fbpx

Publit erbjuder ”flat rate” på distribution av eböcker och ljudböcker – inklusive bibliotek

Publit lanserar ett nytt alternativ för distribution av digitala böcker - fast månadsavgift. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Den digitala försäljningen ökar för många förlag. Publit lanserar nu ett nytt erbjudande där förlagen kan välja fast månadsavgift för att slippa betala provision.

Den här veckan meddelade Publit sina kunder att de nu erbjuder fast avgift som alternativ till den nuvarande provisionsmodellen där man betalar 10 procent på försäljningsintäkten.

”Nu kan du betala fast månadsavgift för distribution av digitala böcker – och få bättre koll på dina kostnader på köpet! Skaffa Basic för 495 kr/mån för att nå nätbokhandeln och biblioteken med dina eböcker och streamingtjänsterna med dina ljud- och eböcker. Allt detta utan några titelavgifter eller dolda startkostnader såklart”, skriver Publit i ett mejl till sina kunder.

ANNONS

Ett spännande grepp onekligen. Det tidigare alternativet utan månadsavgift finns kvar, fortfarande med 10 procents provision. Men därutöver finns två nivåer med 495 respektive 1495 kr/mån. Och för att få distribution till streamingtjänsterna krävs något av de paketen. Vi bad Per Helin på Publit reda ut begreppen.

Varför är fast månadsavgift bättre för distribution av digitala böcker än provision?
– För förlag vars digitala intäkter ökar är det attraktivt att övergå till fast avgift eftersom kostnaden för distribution inte följer med upp när intäkterna ökar, säger Per Helin.

Basic-nivån innefattar fem titlar, är det fem titlar oavsett hur många format varje titel är utgiven i?
– Ja, varje verk kan vara publicerat både som ebok och ljudbok.

Enkel distribution till streamingtjänsterna är efterlängtad av många småförlag, måste fortfarande varje förlag ha eget avtal med streamingtjänsten eller hanterar ni royalty och avtal?
– Förlagen måste fortfarande ha egna avtal med streamingtjänsterna, men vi jobbar på en lösning där förlagen endast behöver sluta avtal med Publit.

Bokus Play finns inte med bland dem ni distribuerar till, är det något som planeras?
– Både Publit och våra kunder vill att vi distribuerar dit, men i dagsläget går det tyvärr inte. Orsaken ligger hos Bokus Play, men vi hoppas såklart att vi i framtiden kommer att kunna lägga till även dem som kanal.

Ni erbjuder nu distribution till bibliotek, har du någon uppfattning om hur stor del av biblioteken som börjat nyttja Overdrive-avtalet?
– Utvecklingen har försenats av den förvirring som rådde kring upphandlingen. Nu är det utrett och OverDrive har anpassat sin plattform. Först nu kan svenska bibliotek börja köpa böcker. Exakt vilka svenska bibliotek som är först ut vet jag inte, det kan säkert OverDrive svara på. Men redan nu distribuerar OverDrive svenska böcker till utländska bibliotek.

För Premium-alternativet ingår ”Anpassade funktioner och kanaler”, har du några exempel på vad det kan vara? Dessutom ”från 1495 kr”, vad är det som kan göra att det blir dyrare?
– Premium har ingen begränsning i antalet verk som Basic har. Även kanalerna kan skilja sig åt. När nya kanaler tillkommer avgör vi från fall till fall vilka som ska finnas i Basic och vilka som ska finnas i Premium. För tillfället finns Google som kanal i Premium men inte i Basic, säger Per Helin och tillägger:
– För premiumkunder kan vi också utföra manuellt arbete som förlagen ber oss om, sådant blir en förhandlingsfråga. Det kan egentligen vara vad som helst som rör digital distribution. Premiumkunder har också en account manager att tillgå för personlig och snabb service i mer komplexa frågor.

Det krävs alltså en volym på den digitala försäljningen för att det ska löna sig jämfört med provisionsmodellen. Samtidigt får man väga in andra fördelar administrativt. Riktigt spännande blir det när avtal med alla streamingtjänster är på plats så att den som vill publicera en digital bok direkt kan få distribution via samtliga försäljningskanaler med ett klick utan att behöva ladda upp filer på flera ställen eller som nystartat förlag försöka få avtal med de allt större streamingbolagen.

Digitaliseringen av bokbranschen fortsätter. Och konkurrensen mellan Publit och Axiell Media (tidigare Elib) om positionen som nav för bokförlagens digitala distribution.


❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny