Hur många böcker säljer en författare i snitt vid en signering? Det är en högst aktuell fråga i julhandelstider. Vi frågade två bokhandlare.
Ibland hör man bokhandlare tala om att signeringar inte fungerar lika bra som de gjorde förr. Oklart exakt vilket tidsperspektiv, men kanske är det ”innan internetbokhandeln och dagligvaruhandeln tog så stor del av marknaden”?
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Hur har utvecklingen sett ut de senaste tio åren exempelvis? Vi ställde ett par snabba frågor till två bokhandlare som är rätt aktiva med signeringar i sina butiker.
Vi går direkt på den svåra frågan: vad är det högsta och lägsta antalet sålda böcker under årets signeringar, alltså inte enbart under julhandeln?
Lennart Bergström på Vängåvans Bok & Papper i Sundsvall och Johan Zillén, butikschef för Akademibokhandeln Center Syd berättar att det händer att författare inte säljer en enda bok under en signering, men att det tillhör undantagen. För Vängåvan ligger årets toppnotering (före jul) på 40 exemplar.
– Under julhandeln hittills är det några som kommit upp i runt 30 exemplar, bland andra Anders de la Motte, Bröderna Möller och Frida Skybäck. Under året är det nog dött lopp mellan Lars Wilderäng och Björn Hellberg som sålde runt 50 exemplar vardera i juli respektive sept, säger Johan Zillén och tillägger:
– Då satt dock Hellberg i 4-5 timmar, Lars bara i en och en halv. Hela Wilderängs fanclub dök upp, så vi sålde slut. Kunde nog ha gått 10-15 till inbundna om vi haft fler. Läxa till författaren – ha alltid en extra låda böcker i backluckan.
Har försäljningen vid signeringar sjunkit jämfört med för fem, tio och femton år sedan?
– Generellt sett, nej, säger Lennart och får medhåll:
– Nej, det skulle jag inte påstå. Har man bara rätt författare på rätt dag så, menar Johan.
Så vi vet alltså att 30-50 sålda exemplar under en signering i bokhandel är en bra siffra och att vissa faktiskt blir ”nollade”. Men vad är medel- eller medianvärdet?
– Det beror helt på vilken event det är och vilken författare. Det är stor skillnad mellan en debutant och en garvad räv som Björn Hellberg. Det går inte att ge ett bra svar på, säger Lennart.
– Det blir nog rätt lågt tyvärr. 5-10 kanske. För på varje succé med massor sålda går det många fler där det bara går enstaka ex. Men det beror ju mycket på att vi säger ja till många lokala, kanske egenutgivna författare, även under perioder med lägre kundflöde i butiker. Hade vi varit mer selektiva och bara bokat in mer kända ansikten under julen skulle ju snittet ligga mycket högre. Men detta vet ju dessa författare om, men vill gärna komma ut ändå, säger Johan.
Många faktorer spelar alltså in, det är inte så att bäst bok alltid säljer bäst – inte heller mest känd författare. Lennart Bergström pekar på några faktorer:
- Insäljning av eventet i förväg genom sociala media av författaren och oss
- Hur aktiv författaren är
- Hur känd författaren är
- I vilket sammanhang signeras det, festival, Bokens Afton, högtider
Johan Zillén håller med om vikten av att båda parter gör vad de kan för att uppmärksamma kunder på en signering i förväg. Tiden då bokhandeln satte in en annons i papperstidningen och därmed nådde alla kunder är för länge sedan förbi.
Johan Zillén menar att rätt dag, det vill säga gott om kunder i butik, har stor betydelse men lyfter sedan fram något ännu viktigare:
– En positiv författare som är inställd på att sälja, själv jobbar med att sprida eventet i egna kanaler, har ett inbjudande och trevligt sätt, och inte sitter med näsan i mobilen och ser uttråkad ut.
Han menar att inställningen där kan göra skillnaden på 0 och 50 sålda böcker.
– Sen, tycker jag, krävs det att butiken jobbar aktivt med besöket. Inte bara gör sitt bästa för att sprida informationen inför signeringen i sociala medier, genom mailutskick, skyltning i butik, utan även stöttar författaren under besöket. Håll sällskap och konversera när det är dött. Folk är rädda för att komma fram till någon som sitter ensam verkar det. Gör ditt bästa i butiken att tipsa kunderna om dagens gäst, putta dem i hens riktning liksom.
En signering är en gemensam ansträngning av författare, butik och förlag, påpekar Johan.
– Förlagen skulle gärna också kunna vara lite mer aktiva om att informera om sina författares besök. De har ju ofta plattformar med tusentals följare, men det är ytterst sällan jag ser dem användas. Får tyvärr ofta höra tråkiga berättelser från besökande författare om ställen där de anvisas ett bord och sedan inte hör eller ser av personalen under besöket. Ibland till och med möts av frågande blickar när de kommer dit. Är man så oengagerad ska man kanske inte ha signeringar, tycker jag.
Det tar oss fram till frågan om hur bokhandlare servar författare. Vad erbjuder ni författare som kommer och signerar?
– Alltid fika och tillgång till lounge för att ta igen sig om det är längre signeringar, säger Lennart Bergström.
– Kaffe, flaskvatten och kakor om de är snälla. Samt moralisk support och den ansträngning jag nämnde tidigare. Sen brukar alla mina besökare få välja en julklapp, vanligtvis en bok, innan de går hem, säger Johan Zillén.
Kontentan: För en lyckad signering krävs att bokhandlare, förlag och författare är lika engagerade både före och under evenemanget. Till författare är rådet: när du kommer till butiken, ta en selfie och posta den i dina sociala kanaler. Lägg sedan undan mobilen och fokusera på att möta kunderna med blicken och var social med dem istället. Och håll modet uppe. Som Björn Hellberg brukar säga: den allra största delen av tiden under en signering är det inte kö till ditt bord.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.