Antalet egenutgivna titlar ökade förra året med 7,2 % till över 2,6 miljoner. Samtidigt minskade antalet traditionellt utgivna titlar till 563 000, enligt statistik från Bowker.
Det var 2017 som antalet egenutgivna titlar (med ISBN-nummer) i USA under ett år för första gången passerade 1 miljon. Sedan dess har den fortsatt öka, om än inte lika kraftigt de senaste åren. Under 2023 ökade antalet egenutgivna titlar till 2,638 (2,459) miljoner. Motsatt utveckling har skett för traditionellt utgivna böcker där förlagen minskat sin utgivning, förra året tilll 563 000 (584 000), rapporterar Publishers Weekly.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Med andra ord gavs det ut 2 miljoner fler egenutgivna titlar än traditionella. Det förhållandet ser vi inte i Sverige ännu.
Om vi skulle haft lika stor utgivning som i USA, per invånare, skulle det ha getts ut över 81 000 nya titlar under 2023. Men det gjorde det inte. Tvärtom har utgivningen här, enligt Kungliga Bibliotekets statistik, minskat från 20 279 (2016) till 16 264 (2022). När rapporten för 2023 släpptes i maj 2024 var siffran för antalet utgivna titlar 2023 fortfarande preliminär (15 905). Trots allt tal om överutgivning i Sverige.
Nu är jämförelsen inte helt rättvis eftersom indieförfattare i USA har en global marknad med både stora engelskspråkiga länder som Kanada och Storbritannien samt hundratals miljoner andra potentiella köpare som klarar av att läsa böcker på engelska.
Enligt Bowkers marknadschef Andy Kovacs drivs den fortsatta tillväxten delvis av ett växande antal alltmer effektiva och användarvänliga tjänster, såsom Draft2Digital, IngramSpark och Amazons marknadsledande Kindle Direct Publishing.
Kris Austin, VD för Draft2Digital, menar att marknadens tillväxt i hög grad är kopplad till utbildning och en växande “publishing culture” där tusentals indieförfattare inte bara kan dela sina böcker online utan även idéer och bästa metoderna för effektiv utgivning.
– Detta ekosystem inkluderar tjänsteleverantörer, men även författarklubbar, onlineforum, tidningar för indieförfattare och konferenser dedikerade till indieförfattare. Det handlar inte längre bara om hur man ger ut en bok själv; det har utvecklats till hur man bygger och upprätthåller en framgångsrik förlagsverksamhet, säger Austin till PW.
En del av ökningen kan säkerligen förklaras av att egenutgivare nu ger ut sina böcker i flera format, utöver eboken allt oftare även som pappersböcker och ljudböcker.
Publishers Weekly uppskattar att den årliga försäljningen av egenutgivna böcker i USA nu kan överstiga 3 miljarder dollar. Enbart Amazons Kindle Unlimited betalade ut 650 miljoner dollar i royalties till indieförfattare de senaste tolv månaderna.
Med en kraftigt ökande produktion och indie-författare som når större kommersiella framgångar, ställer Publishers Weekly frågan om egenutgivningen har gått in i en ny era?
– Jag tror att vi befinner oss i en ny era av förlagsbranschen, en era som leds av indieförfattare, säger Kris Austin, VD på Draft2Digital, till PW.
De traditionella förlagen bevakar hela tiden indieförfattare och uppvaktar dem som blir framgångsrika för att locka över dem med förskott och flerboksavtal.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!