Fandrake ger ut högkvalitativt nörderi i coffee table-format

Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson Foto: Bengt Alm/Lars Johansson

Med näsa för goda storys och djupa dyk i smala ämnen – Jimmy Wilhelmsson och Orvar Säfström har startat förlaget Fandrake. 

Nystartade förlaget Fandrake satsar på att förpacka skräddarsytt nörderi i coffee table-format. Bakom förlaget står både kunskap och djuplodande engagemang i form av upphovsmakarna Jimmy Wilhelmsson, känd för sin blogg Spelpappan, och Orvar Säfström, popkulturexpert och tidigare programledare på ZTV och anrika Filmkrönikan på Sveriges Television. De möttes 2014 i samband med Jimmys bok Generation 64, en nörderibok om de unga svenskar som växte upp med Commodore 64, där Orvar medverkade.

Generation 64 fick en upplaga på 6 000 och sålde riktigt bra, trots att det var en förhållandevis påkostad coffee table-bok för en hyfsat smal målgrupp, berättar Jimmy.

Under arbetet med Generation 64 upptäckte Jimmy och Orvar att de hade en mängd intressen gemensamt och producerade året efter Äventyrsspel – Bland Mutanter, Drakar och Demoner som även den fick stor medial uppmärksamhet och sålde slut på två månader. Därefter har de kört på – Jimmy har bland annat gjort en uppföljare till Generation 64 och Orvar en konstbok med den svenska fantasyillustratören Nils Gulliksson. Att starta Fandrake är en del av vidareutvecklingen för duon.

– Vi kände rätt tydligt i våra tidigare bokprojekt att vi redan gjorde en så stor del av arbetet, säger Orvar. Allt från att skapa själva böckerna till media, marknadsföring, crowdfunding och så vidare. Kombinera sedan det med en kunskap om fan- och nördpubliken som inga andra svenska förlag sitter på.

– I allmänhet är läsarnas engagemang stort – de är kanske inte intresserade av att interagera med oss som förlag som sådant, men definitivt med mig och Orvar som personer, tillägger Jimmy. Vi kan nördarna, och de kan oss. Orvar finns i Stockholm och jag i Malmö, det täcker in halva Sverige ganska bra.

Planen är att utöka den redan inarbetade läsarkretsen av deras böcker genom att ge ut flera författare på Fandrake. Att de valt coffee table-böcker som format beskriver Jimmy och Orvar som en reaktion på trenden av digitala böcker som just nu sköljer över bokmarknaden. Dessutom gör ämnenas natur sig bäst i ett tryck som andas nostalgi och kvalitet.

– Det här är böcker man verkligen vill äga, säger Orvar. Att till exempel ha vår Äventyrsspel-bok i hyllan blir en identitetsmarkör. Sedan kanske man vill kunna ha den på sin padda med, men det är bara ett komplement. Jag har de senaste åren sett flera svenska nördböcker som misshandlats av okunniga förlag. Det handlar om allt från att man snålat in på formatet till dålig marknadsföring. Vi kommer aldrig att vara störst, men jag tror att vi mycket snart kommer vara förlaget man helst vänder sig till för att ge ut den här typen av böcker.

Den största investering uppstarten krävt är tid. Noggrant förarbete lönar sig, båda sitter på erfarenheter av bokutgivning och det de inte kan tänker de lära sig.

– Det handlar mycket om att ha överblick och helhetstänk redan från början, säger Orvar. Det är otroligt viktigt att hålla koll på marginalerna nu i början. Om man till exempel väljer fel e-handelslösning kan avgifterna bli dubbelt så höga. Om vi tänker tokigt kring frakten så knaprar det ett par procent till. Gör man då flera sådana felaktiga val kan det räcka för att en bok ska gå minus istället för plus, trots samma mängd sålda exemplar. Många av våra böcker kommer att rikta sig till samma målgrupp. Även om de är trogna och köpstarka måste man vara uppmärksam så att inte våra olika böcker konkurrerar med varandra.

Första boken ut på Fandrake är Serietidningsreklam, skriven av Jimmy och Adam Evertsson som driver underhållningssajten Reklam från förr. Det är en bok om annonserna som fyllde serietidningar som Min Häst, Kalle Anka och Fantomen under 60-, 70- och 80-talet. I framtiden är målet att ge ut runt fyra titlar om året – och att få det att gå runt.

– Vi kan nördarna, vi förstår en bra story när vi ser en – och vi vet vilka sorts höga krav som ställs på nördböcker av den här typen, säger Jimmy. Vi kan lägga veckor på att jaga en viss person eller ett visst originalmaterial som aldrig tidigare visats – och det uppskattar våra läsare. Det finns inga genvägar till nördböcker av det här slaget, bara god struktur och hårda deadlines.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

 

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL