ANNONS

Norska förlag kritiseras för otydlig marknadsföring i sina digitala bokmagasin

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Flera norska förlag får kritik för att inte tydligt nog markera att innehållet i deras litteraturmagasin är en sorts marknadsföring för förlagets böcker. Det handlar bland annat om förlagen Aschehoug och Cappelen Damm, vars digitala magasin kan misstas för journalistik, skriver Klassekampen. Det finns risk för att läsarna blir vilseledda eftersom det inte är uppenbart vem som är avsändaren, menar advokaten Monica Syrdal, och poängterar att detta balanserar på gränsen till att bryta mot marknadsföringslagen.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL