Författaren och krönikören Linda Skugges recension av Kristina Sandbergs nya roman både hyllas och kritiseras bland kollegorna i branschen. Arkivbild: Staffan Löwstedt/SvD/TT.

Kritik mot litteraturkritik: ”Linda Skugges text är fruktansvärt elak”

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Briljant litteraturkritik eller bara elakt – och ett sätt att slipa på sitt eget varumärke? Linda Skugges sågning av Kristina Sandbergs cancerskildring har fått Kultursverige att reagera.

Linda Skugges recension av Kristina Sandbergs självbiografiska bok En ensam plats publicerades i söndags på Expressens kultursida. Sandberg, som tidigare hyllats för trilogin om hemmafrun Maj från Örnsköldsvik, skildrar nu sin egen sjukdomstid efter en bröstcancerdiagnos.


ANNONS


Redan i rubriken på den uppmärksammade recensionen slås fast att ”det inte blir konst för att man skriver om cancer”. Recensionen har sedan dess beskrivits som både elak, respektlös och mer än lovligt självupptagen. Samtidigt har den också hyllats för att vara modig och underhållande.

Pelle Andersson, förlagschef på Ordfront, är en som är starkt kritisk till Linda Skugges text. Han har debatterat den aktivt på Facebook och gör ingen hemlighet av att Kristina Sandberg är en av hans vänner.

– Jag tycker att den har väldigt lite med själva boken att göra, det är det första. Man kan ju vara väldigt kritisk men då ska man vara det kring boken, och jag tycker att den här texten väldigt snabbt börjar handla om Skugge själv. Den släpper litteraturen, det tycker jag är upprörande, säger han.

– Sedan är den fruktansvärt elak, den är ett påhopp på en annan människa och inte på en bok, jag tycker inte att man gör så. Jag blev förbannad. Jag har läst extremt mycket kritik, som kritiker själv, som författare och nu förläggare. Jag tycker att det här är en text som sticker ut som en av de hemskaste.

ANNONS

Hånfull ton

Han får medhåll av litteraturkritikern Sara Abdollahi som menar att det är med rätta som många reagerat på Linda Skugges tilltal.

– Inte för att jämföra henne med Trump, men recensionen är populistisk och ingår i ett narrativ där man sparkar på de svaga. Det handlar inte om att man inte får vara kritisk när en bok handlar om sjukdom – det måste man få vara – det handlar om hur hon skriver, om raljansen och den hånfulla tonen, säger hon.

Även Sara Abdollahi säger att hon vänder sig emot att recensionen handlar mer om Skugge själv än om boken som hon fått i uppdrag att recensera.

– Jag skriver själv litteraturkritik och kan vara hård och sträng i tonen, men det här utgår inte från verket så mycket utan man får mer reda på Linda Skugges antipatier än varför boken inte håller. Nu tävlar hon om vem det är mest synd om och det tycker inte jag passar i en recension.

Bryter konvention

Johannes Klenell, kulturredaktör på Arbetet, hör däremot till dem som upplever Linda Skugges ”cancersågning som uppfriskande”.

– Det finns alltid ett problem med den sortens litteratur som innehåller de här starka berättelserna om sjukdom och lidande. Man hamnar väldigt lätt i en generisk och tillmötesgående recension med väl avvägda ord. Det blir en smula tråkigt, recensionerna blir likriktade och då blir det ointressant. Säga vad man vill om Linda Skugges recension – den var i alla fall inte ointressant eftersom alla pratar om den, säger han.

Han menar att hon bryter mot en konvention som råder kring den här typen av litteratur där det ”ska” finnas någon typ av moral i recensionen.


ANNONS


– Vad som är moraliskt rätt eller fel, det uppdraget har inte en recensent i ärlighetens namn. En recensents uppdrag är att vara ärlig gentemot verket och det tycker jag faktiskt att Linda Skugge är.

– När det kommer till den här typen av sågningar är det en oerhörd styrka om skribenten själv offrar någonting och det tycker jag att hon gör genom att vara väldigt självutlämnande. Det är klart att jag inte tycker att det var en så sympatisk recension, men att kritik ska vara sympatisk kan inte vara den primära drivkraften.

Åsikter premieras

Vad Linda Skugges recension och dess efterdyningar egentligen säger om tillståndet för dagens litteraturkritik råder det trots allt en viss samsyn om bland de kulturskribenter som TT talat med.

– Jag vill inte säga att den blivit sämre generellt, men litteraturkritiken har svårt att hävda sig i den här klickekonomin. Det är få som vill läsa litteraturkritik och då blir väl det här ett sätt att göra något åt det, att lyfta fram opinionsdelen i kritiken, säger Pelle Andersson.

Sara Abdollahi är inne på samma spår:

– Jag tycker att dagens litteraturkritik mår toppen, men vi litteraturkritiker får inte så många uppdrag för att den här typen av klicktexter som handlar om åsikter premieras. Den här recensionen får mycket kritik för den var väldigt illa skriven. Publiceringen av den var ett slag i ansiktet på oss kritiker och jag har svårt att se att något sådant här skulle ha publicerats i Spanien eller Tyskland, säger hon.

Tar ut svängarna

Även Johannes Klenell tycker att svensk litteraturkritik mår bättre än på väldigt länge, men han anser inte att det är en kulturredaktions huvudansvar att vara en moralisk kompass, utan att skapa en dynamisk och intressant kultursida.

– Det är spännande när man kan spänna bågen i den här riktningen och ta ut svängarna. Jag tycker inte att den här sortens recensioner är ett tecken på litteraturkritikens förfall på något sätt. Däremot skulle man inte kunna publicera en sådan här text varje dag på Expressens kultursida, det skulle vara som att någon rusar upp på scenen och ”stagedivar” om och om igen. Till slut går publiken därifrån och du faller ned i golvet.

Även Pelle Andersson anser att Linda Skugges text hör till undantagen – om än de värre – och att det är just därför den skapat så mycket debatt.

– Jag tycker inte heller att man ska fega som kritiker. Men då ska man argumentera utifrån boken och utifrån hur den är skriven. Det finns massor av kritiska texter om självbiografiska böcker, det har vi hanterat utan att vi behöver göra narr av eller attackera personen bakom eller i verket, säger han.

Text: Kristina Erkenborn/TT, Erika Josefsson/TT

Fakta: Det här handlar debatten om

Hur elak får man vara som litteraturkritiker? Den frågan har debatterats sedan Linda Skugges recension av Kristina Sandbergs nya bok ”En ensam plats” publicerats på Expressens kultursida.

Skugge skriver bland annat: ”Naturligtvis ska Sandberg skriva allt, men det blir inte automatiskt ’konst’ bara för att man både upprepar och kursiverar ’jag vill inte dö från mina barn’.”

Skugge raljerar vidare över Kristina Sandbergs skräck för en ny tumör. ”Tja, välkommen till livet. Hela livet är en risk. När som helst kan man bli överkörd av en buss eller hamna i sådan där corona-lunga och sedan långsamt kvävas till döds”, skriver hon och menar att det faktiskt finns de som har det värre – Linda Skugge själv, till exempel, som lever med en allvarlig kronisk sjukdom.

Beskrivningen av Sandbergs ”hjärndöda” stilistik och det faktum att hon ”skriver fullständigt privata saker med noll relevans för oss läsare” har fått flera kulturskribenter att reagera och mena att Skugge kastar sten i glashus då hon i samma text – apropå ingenting – avslöjar att hon just läst in en P2-text med en sexleksak inuti sig själv.

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

Utgivningar idag: Ett 30-tal titlar däribland Eldbarnet av Elisabeth Berglund och debutromanen Yani av Nora Khalil samt fackboken Undervisa på yrkeshögskolan. En handbok av Mikael Wirén.

🎂 Födelsedagar: Norske författaren Jostein Gaarder är född den 8 augusti 1952 och har på svenska bland annat gett ut Anton och Jonatan, genombrottet Spelkortsmysteriet och inte minst Sofies värld (som översatts till 53 språk och sålts i 26 miljoner exemplar och som blev världens mest sålda bok 1996 och även filmatiserades med Tomas von Brömssen i en av huvudrollerna).

🐱 Många dagar att fira: Internationella orgasmdagen, Internationella kattdagen och Lyckans dag. Några snabba sökningar på Boktugg hittar vi dessa passande titlar: Kattkalender 2023, Åtta små kattungar av Lisen Adbåge och Ulf Nilsson samt Kom du? : alla våra tankar om kvinnlig njutning och (fejkade) orgasmer av Amanda Colldén och Anna Dahlbäck.



Damfotbollsboksboom. Efter att Englands damer vunnit EM i fotboll förväntar sig förlag och agenter ett ökat intresse för böcker om damfotboll. ”Spelarna har verkligen slagit igenom. De är odödliga. De kommer att minnas likt 1966 års herrlag”, säger Huw Armstrong, editorial director at Hodder & Stoughton till The Bookseller. Han förväntar sig biografier eller memorarer från flera av de engelska spelarna. En barnbok som kan få ett lyft av EM-succén är How to be a Footballer and Other Sports Jobs av tidigare landslagsspelaren Rachel Yankey.

🔖 Familjelästräning. Projektet ”Familjen läser” i Helsingborg ger barn till lågutbildade (och i vissa fall inte läskunniga) föräldrar lästräning i förskolan, innan de börjar förskoleklass, skriver HD. Man använder metoden Läsklar. Det unika är att man jobbar med läsutveckling för såväl barnen som deras föräldrar.

📚 Chick lit åldras. Marian Keyes anses ofta vara en av chick lit-genrens grundare, men det är inte en stämpel hon tycker om, säger hon i en intervju med Kulturnyheterna. Hon är aktuell med Ett oväntat val, uppföljaren till bästsäljaren En oväntad semester som kom för 25 år sedan. Säger vi förresten chick lit idag eller har denna genre försvunnit in i feelgood och romance?

Storytels topplista för vecka 31-2022.

🎧 Storytel-topplista. Förra veckan (1-7) augusti var Sjöjungfrun av Anki Edvinsson, uppläst av Maria Lyckow (Norstedts) den mest lyssnade och lästa boken på Storytel. Resten av topplistan (där Anki även har en bok på 8:e plats):
2. Dyningar, Elinor Kapp, uppläst av Gunilla Leining, Bokfabriken
3. Hanteraren, Mats Ahlstedt, uppläst av Katarina Ewerlöf, Bokfabriken
4. Profeten och idioten, Jonas Jonasson, uppläst av Stefan Sauk, Bokförlaget Polaris
5. Det andra arvet, Malin Sanglert, uppläst av Katarina Ewerlöf, Bokfabriken
6. Fröken Perfekt, Maria Parkhede, uppläst av Sofia Berntson, Lind & Co
7. Gröna oliver, hönshus och en grekisk gård, Maria Fallström, uppläst av Callin Öhrvall Delmar, Lind & Co
8. Snöängeln, Anki Edvinsson, uppläst av Maria Lyckow, Norstedts
9. Den fjärde doktrinen, Denise Rudberg, uppläst av Marie Richardson, Bookmark Förlag
10. Tre små apor, Leffe Grimwalker, uppläst av Gunilla Leining, Storytel Original


Uppdateras under dagen …