ANNONS

Humorgruppen IJustWantToBeCool (foto: IJWTBC) och David Sundin (foto: Stefan Tell) är några av alla de kändisar som kommit till bokbranschen från rörliga medier och gjort succé.

Du behöver inte vara känd för att få ge ut en bok – men det underlättar

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Vilket är det snabbaste sättet att bli en bästsäljande författare? Man blir känd för något annat och skriver en bok om det.

Det där är ett skämt med ett visst mått av sanning. Ibland känns det som att flödet av kändisar som får skriva och ge ut böcker ökat de senaste åren, men sanningen är väl att det alltid har funnits.


ANNONS


I veckan meddelade klassiska barnboksförlaget Rabén & Sjögren att humorgruppen IJustWantToBeCool (som kan förkortas till IJWTBC) ska ge ut en serie pappersböcker (och givetvis som ljud). Eftersom de redan krossat alla andra författare på Storytel så var det väl inte oväntat.


ANNONS


Förra årets mest sålda barn- och ungdomsbok (Boken som inte ville bli läst) är skriven av David Sundin som är känd från TV både som programledare i Melodifestivalen och kanske framför allt familjeprogrammet Bäst i test.

Sedan har vi alla youtubers (och de som byggt sina följare på Instagram, TikTok etc) som Therése Lindgren och Joakim Lundell (vars efternamn vi kommer ihåg för att Ulf Lundell blev så arg). Nyligen meddelades att Nattid ska släppa en ny bok. Hon är helt okänd för de flesta som inte längre är tonåringar, men känd av alla yngre. Och de yngre har garanterat ingen aning om vem Ulf Lundell är.

Så varför vill bokförlagen övertala kändisar att skriva böcker? När det finns tusentals spontanmanus från författare som är beredda att göra det utan förskott? Och rader av svältande etablerade författare som är beredda att göra det för en bråkdel av förskotten som dessa kändisar kräver.

Svaret är enkelt: de tar ofta med sig en ny publik, nya läsare till bokbranschen. I vårt Analysbrev om förköp berättade vi om hur några av dessa kändisförfattare driver så stora volymer förköp att inte ens bästsäljande deckarförfattare kan mäta sig.

Dessutom har dessa profiler en story som folk är nyfikna på att läsa eller lyssna till. Många av dem är dessutom duktiga berättare, och till och med duktiga skribenter. Kanske inte Sveriges bästa författare, men långt över medel.

Och de har i de flesta fall ägnat tio-tjugo år åt att bygga en skara fans som uppskattar dem så mycket att de mer än gärna köper deras bok. Där ligger även de flesta etablerade författare i lä.

Att avfärda det med att de fått ett bokkontrakt bara för att de är kända är att underskatta dessa författare.

Fotnot: En del kändisböcker är skrivna av spökskrivare, synliga eller osynliga. Andra är skrivna med omfattande redaktörsinsatser. Sedan finns det enstaka exempel på kändisar som vägrat låta förlaget ändra ett kommatecken. De sistnämnda är ofta de som floppar efter en initial hype.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL