Adlibris lanserar ny app för eböcker och ljudböcker med hjälp av Beat

Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris ser fram emot lanseringen av nätbokhandelns nya app för eböcker och ljudböcker. Foto: Pressbilder. Montage: Boktugg.

Adlibris har inte gett upp försäljning av eböcker och ljudböcker. Med hjälp av norska Beat lanserar man nu en ny app för eböcker och ljudböcker.

− Som den marknadsledande nätbokhandeln i Norden satsar vi nu på att byta upp vår digitala läsupplevelse med en affärsmodell som vi tror på. I en tid där kunderna överväldigas av olika prenumerationstjänster fokuserar vi på att sälja e-böcker och ljudböcker à la carte, där våra läsare kan hitta sin utvalda bok bland tusentals titlar, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, i ett pressmeddelande.

Från och med den 17 april kommer kunder som köper sina e-böcker och ljudböcker i Adlibris butik att kunna läsa och lyssna på dessa i en ny modernare app. Denna är byggd på en teknisk plattform som används av flera streamingtjänster och leverantören är norska Beat Technology.

Baserat i Bergen, Norge, driver Beat Technology en plattform som används av ljudboks- och e-bokstjänster i Norge (Fabel), Tyskland (Skoobe), Nederländerna (Fluister), Rumänien (Audiotribe) och Grekland (Jukebooks) som tillsammans har över 300 000 betalande kunder. Den numera nedlagda danska prenumerationstjänsten Chapter använde också Beats plattform.

Adlibris kunder köper sina ljudböcker och e-böcker à la carte på webbplatsen innan de läser eller lyssnar på dem inom ramen för Adlibris egen app.

– Ljudbokslyssnaren får dock sedan tillgång till alla de funktioner de kan förvänta sig från en ljudboksapp, inklusive recensioner, önskelistor, mörkt läge, bokmärken, bil-läge, ljudhastighetsanpassning och mycket mer, säger Sakari Luovio.

Utöver skräddarsydda topplistor, nyheter och boktips ”som bjuder in läsaren till en värld av inspirerande digitala läsupplevelser” erbjuder Adlibris nya app tusentals digitala titlar. Adlibris bygger därmed vidare på konceptet att erbjuda kunderna digitala läsupplevelser utan prenumeration, där du bara betalar för vad du vill läsa eller lyssna på.

Nathan Hull, CSO på Beat Technology.

− Denna nya vertikal för vårt företag ser till alla i kedjan gynnas. Kunden får en förstklassig appupplevelse och återförsäljaren får en absolut pågående kontakt med sin kund. Det är det perfekta ekosystemet, säger Nathan Hull, CSO på Beat Technology och fortsätter:

− De senaste åren har varit mycket utmanande för bokhandlare utan ett lämpligt digitalt erbjudande. Adlibris-teamet har haft förutseendet att lösa problemet med oss och skapa en miljö för sina läsare där de förstärker sitt varumärke, bygger direkta digitala relationer med sina kunder och utnyttjar data. Vi tror verkligen att detta är en ny modell för återförsäljare över hela världen.

Adlibris app kommer att finnas i Sverige, Finland och Norge.

Ser ni det som en möjlighet att prenumerationstjänster som använder er plattform kommer att kunna erbjuda styckförsäljning som komplement framöver?
– De flesta av våra appar har redan hybridlösningar av något slag – prenumeration, à la carte och kreditbaserat, säger Nathan Hull till Boktugg.

Så Adlibris tar åter upp kampen med prenumerationstjänsterna, exempelvis Bookbeat (som liksom Adlibris ingår i Bonnierkoncernen) efter några års … paus.

Uppdatering: I den ursprungliga pressreleasen nämndes att Adlibris kunde erbjuda över en miljon titlar vilket är målet. Men inledningsvis handlar det om tusentals titlar, även om nya adderas löpande. På sajten har Adlibris idag över 2,5 miljoner eböcker och runt 58 000 ljudbokstitlar.

Boktuggs analys

Marknaden för styckförsäljning av eböcker och ljudböcker i Sverige är liten och krympande. Kanske kan en modernare app vända utvecklingen? En annan intressant fråga är ifall någon eller några av de befintliga prenumerationstjänsterna överväger att komplettera sitt erbjudande med styckförsäljning.

Varför skulle de göra det? Här är två anledningar:

  • Bredda utbudet. Det finns titlar som inte är tillgängliga i prenumerationstjänster idag. Ibland handlar det om bråk om ersättningar (som Storytelägda förlags titlar hos Nextory) eller ett principbeslut mot unlimited-modellen (som Penguin Random House). Men det kan även handla om mindre förlag som inte ser ekonomi i att lägga upp sina titlar (exempelvis eböcker) för distribution via Storytel, Bookbeat och Nextory.
  • Äga vissa böcker. Prenumerationstjänsterna har utöver sitt enorma utbud och möjligheten att prova böcker utan att behöva köpa även lärt sina kunder att en bok kan försvinna över en natt. Oavsett om det handlar om att ett förlag drar tillbaka alla titlar eller att en författare byter förlag så finns det ingen garanti. I det läget kanske det skulle locka kunder att faktiskt säkerställa att de äger en bok och kan ladda ner den.

Det blir spännande att följa utvecklingen. Att Adlibris (eller deras konkurrenter Bokus) tidigare inte gjort en helhjärtad satsning på eböcker är en anledning till att formatet inte alls är lika stort här som i många andra länder. En ny app räcker kanske inte.

En annan nyckelfråga blir prissättningen. Det blir svårt att övertyga kunder att köpa digitala utgåvor av en bok som är dyrare än det billigaste pappersformatet. Här är ett exempel saxat från sajten idag:

Pocketboken kostar alltså 79 kr medan ljudbok och ebok kostar 132 kr när Adlibris säljer dem till konsument. Samtidigt som den finns tillgänglig i prenumerationstjänsterna.

Just denna titel har fpriset 93 kr för Epub och MP3 vid styckförsäljning samtidigt som förlaget får mellan 35 och 45 kr för en strömmad bok (baserat på bokens längd i timmar och snittersättningen från de stora ljudbokstjänsterna). Fpris på pocketboken? 45 kr. Minus rabatt.

Men är inte hela poängen att faktiskt tjäna mer på styckförsäljning? Absolut. Men samtidigt så kan man tänka att en såld epub/MP3-fil ger en garanterad intäkt till skillnad från en påbörjad lyssning/läsning hos en prenumerationstjänst som bara ger full intäkt när kunden läst hela. (Konsumtionen mäts i minuter och ersätts som samlade hela böcker, dvs om en ljudbok är tio timmar och en kund lyssnat 7 timmar och en annan 3 timmar blir det sammanlagt en hel bok. Lite förenklat.)

Men i det här fallet kan ju en person starta ett ljudboksabonnemang i en månad, eller rentav återaktivera ett tidigare avslutat, och betala 79-99 kr för att kunna lyssna/läsa den här boken och sedan avsluta. Inte lika flexibelt såklart, men likväl.

För att stycksålda eböcker och ljudböcker ska ta fart i Sverige krävs en kombination av bättre appar, kanske en modern dedikerad läsplatta (likt Storytel Reader) och en prissättning som matchar prenumerationstjänsterna. Även om priset på inbundna böcker nu rusar iväg över 300 kr så bör de digitala böckerna kämpa för att ligga kvar under 99 kr.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL