Mobile World Congress i Barcelona ställs in – så hanterar svenska företag Coronaviruset

Mobile world Congress (MWC) lockar varje år många besökare till Barcelona. Men 2020 års konferens ställs in på grund av Coronaviruset. Foto: iStock.

Mobile World Congress (MWC) i Barcelona ställer in efter att flera storföretag hoppat av. Därmed fick bland annat ett gäng Storytelanställda boka av sina resor.

– Vi hade en mindre delegation planerad som skulle resa till Barcelona som nu får stanna hemma, bekräftar Dan Panas, kommunikationschef på Storytel.

Mobile World Congress (MWC) i Barcelona är stor, över 100 000 människor från 200 länder kommer dit varje år och många stora mobiltillverkare brukar lansera sina nyheter där. Men närmare 6 000 av besökarna är från Kina vilket har fått stora företag som Ericsson, Nokia, Amazon, LG och Sony att avboka deltagandet för sina anställda.

Till sist blev arrangörerna tvungna att ställa in hela arrangemanget. Antalet besökare låter som Bokmässan i Göteborg, men evenemanget är större än så.

På senare år har svenska företag inom bokbranschen blivit flitiga besökare, inte minst streamingtjänster som Storytel, Bookbeat och Nextory med internationella ambitioner.

– Vi hade inte tänkt delta vid mobilkonferensen så det påverkar inte oss, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat.

Hans kollega, Shadi Bitar, på Nextory är i samma sits.

– Nej, i år hade vi inga planer på att åka till mobilkonferensen i Barcelona, säger Shadi Bitar.

I nuläget planerar både Bookbeat och Nextory att delta på Londonmässan.

– Vi är generellt restriktiva med att resa – speciellt med flyg – för att spara på miljön. Men som det ser ut nu kommer några från Nextory att åka till mässan i London. Än så länge har vi inga planer på ändra det, men vi får såklart se hur saker och ting utvecklar sig under de närmaste två veckorna, säger Shadi Bitar.

– Eftersom att vi i huvudsak agerar i Nordeuropa där spridningen varit mer begränsad har vi inte ändrat några riktlinjer än så länge. Vi följer däremot såklart utvecklingen och i det fall situationen ändras kan det bli så att vi förändrar hur vi reser samt gör andra anpassningar, säger Niclas Sandin.

Nu stundar alltså flera branschmässor och konferenser i Europa för den svenska bokbranschen, närmast London. För några veckor sedan ställdes bokmässan i Taiwan in på grund av Coronaviruset.

– Vid den här tiden för exakt ett år sedan representerade jag BookBeat vid Bokmässan i Taipei och en sådan resa har inte skett i år, så visst har Corona redan en stor påverkan på de internationella utbytena inom branschen, säger Niclas Sandin.

Hur resonerar ni rent allmänt gällande internationella resor i dessa tider?
– Vi följer UD och andra berörda myndigheters rekommendationer i Sverige och motsvarande myndigheter i respektive land där vi har verksamhet, säger Dan Panas.

Han berättar att Storytel sedan förra året försökt dra ner på onödiga resor inom koncernen av ett helt annat skäl.

– Som en del av vår ambition att vara klimatneutrala till årsskiftet 2021/2022 så försöker vi framför allt minska resor till interna möten. Under förra året höll vi över 25 000 möten digitalt via Google Hangouts, vilket sparade in ett antal flygresor, säger Dan Panas och tillägger:

– Samtidigt är det fortsatt viktigt att träffa branschen på relevanta sätt som exempelvis konferenser och mässor. När detta sker så klimatkompenserar vi dessa resor.

Corona-virus och Corona-öl

Fotnot: Corona är ett ljust lageröl som produceras av Mexikos största exportbryggeri, Grupo Modelo. Det är alltså inte spanskt. Det har heller ingenting med Coronaviruset att göra.
Däremot har namnet samma ursprung. Corona (ölet) kommer från latinets corona som betyder krona och flaskorna pryds av en krona.
Även namnet ”coronavirus” härstammar från latinets corona och grekiskans κορώνη (korṓnē) som betyder krona eller korona. Det refererar till vironets karaktäristiska form (den infekterande formen) betraktat i ett elektronmikroskop, då de har en kant av stora svällande utskott på ytan som skapar bilden av en kungakrona eller solstrålar. (Wikipedia)

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.