En bra match när Alfabeta och Piratförlaget får samma ägare

Dag Hernried, grundare av Alfabeta Bokförlag. Foto: Sofia Olsson.

Bra förläggeri, kreativt samarbete och ett fortsatt oberoende, det är grunden i Lilla Piratförlagets och Alfabetas gemensamma framtid. Erik Titusson och Dag Hernried är samstämmiga i sina tankar om barn- och ungdomsutgivning. 

I slutet av mars kom nyheten att Lilla Piratförlaget och Alfabeta Bokförlag bildar ett bolag som ska äga båda förlagen. Erik Titusson, som grundade Lilla Piratförlaget, tar över som vd och förlagschef för båda förlagen och Alfabetas grundare Dag Hernried fortsätter arbeta som förläggare.

Idén kom från Dag Hernried. Frågorna om han inte snart skulle gå i pension blev allt fler, och Dag Hernried konstaterade att efter 40 år kunde det vara skönt att jobba lite mindre. Nu lämnar han över vd-jobbet och behåller det som förläggare, ”det roliga”.

– Det känns bra. Jag har tänkt på det ett tag, hur man kan säkra framtiden för förlaget, med fortsatt oberoende och bibehållen trygghet för både personal, författare och illustratörer. Lilla Piratförlaget och Alfabeta ligger ganska nära varandra utgivningsmässigt.

Erik Titusson instämmer.

– Jag har alltid sett Alfabeta som en förebild i barnboksvärlden och vi har en gemensam bild av vad som är bra förläggeri. Det kändes som att det fanns många likheter i viljan och lusten att ge ut barn- och ungdomslitteratur. En bra match, helt enkelt.

Erik Titusson ser sig själv som förläggare i första hand och arbetsledare därtill, en ”förläggande vd”. Arbetsbördan lär inte bli ohanterlig, kontaktytorna är i det stora hela desamma, även om antalet medarbetare ökar. Han ser många fördelar med upplägget.

– Det innebär att vi får nya arbetskamrater, att vi kommer att kunna få många kreativa idéer att samarbeta kring. Jag tror att vi kommer att kunna lära oss mycket av varandra.

Styrkan i samarbetet handlar om relationen till leverantörer och återförsäljare.

– Tillsammans blir vi starkare på marknaden, vi får ett marknadssamarbete som gynnar oss båda. Samtidigt har vi kvar förlagen, de är båda bra varumärken. Syftet var att säkra framtiden inom den oberoende sfären, att förlaget inte skulle försvinna upp i någon av de stora förlagsgrupperna, säger Dag Hernried.

Också det ideella förlaget En bok för alla som ägts av Ordfront förlag, Alfabeta Media och föreningen En bok för allas vänner följer med till det nya ägarbolaget, men 25 procent av förlaget kommer även i fortsättningen att ägas av En bok för allas vänner. Det beslutade föreningen under ett årsmöte i lördags.

– Det är väldigt roligt. Men det är ett separat bolag och kommer att agera självständigt, säger Erik Titusson.

Att fler förlag ansluter till gruppen är inte troligt, enligt Erik Titusson, det är ingen stor förlagsgrupp som ska skapas.

Ljus framtid för barnboken

Alfabeta grundades 1978 och Dag Hernried har sett branschen utvecklas.

– Det har hänt så mycket, men framför allt har det blivit en ökad koncentration, både bland förlag och återförsäljare. Nu finns det bland de markbundna bokhandlarna en stor återförsäljare, Akademibokhandeln, och en mindre, Ugglan. Och huvuddelen av försäljningen sker genom internetbokhandlarna. Det är ganska få personer som bestämmer vad som ska synas för bokläsarna.

Dag Hernried tror, konstigt vore annat, att framtiden för barnboken är ljus och att pappersboken kommer att ha en fortsatt plats i bokhyllorna. Digitaliseringen har inte inneburit en lika stor förändring för barnböcker som för delar av vuxenlitteraturen, och streamingtjänsterna har endast en mindre del barnböcker.

– Det finns många bra digitala initiativ för läsning i skola och förskola som till exempel Polyglutt där barnen både kan lyssna och läsa. Men jag tror att pappersboken även fortsättningsvis kommer att vara störst när det gäller barnböcker för mindre barn. Det handlar om hur man läser för barn, tittar på bilder, bläddrar fram och tillbaka. Och det är inte roligt att få en padda i huvudet när man somnar.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL