Investeringsboken sålde slut på några dagar – ny upplaga dröjer till jul

David Stark på Pug Förlag med en eftertraktad bok som sålde slut direkt. Och på grund av tryckerisituationen kommer den inte att finnas i lager förrän 23 december. Foto. Frida Malvina.

Första upplagan (2 000 exemplar) av boken Investera med rätt fokus sålde slut på bara några dagar. Pug Förlag får vänta ända till 23 december innan 3 500 nya exemplar levereras från tryckeriet.

Tryckerikaos eller tryckerikris är ord bokbranschen fått lära sig under hösten. En rad olyckliga omständigheter samverkar och det är brist på både papper och kapacitet hos tryckerierna. Det leder till förlängda leveranstider. Ett förlag som drabbats är Pug Förlag.

Och egentligen är det i grunden en positiv nyhet. Den 14 oktober skulle Investera med rätt fokus: 15 råd som tar dig till nästa nivå av Magnus Andersson ha släppts. Det blev 3 november på grund av försening på tryckeriet. Men redan efter några dagar var hela första upplagan slut och det var bara att beställa tilltryck. Eller bara och bara. Inte förrän dagen före julafton (23 december) beräknas 3 500 nya exemplar finnas i lager.

– Vi tryckte 2 000 vilket är en ganska normal förstaupplaga för oss. Vår bok om Kent i våras sålde lika snabbt, men det var tack vare en mycket lyckosam länk av en person i en viss grupp på Facebook. Annars har vi aldrig sett en sån snabb utveckling. Vi kollade direkt möjligheten till tilltryck och valde det tryckeri som kunde leverera snabbast. Innan Printpool kollade runt åt oss visste vi att det inte skulle gå så snabbt som förr. Det är verkligheten, säger David Stark på Pug Förlag.

Flexband är inte optimala formatet för ett snabbt tilltryck i dessa dagar? Övervägde ni att göra en POD-upplaga i mjuk- eller hårdpärm för att göra boken tillgänglig?
– Nej, men vi har beställt en e-bok som är klar om en dryg vecka. Och vi älskar flexband! Att boken inte går att köpa igen innan jul är inte hela världen. Vi tror att målgruppen köper boken till sig själva och gör det oavsett årstid och dag. Dessutom får vi nu en ”andra release”. Vi kan göra en ny PR-vända, skicka boken till betydligt fler influerare i genren och skapa intresse genom succén i november.

Bokens författare Magnus Andersson har gått från att vara en av de första svenska ekonomibloggarna till en av Sveriges största aktieprofiler med en stor följarskara i sociala medier och många läsare av sitt veckobrev på Fredagskronikan.se så det var inte helt överraskande att boken skulle gå bra.

– Vi har haft framgång med två renodlade ekonomiböcker (Börspsykologi och Mer börspsykologi) och har hittat en bra målgrupp för ämnet samt införsäljnings- och PR-kanaler. Så det har varit ett medvetet val att leta efter fler titlar inom området. Eftersom vi också har lyckats rätt bra och gjort böcker som stuckit ut – inte minst formmässigt – i genren har det också kommit in en del förslag. Magnus idé fastnade vi för för att den presenterade nya sätt att tänka på som investerare samtidigt som boken är så tydligt uppbyggd med sina 15 råd. Sedan gjorde det inget att han är en av ”ekonomi–Twitters” tungviktare förstås, säger David Stark och fortsätter:

– Att han har många följare är en sak, men det betyder inte alltid försäljningsframgång, har vi lärt oss. Den här gången var vi av olika skäl (bland annat den osäkra trycksituationen) sent ute med vår digitala PR så vi visste faktiskt inte hur det skulle gå. Men det visade ju sig väldigt snabbt att många därute var intresserade av hans tankar och idéer.

David Stark försöker se det positiva i det hela, även om det är lite frustrerande att inte ha boken i lager under den julhandel som nu tar fart. Han tror att många köper boken till sig själva och troligen är redo att vänta.

– Vi ser nytrycket som en andra lansering. Författaren är bland annat inbokad i flera poddar framöver. Vi ska definitivt skapa en del uppmärksamhet kring boken när den finns i lager igen!

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL