Igår passerade Storytel en ny gräns: nu har prenumerationstjänsten över 1 miljon betalande abonnenter i Norden. Ljudböcker har blivit stort.
– Storytel föddes för 15 år sedan och är idag synonym med växande bokmarknader i Norden. Jag är glad och otroligt tacksam för engagemanget och den fantastiska respons som Storytel får varje dag från våra bok- och berättelseälskande användare. Det sporrar oss verkligen i vår övertygelse att investera i, utveckla och tillgängligöra de attraktivaste, mest fängslande och bästa läsupplevelserna för alla målgrupper tillsammans med författare, förlag och våra lyssnare och läsare, säger Åse Ericson, Nordenchef på Storytel, i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Den 20 juli 2021 noterade Storytel alltså över 1 000 000 betalande abonnenter i Norden. Redan den 7 juli presenterade Storytel sin abonnent- och intäktstillväxt för det andra kvartalet 2021 där vi konstaterade att de närmade sig miljonvallen. Där presenterade Storytel ett genomsnitt på 1 626 900 betalande kunder för kvartalet och en helårstillväxt i Norden på 150 300 jämfört med motsvarande kvartal förra året, vilket överträffades den prognos för den nordiska abonnenttillväxten som tidigare lämnats.
Storytel grundades 2005 och blev en digital pionjär på den starkt växande globala ljudboksmarknaden. Idag är företaget nordisk marknadsledare och en av världens största streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, med totalt över 500 000 titlar i tjänsten. Storytel är lanserad på 25 marknader i världen och avser att vara tillgänglig på över 40 marknader i slutet av 2023.
Hur stor är den nordiska ljudboksmarknaden? Enligt Mediavision ska över 2,3 miljoner hushåll ha ett ljudboksabonnemang, men eftersom det är en enkätundersökning inkluderar det säkerligen ett antal gratislyssnare (prova gratis i 30 dagar är sommarens kampanjbudskap från alla ljudbokstjänster). Storytel har garanterat över hälften av marknaden eftersom man är störst i Sverige, Danmark och Norge medan Bookbeat är störst i Finland.
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.
Historik Storytel – från 2005 till idag
2005 Jonas Tellander, VD för Storytel, och Jon Hauksson grundar ljudbokstjänsten Bokilur, som sedermera ska komma att bli Storytel.
2009 Den globala bankkrisen har skakat världen. Storytels VD Jonas Tellander medverkar SVT:s “Draknästet” där finansiering säkras för fortsatt offensiv satsning.
2011 Den första Storytel-producerade ljudboken kommer ut på marknaden.
2016 Storytel förvärvar Norstedts, Sveriges näst största förlagsgrupp. I Danmark köper Storytel ljudbokskonkurrenten Mofibo.
2017 Storytel förvärvar People’s Press, Danmarks fjärde största förlag.
2018 Storytel börjar sälja den egna läsplattan Storytel Reader och fortsätter sin starka internationella expansion med lanseringar på sex nya marknader. Storytel noteras på Nasdaq First North.
2019 I augusti passerar Storytel en ny milstolpe: en miljon betalande abonnenter. I september förvärvas Finlands tredje största förlag, Gummerus Kustannus. Expansionen fortsätter till bland annat Brasilien, Tyskland och Sydkorea.
2020 Storytel förvärvar den konkurrerande tjänsten Kitab Sawti i Mellanöstern och skapar världens största ljudbokserbjudande på arabiska. Storytel ökar även sin närvaro i Asia Pacific-regionen och i Europa genom lanseringar i Thailand och Belgien. Storytel förvärvar den israeliska ljudbokstjänsten iCast, samt 80 procents majoritetsandel i det nordiska ljudboksproduktionsbolaget EarSelect.
2021 Storytel passerar milstolpen 1,5 miljoner betalande abonnenter. Storytel förvärvar det finska förlaget Aula & Co samt en 70-procentig andel i det svenska förlagshuset Lind & Co. Storytel-appen går live i Israel, Egypten och Saudiarabien. Storytels ledningsgrupp består idag av 60 procent kvinnor och 40 procent män.