Inbundet vs pocket ersätts av Epub vs MP3 när bokbranschen blir digital

På samma sätt som vi valt mellan inbundet och pocket kommer vi i framtiden kanske att välja mellan att ladda ned EPUB eller MP3 och streaming. Foto: Fotolia.

Apple, Bokus, Amazon och Google är fyra aktörer som de senaste veckorna aviserat olika satsningar på digitala böcker. Framtidens formatkamp kan stå mellan Epub och MP3 istället för inbundet och pocket.

Ni minns hur det fungerade förr i tiden. Först kom den inbundna boken och därefter kunde man vänta på pocketutgåvan. Experiment med mellanformat som storpocket och givetvis originalutgivning i danskt band eller flexiband. Och så fanns det ett litet segment med ljudböcker, först på massor av CD-skivor och därefter på en MP3-skiva.

Sedan kom eböckerna och förändrade allt. Eller, vi trodde att eInk skulle förändra hur vi läser på skärm när det introducerades 1997. Men det tog längre tid. Ända till 2007 när Amazon introducerade Kindle och med subventionerade dedikerade eboksläsare fick miljoner amerikaner att överge pappersboken för att börja läsa på strömsnåla skärmar.

Men på samma sätt som flera konkurrerande videoformat en gång i tiden slogs om vilket som skulle bli standard så valde Amazon att använda sitt eget eboksformat istället för Epub 2.0 som ironiskt nog antogs ungefär samtidigt som Kindle släpptes.

ANNONS

Ytterligare en kniv i ryggen på Epub-standarden utdelades av ett annat företag som gärna stänger in sina användare: Apple. De uttalade sitt stöd för Epub3 men skapade sedan en egen variant som gjorde att eböcker skapade med deras iBooks Author bara gick att läsa med iBooks.

För Amazon gick det lysande eftersom de samtidigt skapade en fantastisk plattform för egenutgivare och därmed slog sönder distributionsmonopolet för andra gången. Första gången var såklart när Amazon började sälja böcker på nätet och därmed gjorde det möjligt för vem som helst att sälja böcker till vem som helst över hela USA och strax även utanför landsgränserna.

Men det innebar samtidigt att de övriga aktörer som försökte ge sig in på eboksmarknaden bromsades. Sony försökte med egna eboksläsare. Kobo är väl de som på allvar utmanat Amazon. Barnes & Noble har gjort försök med sin Nook.

ANNONS

Eboksrevolutionen kom av sig, i alla fall i Sverige. Istället kom en ljudboksrevolution. Internationellt började den med Audible som startades 1995 och köptes av Amazon 2008. Även Audible skapade sitt eget filformat.

Ni kan historien om Storytel som kom till efter att Jonas Tellander frågade ifall han fick köra igång Audible i Sverige men när det rann ut i sanden istället byggde en egen lösning. När Iphone satte smartphone-utvecklingen i rullning samtidigt som det mobila bredbandet byggdes var timingen perfekt för en streamingtjänst.

Spola fram till 2018 och Storytel har skaffat sig greppet om en ljudboksmarknad som är värd över 500 Mkr bara i Sverige och som sannolikt omsätter en miljard redan om ett par år. Bonniers som missade att köpa Storytel när det var litet hoppas på tredje gången gillt med BookBeat, och vid sidan om dessa kämpar Nextory.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

Det intressanta med Nextory är deras fokus på att man också ska läsa böcker, inte bara lyssna. Vilket är rakt motsatt strategi mot vad Bokus nu väljer när de sent omsider kliver in på streamingmarknaden och lanserar en ren ljudbokstjänst. Både BookBeat och Storytel erbjuder ett stort antal eböcker och även möjlighet att välja mellan att lyssna och läsa.

– Jag är positivt inställd till nya aktörer. Marknaden växer så det knakar och våra kunder gynnas av att vi är fler. Som jag har förstått det kommer Bokus enbart att satsa på ljudböcker, vilket jag tycker är lite synd. Vi hade gärna sett att de även satsar på eböcker, säger Shadi Bitar, vd Nextory om konkurrensen från Bokus.

Nu vaknar även två andra slumrande jättar som funnits länge på bokmarknaden: Apple och Google. Båda har erbjudit eböcker länge. Google hade sitt projekt med att scanna all världens böcker som kom av sig efter juridiska strider med upphovsmän runtom i världen. Apple har sålt ljudböcker och eböcker i iTunes respektive iBooks länge.

Men nu lanserar Google ljudböcker och verkar se audio som framtiden. I bakfickan har de förstås teknologi för talsyntes som har potential att förvandla alla dessa eböcker till ljudböcker med en knapptryckning när användaren så önskar.

Apple jobbar på en ny version av sin iBooks-app och har rekryterat folk från både Amazon och Barnes & Noble (Nook). Appen ska nu heta bara Books och ha tydligare placering av pågående böcker du läser just nu liksom en egen flik för ljudböcker.

Kvar finns förstås den intressanta striden mellan Amazon och Apple som innebär att iOS-användare inte kan köpa böcker direkt i appen hos Amazon. Detta eftersom Apple då vill ha 30 procent av kakan, vilket Amazon tycker är orimligt.

Dessa tre techgiganter vill gärna låsa in användarna i sina egna format med hänvisning till att det är smidigt och vi läsare/lyssnare behöver inte tänka på hur och var en bok laddas ner. Det bara funkar, så att säga. Fint så. Storytel bygger på samma princip. Baksidan är förstås att vissa titlar inte finns hos alla.

Amazon har i sitt Kindle-universum lockat egenutgivare att köra sina titlar exklusivt i utbyte mot speciella möjligheter att marknadsföra dem. Storytel har sina originalserier. Apple har sina regler och censur som gör att vissa titlar blockeras hos dem och vissa förlag väljer bort Apple för att de exempelvis inte tillåter länkar till sajter som säljer böcker. Både BookBeat och Nextory kräver avtal direkt med förlagen vilket gör att många förlag inte anslutit sig. Google har fortfarande en extremt krånglig teknisk lösning vilket gör att få förlag ger ut sina böcker där.

Kontentan: till skillnad från den fysiska nätbokhandeln där det var öppet och enkelt så har ingen av återförsäljarna av digitala böcker alla titlar.

Ovanpå det läggs då den här osäkerheten kring format. Om jag köper den här eboken, kommer den då att fungera i min läsapp? Ja, app eftersom mobiltelefoner och surfplattor i stor utsträckning kommit att bli den enhet där den mesta läsningen sker. Framför allt i Sverige där ingen aktör velat subventionera läsplattor för att få ut större mängder av dessa.

Så vad händer då med Epub3 och bortom detta? Finns det något hopp om framtiden eller ska vi vänja oss vid att vara låsta till olika tjänster likt tv-kanalspaket?

Nej, mycket tyder på att det kommer att hända mycket med Epub. Microsoft erbjuder redan stöd för att läsa eböcker direkt i webbläsaren Edge och när standarden nu kommit in under W3C:s paraply så talas det om Epub4 och att man kanske kan hoppas på att alla webbläsare i framtiden kommer att stödja formatet. Det skulle i så fall innebära att du inte behöver ha en dedikerad app för eböcker utan öppnar eboken direkt i webbläsaren.

Frågan är förstås om styckköp eller abonnemang kommer att dominera i framtiden, eller är det kanske mer troligt att de båda kommer att existera sida vid sida för olika behov och syften? Just eftersom abonnemangen aldrig kommer att inkludera alla digitala böcker.

Just det. Sedan har vi ju de tryckta böckerna. Där man givetvis kan fortsätta debattera huruvida en ny bok ska ges ut i hårdband eller mjukband och ifall pocketformatet kommer att överleva. Det finns till och med de som hävdar att pappersböcker kommer att leva för evigt eftersom de inte kräver en dedikerad läsapp. Däremot en dedikerad mänsklig läsare.

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …

… det gör oss stolta och glada. Till skillnad mot andra sidor, så har vi ingen betalvägg. Det är ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt.

För att vi ska kunna fortsätta göra det vill vi ge dig chansen att bli vår supporter. Det kostar som en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) och du stöttar den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år.
Samtidigt får du tillgång till vår insider-avdelning, med både extramaterial och emagasin.

Vi behöver dig och det tar bara en minut av din tid. Bli en Insider idag >>

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.