Linnea Rönn som är Key account och projektledare med ansvar för kopplingarna till digitala abonnemangstjänster hos Publit.

Publit: Nu kan småförlag distribuera via oss till Storytel och Bookbeat utan egna avtal

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Många mindre förlag utan avtal har känt sig utestängda av Storytel och Bookbeat. Men nu har Publit löst problemet och kan erbjuda distribution av både eböcker och ljudböcker till prenumerationstjänsterna.

Efterhand som prenumerationstjänsterna tagit en allt större del av marknaden (2019 stod digital läsning för 50 procent av försäljningen på skönlitteratur i Sverige och merparten av det sker via strömmade ljudböcker) har det blivit ett allt större problem för små förlag med få titlar att i praktiken vara utestängda från Bookbeat och Storytel. (Nextory tar sedan tidigare emot mindre förlags digitala böcker, bland annat via Publit.)


ANNONS


Kort sagt: det har varit superenkelt att få in sina böcker i nätbokhandlar och bibliotek – men supersvårt att få in dem hos prenumerationstjänster. En del mindre förlag har hittat genvägen via internationella distributörer som Findaway, men det är för många en omväg ifall man främst vill nå svenska läsare/lyssnare.

Publit har länge jobbat på att få till en lösning med de två andra stora svenska prenumerationstjänsterna som innebär att förlagen inte behöver skriva egna avtal med Bookbeat och Storytel för att få in sina böcker där.

Äntligen är det klart. Publit har valt att erbjuda denna distribution mot fast månadsavgift. Det innebär att 100 procent av intäkten från de olika försäljningskanalerna går till förlaget, ingen provision utöver månadsavgiften.

”Från och med april 2020 fungerar Publit som aggregator mot Sveriges största kanaler för strömmande böcker. Det innebär att du som nystartat eller mindre förlag inte längre behöver direktavtal med Storytel och BookBeat för att nå deras skyltfönster – om du anlitar Publit. Nextory når du sedan tidigare. De övriga kanalerna som vi distribuerar till får du på köpet”, skriver Publit.

ANNONS

Hur kom ni fram till fastprismodellen för digital distribution, vilka fördelar ser ni?
– Vi anser det inte rimligt att förlagen ska betala en procent på sin omsättning i distributionsavgift – det är inte distributionen främst utan en mjukvarutjänst i framkant och personlig service med spetskompetens som Publit erbjuder. Om din försäljning skjuter i höjden ska inte din distributionsavgift också göra det, vilket är fallet med en kommissionsbaserad modell. Med fast avgift understryker vi Publits värde: vår service. En klar fördel för förlagen är att de låser och får koll på sin avgift för digital distribution och därmed lättare kan budgetera sina kostnader. Om du har stor omsättning lönar sig vår modell ekonomiskt, säger Linnea Rönn som är Key account och projektledare med ansvar för kopplingarna till digitala abonnemangstjänster hos Publit. 

Finns det en risk att de minsta förlagen tvekar över en fast månadskostnad?
– Det finns en risk att mindre förlag tvekar över fast-pris-modell, det har vi råkat på i våra undersökningar inför sjösättning av detta erbjudande. Oron är att man inte ska få igen det man lägger ut för att komma upp med sin ljudbok på tjänsterna; att man ska gå back. Detta är ju svårt att förutse med tjänsternas skilda affärsmodeller, säger Linnea Rönn till Boktugg.

– Vi rekommenderar de mindre förlagen att se kostnaden som en marknadsförings- snarare än en försäljningsinsats. Den stora vinsten ligger i detta att även mikroförlag har möjlighet att få upp sina titlar sida vid sida med de etablerade förlagen; i samma skyltfönster. Att synas på denna virtuella bokmarknad skapar en medvetenhet om förlaget, och dess tryckta utgivning. Du möter nya läsare. Att få upp sin bok på Sveriges största tjänster för strömmande ljudböcker är ju en stor grej. 

Kommer ni att erbjuda distribution även till Bokus Play, Audible och Amazon?
– För Audible och Amazon har vi långtgående dialog med en internationell distributör som vi eftersträvar att koppla upp oss mot. Via dem hoppas vi kunna distribuera till ett flertal internationella kanaler. Bokus Play når man fortfarande endast via Axiell då de vilar på Axiells teknik.

Ni erbjuder även förlagen att sälja både POD- och digitala böcker via en egen bokshop?
– Våra internetshoppar, så kallade Widgetshoppar, är uppskattade av förlag i alla segment. På en minut skapar du en egen shop via ditt Publit-konto: du namnger den och väljer vilka titlar som ska säljas i den – tryckta böcker (print on demand) och nedladdningsbara eböcker sida vid sida. Du bäddar in butiken på en hemsida eller delar den via länk. På detta vis kan exempelvis alla förlagets författare ha varsin internetshop på sin hemsida med bara sina egna böcker och från vilka förtjänsten för försäljning går direkt till förlaget.

Än så länge dominerar ljudboken digitalt, tror ni att eboken får ett lyft även i Sverige?
– Eboken är ett spännande format, det händer saker i utvecklingen hela tiden. Nu finns eböcker där text varvas med ljud och rörlig bild – ett innovativt utmanande av hur vi traditionellt ser på ’att läsa’! Sedan länge kan man länka fram och tillbaka i en ebok; läsaren kan hoppa från brödtext direkt till fotnot/källhänvisning. Detta gör formatet ypperligt för kurslitteratur. Vi ser att många förlag konverterar sina böcker till e-böcker redan i samband med att den tryckta boken släpps. Det är ju trots allt enklare att beställa en e-bok än en ljudboksproduktion. Visst ser vi en ökning av eboksläsning i de digitala abonnemangstjänsterna. Detta beaktat har eboksläsningen lyft betydligt redan, säger Linnea Rönn.

LÄS ÄVEN: Publit inför flat rate som alternativ till provisionsmodellen

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

Utgivningar idag: Ett 30-tal titlar däribland Eldbarnet av Elisabeth Berglund och debutromanen Yani av Nora Khalil samt fackboken Undervisa på yrkeshögskolan. En handbok av Mikael Wirén.

🎂 Födelsedagar: Norske författaren Jostein Gaarder är född den 8 augusti 1952 och har på svenska bland annat gett ut Anton och Jonatan, genombrottet Spelkortsmysteriet och inte minst Sofies värld (som översatts till 53 språk och sålts i 26 miljoner exemplar och som blev världens mest sålda bok 1996 och även filmatiserades med Tomas von Brömssen i en av huvudrollerna).

🐱 Många dagar att fira: Internationella orgasmdagen, Internationella kattdagen och Lyckans dag. Några snabba sökningar på Boktugg hittar vi dessa passande titlar: Kattkalender 2023, Åtta små kattungar av Lisen Adbåge och Ulf Nilsson samt Kom du? : alla våra tankar om kvinnlig njutning och (fejkade) orgasmer av Amanda Colldén och Anna Dahlbäck.



Damfotbollsboksboom. Efter att Englands damer vunnit EM i fotboll förväntar sig förlag och agenter ett ökat intresse för böcker om damfotboll. ”Spelarna har verkligen slagit igenom. De är odödliga. De kommer att minnas likt 1966 års herrlag”, säger Huw Armstrong, editorial director at Hodder & Stoughton till The Bookseller. Han förväntar sig biografier eller memorarer från flera av de engelska spelarna. En barnbok som kan få ett lyft av EM-succén är How to be a Footballer and Other Sports Jobs av tidigare landslagsspelaren Rachel Yankey.


Uppdateras under dagen …