ANNONS

Egmont Publishing byter namn till Story House Egmont

Per Kjellander, VD, Story House Egmont i Sverige. Foto: Pressbild.

Egmont Publishing har växt med nya affärsområden, varumärken och produkter de senaste åren. För att återspegla utvecklingen byter man namn till Story House Egmont.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg.

KÖP SUPPORTER-PREN fr. 1 kr/dag

Nyligen gick Egmont Publishing ut och meddelade att de köpt ytterligare en e-handelsverksamhet: Royal Design Group AB, som står bakom både RoyalDesign och Rum21 och omsätter nästan en miljard kronor. Det handlade om en miljardinvestering för Egmont.

Expansionen inom ehandel är en anledning till att Story House Egmont blir det nya gemensamma namnet för hela Egmont Publishing, vilket inbegriper både Danmark, Norge och Sverige samt övriga 15 europeiska länder där Story House Egmont är etablerat. Verksamheten utgår från de tre affärsområdena Media, Agencies och E-commerce, som består av en rad enskilt starka bolag, varumärken och produkter.

ANNONS

– Vårt publicistiska arbete ligger oss varmt om hjärtat och vi kommer även fortsättningsvis att ha ett starkt fokus på att skapa och förmedla inspirerande innehåll för våra miljontals läsare genom olika format och plattformar. Samtidigt vill vi tydliggöra att vår verksamhet numera innefattar mycket mer än medier, som till exempel våra snabbt växande områden E-commerce och Agencies. Story House Egmont är ett framåtriktat namn som signalerar att under vårt gemensamma tak inryms såväl starka medier, som ledande e-handels- och kommunikationsverksamheter, säger Per Kjellander, VD för Story House Egmont i Sverige, i ett pressmeddelande.

Om Story House Egmont

  • Är en del av den nordiska mediekoncernen Egmont, och ger inom området Media bland annat ut tidskrifter, tidningar och böcker, utvecklar digitala medier och produkter, arrangerar event och läsarresor, producerar spel, pussel och leksaker, och mycket mer. I Sverige står Story House Egmont bakom populära varumärken som Bamse, Kalle Anka, Hemmets Journal, Icakuriren, Vagabond, Hus & Hem, auto motor & sport, Café och Kärnan. 
  • E-handelsverksamheten innefattar bland annat Outnorth, Bagaren och Kocken, Jollyroom och Royal Design Group, medan Agencies-portföljen består av ledande marknadsförings- och kommunikationsbyråer som Ingager, KAN, OKTO och Klintberg Niléhn.
  • Divisionen Story House Egmont omsatte cirka 6 miljarder kronor under 2019. Övriga divisioner inom Egmontkoncernen är Nordisk Film, Tv2 i Norge och Books (där bland annat digitala bokförlaget Egmont Saga ingår).
  • Hela Egmontkoncernen omsatte 17,8 miljarder SEK 2019, vilket var omsättningsrekord och nästan 1,4 miljarder SEK mer än under 2018. 
Lär dig mer om bokbranschen!


Över 7000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL