ANNONS

Dorotea Bromberg: ”Det var en chock för mig att höra Förlagspodden”

Dorotea Bromberg, förlagschef på Brombergs förlag. Foto: Casia Bromberg

På måndagen gick Förlagspodden ut med nyheten att Brombergs förlag lägger ner – uppgifter som de nu har plockat bort. Enligt Dorotea Bromberg har förlaget drabbats hårt av corona, men inga planer finns på nedläggning.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 29,16 kr/mån.

I Förlagspoddens senaste avsnitt som publicerades igår 18 maj 2020 meddelade Kristoffer Lind och Lasse Winkler att Brombergs förlag lägger ner. Till Svensk Bokhandel sa Dorotea Bromberg kort därefter att det är falskt och att hon inte vet var uppgifterna kommer ifrån.

– Det var en chock för mig att höra på Förlagspodden. Ingen har tagit kontakt med mig inför detta inslag. Minst sagt märkligt, säger Dorotea till Boktugg.

ANNONS

Stämmer ingenting av det Förlagspodden rapporterade om Brombergs?
– Nej, det finns inga planer på nedläggning av Brombergs. Vi har drabbats av corona i likhet med andra förlag. Dålig försäljning under våren gör att vi minskar vår utgivning till hösten. Vi vill avvakta med nyutgivningar och se hur marknaden utvecklar sig, säger Dorotea.

Har du varit i kontakt med Förlagspodden?
– Nej, ingen har kontaktat mig innan Förlagspodden lagts ut. Så fort jag hört inslaget tog jag kontakt med Lasse Winkler via sms. Han hörde av sig några timmar senare och beklagade. Han sa att han fått sin information från tillförlitliga källor. Han tyckte inte att han behövde tala med mig.

Hur har Brombergs påverkats av coronakrisen?
– Vi har drabbats hårt av corona, eftersom en stor del av vår försäljning sker via den fysiska handeln och vår digitala försäljning inte är tillräckligt stor. Det har tvingat oss att spara på kostnader. Vi har därför bland annat beslutat att flytta fram en del av höstens nyutgivning.

Sommaren 2019 sålde Dorotea Bromberg halva förlaget till hotellägaren och goda vännen Bicky Chakraborty, och Maria Olofsson (tidigare ansvarig för ekonomi och affärsutveckling på förlaget) tog över som vd.

– Det har medfört att vi har en stark delägare som är beredd att stå vid min sida när det är tuffa tider. Vi har satt ihop planer för ett intressant samarbete med hans hotellkedja Elite för bland annat events och marknadsaktiviteter runt om i landet. Bicky Chakraborty står vid min sida även nu, i coronatider, säger Dorotea och fortsätter:

– Maria Olofssons roll har varit och alltjämt är ovärderlig för oss. Smidig, smart och snabb har Maria varit av stor betydelse för vår ekonomiska styrning, både när det gäller rapportering och uppföljning. Hennes betydelse har avgörande för att kunna genomföra större förändringar i vår verksamhet.

Förlagspodden skriver på sin Facebooksida att de har tagit beslutet att plocka bort gårdagens inslag om Brombergs förlag. 

”I nästa avsnitt kommer vi att återkomma till frågan, berätta vad som hänt/händer och redovisa vårt arbete med inslaget. Men så länge som Dorotea Bromberg går ut och säger att förlaget inte ska läggas ner, att det aldrig har diskuterats (sagt i SvB) så spelar det ingen roll vad vi säger i inslaget. Så vi lyfter ut det och kommenterar det i nästa avsnitt om en vecka”, skriver Förlagspodden.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL