Radish säljs för 3 miljarder kronor – inspirerade av Netflix och spelbranschen

Kakao nöjde sig inte med en tugga, de vill svälja hela Radish trots en prislapp på 3 miljarder kronor. Bild: Skärmdump.

Serial fiction, följetänger i mobilappar, är hett i både USA och Asien. Radish är nu på väg att säljas till sydkoreanska Kakao för 345 miljoner dollar (motsvarande nästan 3 miljarder kronor).

Det är bara åtta månader sedan det USA-baserade bolaget Radish (grundat 2015) tog in 63,2 miljoner dollar (motsvarande 543 Mkr) i nytt kapital från Softbank och Kakao. I den svenska bokbranschen kanske de flesta säger: vad är Radish? Men Boktugg skrev om bolaget för fyra år sedan: Investerare tror på Radish och följetongsformatet.

”Trenden med skönlitteratur som följetong fortsätter. Med sin erfarenhet från Sydkorea har Radish tagit in 3 miljoner dollar i riskkapital. Appen lanserades för ett år sedan och deras bäst betalde författare tjänar 13 000 dollar – i månaden”, skrev vi då.

Efter höstens investeringsrunda ägde sydkoreanska internetjätten Kakao Entertainment 12 procent av bolaget. I februari köpte de ytterligare andelar av andra delägare och enligt Econotimes pågår nu slutförhandlingar om att köpa resterande del av Radish för hela 354 miljoner dollar (motsvarande strax över 3 miljarder svenska kronor). (Via TNPS)

Det var inte länge sedan Kakaos konkurrenter Naver köpte Wattpad för 600 miljoner dollar. Två sydkoreanska bolag som nu kontrollerar två stora nya plattformar för digitala berättelser.

När Techcrunch skrev om Radish kapitalrunda i höstas berättade de att en av idéerna som Radish tagit från de asiatiska marknaderna är att snabbt uppdatera sina berättelser. ”Som exempel, den mest populära titeln Torn Between Alphas (en romanceberättelse med varulvar) har släppt tio säsonger på mindre än ett år, med varje säsong bestående av över 50 kapitel – senare säsonger har över 100 kapitel – som släpps flera gånger om dagen”.

Radish vill inte bli Youtube eller Wattpad för serial fiction, utan snarare Netflix som skapar sitt eget originalinnehåll. Inledningsvis var de fokuserade på användargenererat innehåll, likt Wattpad, men 2019 lanserades Radish Original-programmet där de använder team av författare som leds av en showrunner och där Radish äger rättigheterna till berättelserna.

Seungyoon Lee, VD för Radish, menar att brytpunkten för när det började fungera var just 2019. Den mest framgångsrika storyn har genererat över 4 miljoner dollar och fått över 50 miljoner läsningar. Publiken är främst kvinnor i USA och genreurvalet domineras av romance, paranormal/sci-fi, LGBTQ, young adult, skräck, spänning och thrillers.

Till skillnad från de svenska streamingtjänsterna som nu erövrar Europa, och hoppas göra detsamma med resten av världen, så använder inte Radish månadsabonnemang utan är mer inspirerade av spelbranschen och dess mikrobetalningar. Istället köper användarna mynt som kan användas för att senare låsa upp kapitel. Det kostar i storleksordningen 20-30 cent (1,70-2,60 kr) per kapitel. Samtidigt som vissa kapitel efterhand flyttas ut från betalväggen.

Enligt Econotimes har Radish publicerat över 6500 avsnitt av sina 30 originalserier. Men det finns även gott om användargenererat innehåll och över 2000 författare sägs ha publicerat 10 000 berättelser tillsammans.

Hur stora är Radish i jämförelse med exempelvis Storytel? Appen ska ha laddats ner 4 miljoner gånger och de säger sig ha 1 miljon aktiva användare, vilket förra året (2020) genererade intäkter på motsvarande 180 Mkr.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL