Tre författare som debuterat under coronakrisen berättar om blandade känslor

Lisa Christensen (foto: privat), Anna Granlund (foto: Stefan Tell) och Annika Telléus (foto: Caroline Andersson).

Att debutera under corona, hur fungerar det egentligen? Vi ställde några frågor till tre debutanter om utmaningar, besvikelser och överraskningar.

Våren 2020 har evenemang och sammankomster ställts in på löpande band. Detta drabbar såklart alla författare som släpper nya böcker, men extra trist känns det förmodligen för debutanter som länge planerat för efterlängtade releasefester och signeringar.

Lisa Christensen

Lisa Christensen släppte sin första roman Spela roll (LB förlag) den 7 april.

Hur har du och förlaget fått tänka om kring releasen med anledning av corona?
– Den egentliga releasefesten fick ställas in och vi bestämde oss för att istället köra live via sociala medier. Även om det var tråkigt att inte kunna fira med alla fysiskt närvarande kunde istället alla som ville vara med – oavsett var de befann sig. På det sättet blev det ett ännu mer inkluderande event än om man hade haft en fysisk releasefest i Stockholm, säger Lisa Christensen.

Några särskilda utmaningar, besvikelser eller överraskningar som dykt upp längs vägen?
– Största utmaningen är att synas och det är svårt att påverka själv när man inte kan göra författarframträdanden, boksigneringar i bokhandeln och så vidare. Jag hade sett fram emot att träffa läsare och prata om boken. Nu får man göra det i digital form, via sociala medier till exempel, och förhoppningsvis är det fler som har tid över att läsa just nu. Men som debutant är man ju så ny att läsarna kanske inte ens vet om att man finns. När det är färre som besöker bokhandlare är det också färre som spontant ser boken och blir nyfikna. Att gå in i en bokhandel, känna atmosfären och hitta nya, intressanta titlar är ju en del av upplevelsen. Det är tur att man kan handla på nätet, men då måste man oftast veta innan vad man letar efter. 

– Att vara debutant och okänd är svårt oavsett – och i dessa tider är risken att man drunknar i flödet ännu större. När man har arbetat med ett romanbygge i många år finns det självklart en oro att romanen ska gå obemärkt förbi på grund av att ens debut råkat sammanfalla med en historisk pandemi. En positiv överraskning var dock att jag fick gästa TV4 Nyhetsmorgon och prata om min roman och min egen erfarenhet av utanförskap. Det kändes fantastiskt roligt att få chansen att nå ut till människor, speciellt i dessa tider när många sitter hemma!

Har du kunnat besöka bokhandeln och fått se din bok på hyllan?
– Ja, jag har varit inne i tre olika bokhandlar och sett den, säger Lisa Christensen. Det var ett magiskt ögonblick första gången jag såg min bok på hyllan. Jag stod bara och log en lång stund. Min familj var med och barnen, som inte förstod vidden av detta enorma ögonblick som jag väntat en livstid på, blev otåliga och undrade när vi skulle gå. Det finns många saker som gör att man kommer ner på jorden. Inte bara corona!

Anna Granlund

Anna Granlund debuterade den 26 mars 2020 med spänningsromanen Den röde hanen (Southside stories).

Den röde hanen

Den röde hanen

Hur har du och förlaget fått tänka om kring releasen med anledning av corona?
– Nummer ett var så klart släppfesten. Vi hade bjudit över 60 personer till Tändstickspalatset i Stockholm den 31 mars men blev tvungna att ställa in det hela. Det slutade med ett av de första livesända digitala släppen av många som vi fått se sedan dess. Det positiva var att det kom ”fler” till den digitala festen eftersom det inte fanns några begränsningar i antal vi kunde bjuda. Sedan har jag förstått av PR-personer knutna till förlaget att det varit (och är) extra svårt att få uppmärksamhet i media, fokus ligger på den hemska pandemin och överskuggar det mesta, säger Anna Granlund.

Några särskilda utmaningar, besvikelser eller överraskningar som dykt upp längs vägen?
– Den största utmaningen är ju som alltid att nå ut i myllret, men ljudboken har gått bra och det är extra kul att inläsaren Sofia Berntsson gjort ett så fint jobb, det visade sig ju bli extra viktigt, säger Anna. Besvikelsen över att inte få ha sin debutfest överskuggar nog allt annat. Man debuterar bara en gång och att inte få fira detta ordentligt med nära och kära var otroligt sorgligt. Det har också varit trist att inte få möta läsarna alls ansikte mot ansikte, flera inplanerade signeringar och andra event har ställts in eller ställts om och blivit digitala. 

– Överraskningarna har glädjande nog varit att många för mig okända läsare tagit sig tid att skriva till mig och tacka för en spännande bok och att många önskar en fortsättning, det känns kul. Är det något man kommer att ha framöver så är det ju skrivtid, jag är redan igång med nästa bok!

Har du kunnat besöka bokhandeln och fått se din bok på hyllan?
– Oh, ja! Vilda hästar har inte kunnat hålla mig ifrån det. Och eftersom många bokhandlare tyvärr varit hyfsat folktomma så har det känts helt säkert att smyga in och titta på de fina placeringar jag haft på nyhetshyllor och bokbord, samtidigt har jag passat på att stödköpa andra böcker, säger Anna Granlund.

Annika Telléus

Ytterligare en debutant är föreläsaren Annika Telléus, vars debutbok Konsten att lyssna gavs ut den 25 mars på Strawberry förlag. 

Hur har du och förlaget fått tänka om kring releasen med anledning av corona?
– Förlaget och jag pratade om hur vi skulle göra. Vi bestämde oss tidigt för att ställa in releasefesten men att släppa boken eftersom vi tyckte att ämnet var viktigare än någonsin. Att boken fanns i digitala versioner både som e-bok och ljudbok underlättade beslutet. Från att jag lämnade tryckfilen tills jag fick boken från tryckeriet hade världen omkring oss förändrats enormt. När jag läste min bok med ”nya” ögon fick jag gåshud när jag läste den första meningen: ”Världen vi lever i förändras ständigt.” Boken kändes om möjligt ännu mer aktuell, säger Annika Telléus.

Några särskilda utmaningar, besvikelser eller överraskningar som dykt upp längs vägen?
– Det känns tråkigt att både releasefest och inplanerade bokprat har skjutits på framtiden liksom mina föreläsningar och kurser. Däremot är det jättekul att min bok har fått mycket uppmärksamhet i media trots, eller kanske på grund av, corona. Många gånger har Konsten att lyssna nämnts i samband med pandemin och att det nu är viktigare än någonsin att vi lyssnar på varandra och på oss själva och för ett par veckor sedan var jag med som relationsexpert i Efter fem, TV4 för att svara på tittarfrågor. 

– Det känns fint att boken lyfts som klok, innerlig och otroligt viktig – och som ett verktyg att hantera situationen vi är mitt i. Jag är också glatt överraskad över att så många läsare har hört av sig och berättat vad min bok har betytt för dem. En påstod att om världens makthavare skulle läsa den så skulle världen bli bättre. 

Har du kunnat besöka bokhandeln och se din bok på hyllan?
– Jag har besökt min lokala bokhandel och det var en fantastisk känsla att se boken på hyllan. Jag drömmer om att komma in och se min bok med en lapp där det står ”personalen rekommenderar” och jag ser fram emot när jag kan föreläsa och sprida budskapet om konsten att lyssna i fysiska möten igen, säger Annika Telléus. 

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL