5 miljoner i publik – succé för digital bokmässa i Turin?

Den digitala varianten av Bokmässan i Turin blev en succé. Bakgrundsfoto: iStock. Montage: Boktugg.

Kanske är det mot Turin i Italien som Bokmässan i Göteborg ska snegla? De rapporterar en publik på fem miljoner via Facebook och Youtube. Siffror som är lite uppblåsta.

Bokmässan i Bologna gick från 30 000 på den fysiska mässan till 60 000 på sin digitala variant. Turin International Book Fair är en större och mer publik mässa men har precis som Bologna tvingats ställa in och gjort en digital variant.

Enligt mässdirektören Nicola Lagiola är Turin International Book Fair Online en prototyp för ”en ny och framgångsrik modell som inte ersätter men adderar till den klassiska och oersättliga varianten”, skriver The New Publishing Standard och hänvisar till Agenzia Italia.

Men det är ju det här med siffror. Precis som man kan diskutera hur många personer som faktiskt besöker Bokmässan i Göteborg (där mäts ju antalet besökare totalt under fyra dagar varav en del är där flera dagar) så går det att mäta digital publik på många sätt.

Turin Online går ut med att de haft en publik på fem miljoner. Men det är långt ifrån så många människor utan de har adderat lika kreativt som en krisande dagstidning. Likväl är det en imponerande räckvidd:

Facebook (187 000 gillar): 2 miljoner användare nådda
Youtube (10 000 prenumeranter): 2,9 miljoner visningar

Enligt arrangörerna en publik på nästan fem miljoner som sett 1,2 miljoner visningar av innehåll. På Facebook registrerades 63 000 interaktioner (likes och kommentarer) och på Instagram 52 000.

Bokmässan i Turins Youtube-kanal har knappt 10 000 prenumeranter. De videoklipp med flest visningar från årets Online-evenemang har 66 000 visningar medan vissa bara har några hundra så siffran 2,9 miljoner känns klart överdriven. Förmodligen inkluderar det hur många som sett videon i ett flöde men inte tittat på den.

Över 140 gäster deltog i 60 (video)möten under de dagar Turin Online (eller Extra som de egentligen kallade evenemanget) pågick, den 14-17 maj.

Oavsett om det nu inte är miljoner människor som nåtts så är det ändå en föraning om vad som går att åstadkomma digitalt. Om man sedan ska kalla det bokmässa är en annan fråga. Litterära evenemang online är här för att stanna.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL