ANNONS

Triumf förlag säljer exklusivt på Akademibokhandeln igen – och ger ut Storyteltitlar

Katarina Ekstedt är både författare och förlagschef på Triumf förlag. Foto: Privat.

Triumf förlag gör ytterligare en exklusiv serie för Akademibokhandeln som släpps denna vecka och säljs endast i kedjans butiker under det första halvåret. Dessutom ska förlaget ge ut en Storytel Original-serie för barn som pappersböcker.

”Baka med Lo” & ”Bygg med Lo” heter böckerna som ingår i en ny sagoserie för barn mellan 2-5 år, med faktainslag som ”bygg din egen lådbil” eller ”mumsiga recept”. 

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 350 kr/år.

Det är förlagschefen själv, Katarina Ekstedt, som skrivit böckerna. Förra året släppte hon Ville och Vera-serien på samma sätt.

– Den har gått fantastiskt bra hos Akademibokhandeln och jag skriver just nu på del sju i serien som utkommer i vår, säger Katarina till Boktugg.

Exklusivt med Akademibokhandeln – vad innebär det för övriga återförsäljare och vilka för- och nackdelar ser du med att ge en återförsäljare exklusivitet?
– Det innebär sex månader exklusiv rätt för Akademibokhandeln att sälja böckerna i butik. Fördelen för mig är den enormt fina exponeringsytan och marknadsföringen som Akademibokhandeln kan ge i deras kanaler. När böckerna sedan kommer ut i övrig handel känns de igen av kunder, och det ger en fördel även för de övriga säljkanalerna, säger Katarina Ekstedt. 

Triumf förlag har dessutom inlett ytterligare ett samarbete med en annan återförsäljare vi förknippar med exklusivitet. Storytel Original-serien ”Vår blodiga historia” handlar om Sveriges historia indelade i sex stycken berättelser mellan åren 1352-1654.

– Den har gjort succé i ljud och utkommer nu i bokform inriktad på åldern 9-12 år. Den första delen släpps nu i veckan och den andra delen våren 2021. Den boken kommer att säljas hos alla återförsäljare redan från början, säger Katarina.

Storytel Original-serie som blir pappersbok. Foto: Triumf förlag.

Storytel Original-samarbetet, vilka förväntningar har du på det?
– Jag har helt enkelt köpt rättigheterna av Storytel för ljudboken ”Vår blodiga historia” av Annika Meijer att sälja den som pappersbok. Det är en 50/50-deal. Ska bli väldigt kul att prova att gå vägen ljud till bok. Just fakta och svensk historia är väldigt efterfrågat i ålder 9-12 år, så har fått fina förhandsorder på boken. Men ska som sagt bli väldigt spännande att se hur det går! 

ANNONS

Den digitala konsumtionen ökar kraftigt – men barnböcker är fortfarande mycket papper? Vad är dina tankar?
– Jag hoppas att ljudbokstjänsterna snart lägger till så man även kan bläddra i böckerna samtidigt som man lyssnar. Det känns rätt viktigt för att barnböcker ska kunna göra succé som ljud. Speciellt för kategorin 0-6 år där jag har många titlar. Vem minns inte lägga pussel med bokkaraktärer samtidigt som man lyssnade på kassettband som liten?
– När jag läser för mina barn känns bilderna lika viktiga att få titta på, som själva storyn. Vad gäller vanliga fysiska barnböcker så tror jag att de kanske till och med får ännu ett uppsving, på grund av att föräldrar blir än mer medvetna om vikten av barns läsning. Och det är ändå något speciellt med att hålla en bok i sina egna händer.

Omsättningen ökade till 4,9 Mkr förra året men vinsten halverades till 565 Tkr. Vad berodde det på och hur ser det ut 2020?
– Det stämmer. Vi tog en del investeringar och även returer förra året när omsättningen ökade, därav minskad vinst. 2020 ser förhållandevis okej ut vad gäller omsättning men blir inte lika bra som 2019. Just barnsegmentet har ju blivit extra drabbat under Covid-tiden. Inga kalas och mor- och farföräldrar som går ut i butiker har gett en negativ effekt. Jag har därför valt att dra ner lite på sortimentet. Men efter sommaren har allt känts mycket bättre igen.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL