Stanna hemma, läs en bok, ta en bild och tagga den #hemmamedenbok

#hemmamedenbok är det allt fler som är och vill visa sitt stöd för bokhandlare, förlag och författare genom att läsa en bok (och kanske gärna köpa den i sin lokala bokhandel). Foto: Skärmdump Instagram.

Med en bra bok (eller en hel hög) klarar du Coronakarantänen. Kampanjen #hemmamedenbok uppmanar till läsning (och köp) av böcker. Internationellt finns liknande initiativ – och för författare: #StayHomeWriMo.

Det var igår (ja, ibland sparar vi en nyhet) som Förläggareföreningen skickade ut ett pressmeddelande.

”Tillsammans med Svenska Bokhandlareföreningen och Sveriges Författarförbund lanserar vi nu kampanjen #hemmamedenbok. Med det här initiativet hoppas vi kunna inspirera till ökad läsning under denna utmanande tid. Vi vill uppmuntra alla förlag, bokhandlare, författare och läsare att dela kampanjen på sina sociala plattformar”, skrev Förläggareföreningen.

Idén till hashtaggen kom från Bokförlaget Max Ström som kontaktade Förläggareföreningen som i sin tur tog kontakt med sina kollegor i organisationerna för bokhandlare och författare. Budskapet formulerades till:

Att stanna hemma är nu en viktig handling av solidaritet. När dörrar och gränser stängs öppnar en bok världen. Stanna hemma med en bok! #hemmamedenbok

Så hur går hashtaggen i de sociala medierna? På instagram finns på ett dygn 68 inlägg, men det förekommer även i andra kanaler som Twitter (20 tweets) och givetvis Facebook. Vi får se om hashtaggen blir viral efter att även Boktugg fått tummarna loss och skrivit om fenomenet. Om man nu får använda ordet viral just i det här sammanhanget.

Samtidigt i Tyskland har Bokmässan i Frankfurt anammat en engelsk hashtag #StayAtHomeReadABook med ungefär samma uppmaning som i Sverige. Ursprunget till den är dock flera år gammal, ser vi på Instagram. Flödet där domineras av tyska böcker och bilder.

Författare kan förstås också läsa böcker, även högt på länk vilket initiativet #QuarantineReading handlar om, men för att inte glömma bort skrivandet i dessa coronatider så har NaNoWriMo-organisationen i USA (ni minns de där som uppmanar oss att skriva en roman på 30 dagar i november) lanserat #StayHomeWriMo som hjälper medlemmar att ladda upp sista veckan i mars inför Camp NaNoWriMo i april.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL