ANNONS

Bokhandel handlar inte bara om inleveranser och att sälja böcker - utan även en hel del returer. Illustration: iStock.

James Daunt vill slopa returrätten för bokhandlarna

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Waterstone-chefen James Daunt vill se en övergång till ett system där bokhandlare inte har rätt att returnera osålda böcker.

Det är The Bookseller som rapporterar från IPG:s 2021 Virtual Spring Conference där James Daunt var en av talarna. Han varnade bland annat små indiebokhandlare från att låta tredjepartssajter (som Bookshop.org) att agera mellanhand vid onlineförsäljning till sina egna kunder.


ANNONS


– Att outsourca till någon som inte är du själv och som definitivt gör den stora delen av förtjänsten som finns tillgänglig för dig är farligt, sa Daunt.


ANNONS


Nicole Vanderbilt, chef för den brittiska delen av bookshop.org menade dock att de lämnar 30 % till bokhandlarna, 7 % till kunden och 61 % till förlagen och därmed bara skulle behålla 2 % själva.

En fråga som den svenska bokbranschen tassat runt i åratal är returrätten. När den kom på tal sa James Daunt, kanske lite överraskande, att han ansåg att bokbranschen borde gå över till fast försäljning, där en bokhandlare inte har rätt att returnera osålda böcker.

– Marginalerna behöver justeras för att tillåta bokhandlare att absorbera kostnaderna för detta och det skulle spara oerhört mycket på transporter och allt annat, sa Daunt.

Returrätt för böcker i Sverige

De som försvarar dagens system med returrätt i Sverige menar att bokhandlare inte skulle våga köpa in varken de volymer eller den titelbredd som man gör idag om de inte hade möjlighet att lämna tillbaka böcker som inte säljer. Kritikerna menar däremot att dagens system inte ger bokhandlare tillräckligt incitament att anstränga sig för att sälja alla böcker de har. Istället blir returerna en ren kostnad som ofta drabbar de minsta förlagen hårdast – eftersom de stora förlagen i sina avtal förhandlar fram tak för returerna.

Även om fraktkostnaden för returen drabbar bokhandlarna så får förlaget betala för hanteringen (ofta 10 % av fpriset i returavgift) hos distributören och dessutom är ofta delar av returerna i så dåligt skick att de inte går att sälja igen. Det kan handla om att de är kantstötta eller har kvar prislappar. Returrätten bidrar även till en osäkerhet kring om en såld bok är såld, vilket fördröjer royaltyredovisning till författarna.

När nu hållbarhetsfrågan ökar är frågan om returrätten faktiskt kan komma på tal igen även i Sverige? Om chefen för några världens största bokhandelskedjor (Waterstones och Barnes & Noble) anser att returrätten ska avskaffas så borde det ligga något i det. Även om han säkert vill att förlagen ska betala med större rabatter till de fysiska bokhandlarna.

Det finns ytterligare ett tungt argument mot returrätt: med POD (print on demand) finns inga lager och därmed inget system för att ta emot returer.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL