugg skrev om Ida för en knapp månad sen var projektet i full gång och de beräknade kostnaderna täckta till ungefär en fjärdedel. Resterande 3/4 skramlade in under de sista 18 dagarna och plötsligt var hela summan i hamn.

Grattis Ida! Hur känns det nu när du nått ditt mål? 

– Det känns overkligt att det verkligen gick att uppnå. Jag tänkte att jag ger Kickstarter en chans, men jag trodde nog aldrig riktigt helt på att människor skulle vara så generösa och stödja min dröm på det här viset. Jag är helt överväldigad. Och rätt chockad faktiskt, säger Ida.

Crowdfounding är dock inget som sköter sig själv. Det har krävts mycket jobb från Idas sida att marknadsföra sin kampanj.

– Det som är svårt är att få människor att stanna till och vilja ta sig en titt på vad jag håller på med, förklarar Ida. Och har man ingen budget så får man försöka på alla möjliga kreativa sätt. Men eftersom jag hade vänner omkring mig som är inlästa på just crowdfunding så kunde jag förbereda mig bra innan och lägga upp ett körschema. Det var inte svårt, men det var mycket mer arbete än man kan tro för att få kampanjen att ta fart.

Delvis kan detta bero på att crowdfunding som en finansiell väg ännu inte är tillräckligt etablerad hos gemene man – det är helt enkelt fortfarande ett relativt okänt forum som människor inte passerar per automatik utan måste upplysas om. Men på en marknad i förändring – både sett ur ekonomisk och aktörsmässig synvinkel – tror Ida att det är en växande möjlighet för att finansiering av kulturella projekt.

– Jag tror att ju mer vana läsare blir till att stödja nya projekt på plattformar som denna, ju större möjlighet finns det för författarna. Det var förvånande att jag som helt okänd kunde fullfölja min kampanj men jag tror att jag, med hjälp av andra, kunde förmedla vad det verkligen handlade om, säger hon. Det är så otroligt många parametrar som måste stämma för att kunna bli utgiven på ett bokförlag – som inte handlar om textkvalité – så det känns bra att det finns andra vägar.

Men oavsett forum handlar det också om att samverka med andra människor. Ensam är i dessa sammanhang inte stark enligt Ida, det krävs nätverk och goda relationer för att nå ut.
Kampanjen har i sig medfört en rad nya kontakter för Ida. Det är möjligt att supporta ett projekt anonymt men samtliga som stöttat Trollkarlens Arvinge på Kickstarter har uppgett vem de är.

– Många av de som sponsrat, som jag inte alls känner, har också följt kampanjen på Facebook och kommenterat och gillat mina inlägg, berättar Ida. Så det har blivit att man har upprättat en kontakt med många av dem. Det har varit spännande att se att fler och fler vågat skriva och vilja kommentera. Många är exalterade över att kickstarten lyckades, att det är svensk fantasy och att jag är en kvinnlig författare.

Nu kan Ida släppa marknadsföringen på Kickstarter till förmån för arbetet med att få boken i tryck och därefter koncentrera sig för att få in den på marknaden. Och även för detta har hon utarbetat en plan:

– Eftersom det är sommartider så kan jag inte sätta exakta datum för när boken kommer att vara klar och landa i supportrarnas postlåda, men jag hoppas och tror på augusti. Sen blir det att försöka distribuera till bokhandlare och näthandeln. Science Fiction Bokhandeln har hakat på och tror på boken och den kommer säljas i alla deras butiker.

De som varit med och stöttat crowdfundingkampanjen för Trollkarlens Arvinge kommer att få sitt färska exemplar av boken lite exklusivt före alla andra. Släppet för resterande läsare är tänkt i samband med en releasefest i september. Då har Ida visat att även en okänd författare med tro på sitt arbete och fast beslutsamhet idag har alla möjligheter att ta sig ut på bokmarknaden.

Foto: Anna-Carin Isaksson

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL