Sommarföljetongen – en ny marknad för författare

Är sommarföljetongen författares och förlags våta dröm? Inte bara veckotidningar utan även dagstidningar publicerar deckare och annan långläsning i följetongsform under sommaren. För författare och ibland förlag är det en extra inkomstkälla och/eller marknadsföring.

Med start måndag 23 juni och fram till söndag 17 augusti publiceras en del ur Den fallande detektiven i DN Kultur varje dag.

denfallandedetektiven-194x300Det innebar förstås att de publicerade en stor intervju med författaren Christoffer Carlsson (bilden ovan). Hans deckare ”Den osynlige mannen från Salem” blev ”Årets bästa svenska kriminalroman 2013”.
Men den bok som nu går som följetong kommer inte ut förrän i augusti (på Piratförlaget). Den 20 augusti.
Är det då en dålig affär? Nej, sannolikt inte eftersom många läsare inte orkar hålla koll på att läsa varje dag och plötsligt saknas det några avsnitt. Istället köper de boken när den kommer ut. Även om de faktiskt kan läsa hela boken på dn.se också.
Dessutom: ”Den fallande detektiven”, är andra delen i berättelsen om polisen Leo Junker. Första delen, ”Den osynlige mannen från Salem”, kom förra året. En bok som sannolikt får ett lyft av att del 2 når ut till potentiellt hundratusentals nya läsare. Tidningar har en enorm räckvidd som är mycket intressant för förlagen och författarna.

Svenska Dagbladet kör ”Alla dessa vackra nederlag” av Jess Walter som sommarföljetong 22 juni till 1 aug. Den boken är till skillnad från Carlssons bok redan utkommen (Norstedts). Där är första recensionsdag 23 juni och därmed hoppas man förstås på att de som blir sugna på att läsa inte kan ge sig till tåls utan genast rusar till bokhandeln. Här hittar man inga spår av publiceringen på tidningens hemsida, dock.

En annan variant är böcker som tidigare är utgivna och som sedan får en eftermarknad genom publicering som följetong i en tidning. Kvällstidningarna har vid flera tillfällen använt böcker och gjort om till bilagor i tidningsformat. Då får läsaren hela boken i en enda tidning.

Eller som Lars Rambes kortroman Gråräven som först publicerades som följetong i eboksformat (på Hoi Förlag i tre delar) och som nu i sommar går som följetong i Hemmets Veckotidning och därefter kommer ut i pocketformat i mitten av november.

Vad tjänar då författaren på dessa publiceringar? Svaret är att uppgörelserna skiftar. Ibland betalar tidningen ett arvode för publiceringen. Ibland är det snarare så att förlaget tar en del av tidningens kostnad och låter det gå på marknadsbudgeten. Oavsett är författaren en vinnare. För tidningen är förstås förhoppningen att ge sina prenumeranter ett mervärde och locka dem att läsa tidningen varje dag.

Lapidus-King-MagazineÄnnu tydligare marknadsföring blir det som i fallet King Magazine som i senaste numret har Jens Lapidus på omslaget, en intervju med författaren och de första fyra kapitlen ur boken VIP-rummet. Det blir som en trailer för boken. Börja läs och köp sedan hela. Det samarbetet var för övrigt mer eller mindre en kopia av vad de båda parterna gjorde inför släppet av Livet Deluxe 2011.

Det här med följetonger är förstås inget nytt. Flera gamla klassiker skrevs och publicerades i följetongsformat innan de gavs ut som böcker. Ett känt exempel är Charles Dickens roman Oliver Twist eller Alexander Dumas Greven av Monte Cristo. Cliffhangers var ett givet inslag som avslutning på varje avsnitt i dessa följetonger som då publicerades i veckomagasin.

Vilka andra böcker går just nu som följetong i svenska tidningar som du har sett? Kommentera och tipsa nedan.

Vad tycker du om att läsa en bok i följetongsformat? Gör det dig mer eller mindre benägen att faktiskt köpa boken?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

solve@dahlgren.net

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL