ANNONS

5 miljoner i publik – succé för digital bokmässa i Turin?

Den digitala varianten av Bokmässan i Turin blev en succé. Bakgrundsfoto: iStock. Montage: Boktugg.

Kanske är det mot Turin i Italien som Bokmässan i Göteborg ska snegla? De rapporterar en publik på fem miljoner via Facebook och Youtube. Siffror som är lite uppblåsta.

Bokmässan i Bologna gick från 30 000 på den fysiska mässan till 60 000 på sin digitala variant. Turin International Book Fair är en större och mer publik mässa men har precis som Bologna tvingats ställa in och gjort en digital variant.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Köp en stödprenumeration och bli en Boktugg INSIDER. Avsluta när du vill.

35 kr/mån 350 kr/år
Eller valfritt engångsbelopp via Swish.

Enligt mässdirektören Nicola Lagiola är Turin International Book Fair Online en prototyp för ”en ny och framgångsrik modell som inte ersätter men adderar till den klassiska och oersättliga varianten”, skriver The New Publishing Standard och hänvisar till Agenzia Italia.

Men det är ju det här med siffror. Precis som man kan diskutera hur många personer som faktiskt besöker Bokmässan i Göteborg (där mäts ju antalet besökare totalt under fyra dagar varav en del är där flera dagar) så går det att mäta digital publik på många sätt.

Turin Online går ut med att de haft en publik på fem miljoner. Men det är långt ifrån så många människor utan de har adderat lika kreativt som en krisande dagstidning. Likväl är det en imponerande räckvidd:

Facebook (187 000 gillar): 2 miljoner användare nådda
Youtube (10 000 prenumeranter): 2,9 miljoner visningar

ANNONS

Enligt arrangörerna en publik på nästan fem miljoner som sett 1,2 miljoner visningar av innehåll. På Facebook registrerades 63 000 interaktioner (likes och kommentarer) och på Instagram 52 000.

Bokmässan i Turins Youtube-kanal har knappt 10 000 prenumeranter. De videoklipp med flest visningar från årets Online-evenemang har 66 000 visningar medan vissa bara har några hundra så siffran 2,9 miljoner känns klart överdriven. Förmodligen inkluderar det hur många som sett videon i ett flöde men inte tittat på den.

Över 140 gäster deltog i 60 (video)möten under de dagar Turin Online (eller Extra som de egentligen kallade evenemanget) pågick, den 14-17 maj.

Oavsett om det nu inte är miljoner människor som nåtts så är det ändå en föraning om vad som går att åstadkomma digitalt. Om man sedan ska kalla det bokmässa är en annan fråga. Litterära evenemang online är här för att stanna.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en stödprenumeration för att du läser varje vecka. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
35 kr/mån 350 kr/år

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se