Ny teknik förvandlar solceller till reklamplats – unikt avtal

Solceller som reklamplats? Med ny revolutionerande teknik blir det möjligt och Boktugg har inlett ett samarbete för att sälja reklamplats på en stor vägg i närheten av vårt kontor. Foto: Sölve Dahlgren.

Ett genombrott i solcellsforskningen innebär att solceller kan förvandlas till reklamplatser. I ett unikt pilotprojekt kan bokförlag nu marknadsföra sina böcker på hustak – och i vissa fall husväggar.

Inte långt ifrån Boktuggs huvudkontor står ett nybyggt kontorshus där en hel vägg har täckts med solceller. Dessa solceller är täckta med en tunn plastfilm som är en bildskärm av typen e-Ink, i grunden samma sort som används i läsplattor.

Nästan ingen energiförbrukning

Denna typ av skärm drar bara ström när man byter motiv och påverkar därmed inte energiförbrukningen.

– Man skulle kunna åstadkomma samma sak med en LED-skärm, en sådan som sitter i tv-apparater, men det skulle vara rätt meningslöst eftersom den då förbrukar nästan all ström som utvinns ur solenergin. Det finns dock ett annat projekt där man tittar på att använda LED-skärmar som ska bli självförsörjande på ström, men vi tror mer på Sun-E-Ink-tekniken, säger Solveig Stråhle som är projektledare på företaget Sunny Advertising.

Men blir inte det här som en solfilm som minskar verkningsgraden på själva solcellerna?
– Effekten reduceras en aning och det är något som vi får utvärdera efter det här pilotprojektet. Exempelvis har vi märkt att det är bättre när reklamen har stora svarta eller mörka ytor.

Eftersom man just nu utvärderar tekniken har Sunny Advertising valt att fokusera på marknadsföring av böcker. Företaget bakom Sun-E-Ink-tekniken utvecklar nämligen en ny generation skärmar för läsplattor och vill profilera sig mot bokbranschen.

– Grundaren Chaeg Eulilg Go älskar böcker. Hon menar att vi behöver läsa klimatsmart och det innebär att byta papper mot skärm. Samtidigt vill hon sprida läsningen, och ett sätt att göra det är att använda solcellsinstallationer till reklamplats för böcker, säger Solveig.

Hittills har man bara gjort en kommersiell installation i Sverige och den sitter på Vasatorpsvägen i Helsingborg. Dessutom har ett par villatak tillhörande författare också fått chansen att delta i projektet. Där har man efterhandsmonterat Sun-E-Ink till skillnad från Helsingborgsväggen där det gjorts på solcellsfabriken.

– Det här är ju en riktigt bra reklamplats där tusentals människor passerar varje dygn, en busshållplats på nära håll dessutom. Även solceller längs med motorvägar kan finansieras genom att kombinera dem med reklamplats. Ett kraftbolag säljer reklamrätten och behåller strömmen som genereras och sänker kostnaden för att bygga ut solkraft, säger Solveig och tillägger:

– Taken inne på ett villaområde har inte alls samma räckvidd, det blir mer en kul grej för en författare som vill ha sina böcker på taket. Men man kan även tänka sig att det får ett stort värde när man installerat tiotusentals villatak och säljer dessa till annonsörer. Eller så kan kommuner använda det för att sprida information till kommuninvånare.

Så här ska det kunna se ut i ett villaområde med solcellsreklam installerad. Precis som med solenergin gäller det dock att ha rätt läge för att få ut bäst effekt. (Taket på bilden har inget med artikeln att göra.)

Boktugg har fått en unik möjlighet att sälja reklamplatsen på Vasatorpsvägen i Helsingborg. Vi förhandlar även om ett antal andra solcellsinstallationer bland annat i Stockholms skärgård som vi hoppas kunna ro i hamn.

Eftersom många författarskap är lokala tror vi också på att bygga ett nätverk av villatak för att en författare ska kunna marknadsföra böcker på orten där de bor.

Är du intresserad kan du redan idag boka annonsplats för din bok och prova den absolut senaste marknadsföringen. I dagsläget krävs det dock att högst 50 procent av omslaget utgörs av vita eller ljusa partier. Exemplet på bilden ligger precis på gränsen. Vi tillämpar först till kvarn, reklamplatserna säljs veckovis för 5900 kr + moms och försäljningen inleds idag, den 1 april.

Boka och läs mer här.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL