ANNONS

Nej, Adlibris sålde inte varannan fysisk bok i augusti – men hade 51 % av omsättningen

Adlibris har aldrig sålt för mer under en enskild månad i företagets 20-åriga historia än i augusti 2020. Adlibris har nu 51 procent av marknaden för fysiska böcker i Sverige. Foto: Pressbild.

Adlibris sålde inte varannan fysisk bok i augusti månad, vilket nätbokhandeln tidigare meddelat. Däremot hade de mer än halva omsättningen.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 350 kr/år.

Boktugg har tidigare berättat om att Adlibris slog försäljningsrekord (alla tider) i augusti 2020. Dessutom sålde de varannan fysisk bok. Men det visar sig att det inte stämde riktigt.

När Akademibokhandeln tittade på den egna försäljningen och marknadsdata så fick de inte ihop siffrorna. Det kunde helt enkelt inte stämma att Adlibris sålt mer än hälften av alla fysiska böcker i volym.

ANNONS

– Jag har påpekat för Adlibris att deras påstående om att de sålde mer än varannan fysisk bok i augusti är felaktigt. Jag har också tillgång till marknadsdatan och dessutom vår försäljning och då blir det tydligt att det inte hänger ihop, säger Maria Edsman, VD för Akademibokhandeln.

Det bekräftas också av Adlibris.

– Vi uttryckte oss lite slarvigt att vi stod för varannan bok när det egentligen handlade om att vi hade 51 procent av omsättningen. Det är ju oftast omsättning man talar om när det gäller marknadsandelar. Men vi ska definitivt tänka hur vi formulerar oss nästa gång, säger Elias Vieglins, PR-ansvarig på Adlibris.

Så hur stor del av böckerna, räknat i antal exemplar, sålde då Adlibris i augusti?

– Det ska vara 44 procent av volymen, exklusive våra butiker, säger Elias Vieglins.

Och frågan är hur det ser ut med marknadsandelarna?

– Det kan jag inte uttala mig om eftersom datan bara säger totalen och inte enskilda aktörers andel, säger Maria Edsman.

Med andra ord – varje enskild aktör kan räkna ut sin egen marknadsandel.

För den som är intresserad av hur de olika försäljningskanalerna, både fysiska och digitala, har utvecklats under årets åtta första månader så skrev vi nyligen om Bokförsäljningsstatistik januari-augusti 2020. Men där handlar det alltså om de olika kanalernas andelar, inte de enskilda återförsäljarna. En annan intressant lista är topplistan över de enskilda titlar som dragit in mest pengar och sålts i flest exemplar – både digitala och fysiska – under andra kvartalet 2020.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL