Brombergs omorganiserar och får ny delägare

Dorotea Bromberg, förlagschef på Brombergs förlag. Foto: Casia Bromberg

Dorotea Bromberg säljer 50 procent av Brombergs förlag till Bicky Chakraborty, hotellkedjan Elites ägare. Dessutom tar Maria Olofsson över som vd.

Förlaget Brombergs genomför flera stora förändringar, rapporterar Svensk Bokhandel. Förlagschefen och tidigare huvudägaren Dorotea Bromberg säljer hälften av förlaget till hotellägaren Bicky Chakraborty, som hon känner sedan många år tillbaka. Själv behåller hon 45 procent av förlaget, medan 5 procent sedan 2006 ägs av Maria Olofsson, som nyligen har tillträtt som ny vd för förlaget.

Försäljningen möjliggör en ökad utgivning, på omkring tio titlar om året. Nya författare och satsningar på digitala format står också på listan.

– Ett exempel är att göra mycket mer ljudböcker, vilket vi redan satt i gång med. Vi har velat göra det länge men det är dyrt, säger Dorotea Bromberg till Svensk Bokhandel.

I och med att Maria Olofsson (tidigare ansvarig för ekonomi och affärsutveckling) tar över vd-posten kan Dorotea Bromberg själv fokusera mer på försäljning, pr och författarskap och behöver inte ägna sig så mycket åt allt administrativt arbete.

– Nu vill vi testa hur vi kan jobba annorlunda. Vi kan se att de yngre förlagen fördelar arbetet på ett annat sätt och inte har de traditionella rollerna utstakade, säger Dorotea Bromberg till SvB.

Brombergs har haft det tufft de senare åren och hoppas att omorganisationen och nyemissionen kommer att ge ökad omsättning. Senare i år ska de också dra igång en större satsning på evenemang med litteraturkvällar i samarbete med Dagens Nyheter och Elite Hotel.

Tidigare i år tilldelades Dorotea Bromberg det internationella förläggarpriset London Book Fair Lifetime Achievement Award och i samband med det gjorde Boktugg en lång intervju med henne om utmärkelsen och om förlagets utmaningar.

– De två senaste åren har varit tunga, vilket har att göra med de stora förändringar som pågår på marknaden. De författare vi är kända för att ge ut säljer inte alls på samma sätt som de gjorde för bara tre-fyra år sedan, sa Dorotea till Boktugg då, men gav också tydliga signaler om att hon inte på något sätt var beredd att ge upp.

Omorganisationen, den nya ägarfördelningen och evenemangssatsningen är tydliga tecken på att man söker nya vägar framåt.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL