Egmont Publishing byter namn till Story House Egmont

Per Kjellander, VD, Story House Egmont i Sverige. Foto: Pressbild.

Egmont Publishing har växt med nya affärsområden, varumärken och produkter de senaste åren. För att återspegla utvecklingen byter man namn till Story House Egmont.

Nyligen gick Egmont Publishing ut och meddelade att de köpt ytterligare en e-handelsverksamhet: Royal Design Group AB, som står bakom både RoyalDesign och Rum21 och omsätter nästan en miljard kronor. Det handlade om en miljardinvestering för Egmont.

Expansionen inom ehandel är en anledning till att Story House Egmont blir det nya gemensamma namnet för hela Egmont Publishing, vilket inbegriper både Danmark, Norge och Sverige samt övriga 15 europeiska länder där Story House Egmont är etablerat. Verksamheten utgår från de tre affärsområdena Media, Agencies och E-commerce, som består av en rad enskilt starka bolag, varumärken och produkter.

– Vårt publicistiska arbete ligger oss varmt om hjärtat och vi kommer även fortsättningsvis att ha ett starkt fokus på att skapa och förmedla inspirerande innehåll för våra miljontals läsare genom olika format och plattformar. Samtidigt vill vi tydliggöra att vår verksamhet numera innefattar mycket mer än medier, som till exempel våra snabbt växande områden E-commerce och Agencies. Story House Egmont är ett framåtriktat namn som signalerar att under vårt gemensamma tak inryms såväl starka medier, som ledande e-handels- och kommunikationsverksamheter, säger Per Kjellander, VD för Story House Egmont i Sverige, i ett pressmeddelande.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Om Story House Egmont

  • Är en del av den nordiska mediekoncernen Egmont, och ger inom området Media bland annat ut tidskrifter, tidningar och böcker, utvecklar digitala medier och produkter, arrangerar event och läsarresor, producerar spel, pussel och leksaker, och mycket mer. I Sverige står Story House Egmont bakom populära varumärken som Bamse, Kalle Anka, Hemmets Journal, Icakuriren, Vagabond, Hus & Hem, auto motor & sport, Café och Kärnan. 
  • E-handelsverksamheten innefattar bland annat Outnorth, Bagaren och Kocken, Jollyroom och Royal Design Group, medan Agencies-portföljen består av ledande marknadsförings- och kommunikationsbyråer som Ingager, KAN, OKTO och Klintberg Niléhn.
  • Divisionen Story House Egmont omsatte cirka 6 miljarder kronor under 2019. Övriga divisioner inom Egmontkoncernen är Nordisk Film, Tv2 i Norge och Books (där bland annat digitala bokförlaget Egmont Saga ingår).
  • Hela Egmontkoncernen omsatte 17,8 miljarder SEK 2019, vilket var omsättningsrekord och nästan 1,4 miljarder SEK mer än under 2018. 
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL