Succé för Åshöjdens final-Kickstarter – på väg mot halv miljon

Åshöjdens BK gör succé som Kickstarter och snart finns hela den tecknade serien samlad i bokform.

Den tredje och sista Kickstartern i jätteprojektet att samla den tecknade serieversionen av Åshöjden är en succé redan efter några dagar. Mikael Tegebjer är nöjd.

Kickstarter har blivit ett framgångsrikt sätt att finansiera samlingsutgåvor av olika tecknade serier, vi har tidigare berättat om exempelvis Herman Hedning och Kalle & Hobbe.

Förra veckan drog Mikael Tegebjer igång den tredje Kickstartern för Åshöjdens BK, serieversionen. I skrivande stund har den passerat 430 000 kronor. Vi ställde några snabba frågor.

För den som missat det, berätta kort om Åshöjdens BK i serieform?
– Åshöjdens BK bygger på Max Lundgrens romaner om samma fotbollslag och samhället de kommer från. Den tecknade versionen startade i Buster 1975. Fram till och med 1992 gjordes det nya avsnitt av serien. Totalt blev det 1586 sidor och 124 kapitel. Serien är pågående, så påståendet att det här är Sveriges längsta serieroman är försvarbart, säger Mikael Tegebjer och tillägger:
– Nu finns snart hela serien samlad i 4 volymer, tillsammans med extramaterial om författarna, romanerna, tv-serien, hur den tecknade serien startade. Många minnen blir det från folk som var med.

Det här är tredje Kickstartern du gör i projektet, hur har de tidigare gått?
– De gick bra. Jag har fått frågan från olika håll ända sedan Buster lades ner 2005. Men var ändå osäker på hur stort intresset var. När volym 2 blev 33 % tjockare – på grund av att jag velat hitta naturliga avbrott för varje volym – och därmed dyrare så dök frågan upp igen. Det tog väl ett dygn ungefär att få ihop grundplåten på 50 000. Till tvåan fanns kunder redan där och samlade ihop 75 000 på 45 minuter. Kul.

Har responsen varit som förväntat eller bättre?
– Återigen var jag osäker på folks betalvilja, särskilt som jag satsade på två böcker samtidigt. Och en box. För samlaren innebär detta att hosta upp 1200 kronor och … ja, du förstår. Nivån för grundplåten lade jag därför lägre än totalsumman som kom in för volym 2, men de 200 000 fick vi in på mindre än 90 matchminuter. Två timmar senare, vid midnatt, hade vi totalt fått in 150 % av vad vi bad om. Så både och, skulle jag säga. Jag trodde att det skulle gå men inte att responsen skulle vara så snabb.

När du är klar med Åshöjden, tänker du ”aldrig mer” eller har du fått blodad tand och funderar redan på nästa projekt?
Det är ett jäkla jobb att hålla på med Kickstarter. Samtidigt är det kul och jag har bra folk omkring som hjälper till när det behövs. Dessutom är jag redan igång med nästa, även om jag har en mer tillbakadragen roll där, och vet också vad jag ska kickstarta 2022.

Vi ber Mikael om några råd till andra förläggare och författare som funderar på att göra en Kickstarter med ett bokprojekt.

1. Bered er på arbete.
2. Man måste kommunicera regelbundet med backarna.
3. Räkna med att lägga pengar på annonsering, åtminstone i
sociala medier.

Läs vårt tidigare Analysbrev om Kickstarter eller tidigare artiklar om Kickstarter.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL