ANNONS

Jesper Monthán ny ordförande för Svenska Förläggareföreningen efter årsmöte på Zoom

Jesper Monthán, vice VD för Bonnierförlagen, blir ny ordförande i Svenska Förläggareföreningen. Foto: Tove Falk Olsson.

För första gången i Förläggareföreningens 177-åriga historia hölls årsmötet via videokonferens på Zoom. Jesper Monthán valdes till ny ordförande. Han efterträder Eva Gedin som sitter kvar i styrelsen.

– Jag är inne på mitt åttonde år sammanlagt i Förläggareföreningens styrelse och jag har jobbat i branschen i drygt 20 år, så jag känner mig ganska hemma i förlagsvärlden, säger Jesper Monthán.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Köp en stödprenumeration och bli en Boktugg INSIDER. Avsluta när du vill.

35 kr/mån 350 kr/år
Eller valfritt engångsbelopp via Swish.

Han efterträder Eva Gedin som för fyra år sedan valdes till ordförande efter Eva Bonnier. Eva Gedin sitter dock kvar i styrelsen som förblir intakt.

Moa Elf Karlén (Leopard Förlag) valdes till vice ordförande. Resterande styrelsemedlemmar är alltså också kvar sedan förra året: Johanna Daehli (Sekwa förlag), Richard Herold (Natur & Kultur), Tobias Nielsén (Volante), Åsa Selling (Bonnier Bookery) och Ann-Marie Skarp (Piratförlaget).

Är det några särskilda frågor du brinner för som du tror blir viktiga de kommande åren för Förläggareföreningen?
– Jag känner varmt för förlagsbranschen och varmt för vår förening och även om jag har haft en del tankar om var jag tycker att vi borde börja nu i styrelsearbetet så får vi pausa allt och inrikta oss helt och hållet på den aktuella virussituationen som gör att de flesta förlag i landet arbetar under väldigt speciella omständigheter nu, och för en del är det riktigt pressat, säger Jesper Monthán och tillägger:

– Kristina [Ahlinder, VD för Förläggareföreningen] har jobbat hårt med våra kontakter med myndigheterna de senaste veckorna för att förklara hur situationen ser ut för förlagen och i morgon eftermiddag har jag, tillsammans med henne, mitt första möte med kulturdepartementet.

ANNONS

Årsmötet präglades också av coronakrisen eftersom det hölls via videokonferensverktyget Zoom. Ett 40-tal medlemmar medverkade och tekniken fungerade mestadels. De flesta förlag har ju sedan några veckor tillbaka vant sig vid att de flesta möten sker via videokamera och headset numera.

Hur kändes det med årsmöte via Zoom?
– Njae, så där. Det funkar ju men det är inte mer. Jag hoppas att det var första och sista gången, säger Jesper Monthán.

❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en stödprenumeration för att du läser varje vecka. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
35 kr/mån 350 kr/år

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se