Winter Institute 15: ”Människor slår algoritmer på bokförsäljning”

Den personliga rekommendationen i bokhandeln, handsålda böcker, slår algoritmer hos nätbokhandlare. Det menade en Harvardprofessor. Foto: iStock.

Handsålda böcker i bokhandeln är guld, där slår människan algoritmerna, menar Harvardprofessorn Ryan Raffaelli som talade på de amerikanska indiebokhandlarnas konferens Winter Institute 15.

Den årliga jättekonferensen Winter Institute 15 arrangeras av American Booksellers Association (ABA) och äger detta år rum i Baltimore.

En av huvudtalarna var Ryan Raffaelli, professor vid Harvard Business School och har under åtta års tid studerat de oberoende bokhandlarna i USA. Publishers Weekly rapporterar från föredraget.

Han pratade om hur flera anrika företag lyckats dra nytta av den tekniska utvecklingen eller nya trender. Två exempel som synts i bokhandeln är Faber Castell (som tillverkar pennor) med målarboksboomen 2015 och Moleskin (anteckningsböcker) som samarbetar med apptillverkaren Evernote.

Raffaelli konstaterade att ABA hade lägst antal anslutna bokhandlare 2009, två år efter att Amazon lanserade eboken på allvar med Kindle. Då hade de oberoende bokhandlarna dock redan tidigare haft tuff konkurrens av kedjor och Amazons nätbokhandel. Men sedan gjorde bokhandeln comeback.

Skälet till bokhandelns återkomst var flera. Raffaelli pekar på faktorer som handla lokalt-rörelsen men även det personliga urvalet i små bokhandlar. Att ”handsälja” böcker bygger på duktig personal och han uttryckte det som att ”människor kan slå algoritmer”. Han lyfte även möjligheten att skapa konversation med kunderna i butiken som något unikt för en fysisk bokhandel.

Det är något vi alla känner igen även från den svenska bokmarknaden. En bokhandlare som gillar en viss bok kan sälja tiotals många fler exemplar av den än en kollega som inte läst, eller inte gillade, samma bok.

Något som däremot låter lite märkligt i dessa tider var dock att han underströk att den digitala splittring som förstörde skivbutikerna inte inträffade i bokbranschen eftersom eböcker aldrig blev så populära som nedladdning och streaming av musik. Idag domineras musikindustrin helt av digitalt konsumerad musik.

Frågan är om det inte är lite tidigt att dra den slutsatsen? Om en månad får vi veta hur den svenska bokmarknaden såg ut 2019. Om den digitala boomen kommit av sig eller bara börjat.

Slutligen påpekade Raffaelli att [det ökade] antalet bokhandlar inte nödvändigtvis är ett mått på [den oberoende bokhandelns] hälsa.

– Marginaler, lönsamhet och omsättning är indikatorer, inte antalet butiker. Men indiebokhandlare symboliserar styrkan av gemenskap som en källa till konkurrensfördelar, sa han till de församlade bokhandlarna.

Därför menade han också att bokhandlarna bör hjälpa till med data genom att fylla i enkäter. Detta för att kunna utbyta erfarenheter med andra småföretagare och lära av varandra.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL