ANNONS

Akademibokhandeln och Bokus ökade försäljningen tredje kvartalet

Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan i Stockholm är flaggskeppsbutiken. Foto: Sölve Dahlgren.

Akademibokhandeln (inklusive Bokus) ökade försäljningen under Q3-2019 till 416 Mkr jämfört med 398 Mkr samma period 2018. Även resultatet förbättrades till + 15 Mkr (12 Mkr). Som vanligt blir fjärde kvartalet avgörande för helåret.

Eftersom Akademibokhandeln inte längre lämnar en egen rapport så kan vi endast utläsa hur det går ur ägaren Volatis kvartalsrapport där Akademibokhandeln (både kedjan och nätbokhandeln Bokus) är ett eget affärsområde.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Köp en stödprenumeration och bli en Boktugg INSIDER. Avsluta när du vill.

35 kr/mån 350 kr/år
Eller valfritt engångsbelopp via Swish.

”Affärsområde Akademibokhandeln fortsatte sin positiva trend under tredje kvartalet. Såväl försäljning som resultat förbättrades jämfört med samma period föregående år. Affärsområdet har under kvartalet haft en god efterfrågan i kärnsortimentet och en stark utveckling i den del av sortimentet som inte är böcker. Detta tillsammans med ett fortsatt fokus på kostnader och marginaler har påverkat lönsamheten positivt. Även e-handelskanalen Bokus har fortsatt trenden från andra kvartalet och ökat försäljningsvolymen samtidigt som marginalerna förbättrats”, skriver Volati i rapporten.

Försäljningen jämfört med samma period förra året ökade alltså med 18 Mkr. Tittar man på omsättningen perioden jan-sep 2019 har omsättningen ökat till 1198 Mkr (1150 Mkr). Där är det fortfarande ett minusresultat på -31 Mkr (EBIT) vilket är bättre än samma period förra året (-47 Mkr).

Rullande helår omsätter Akademibokhandeln 1832 Mkr att jämföra med 1784 Mkr för helåret 2018. Men med tanke på att det sista kvartalet förra året stod för drygt 35 procent av årsomsättningen så förstår alla att det är julhandeln som avgör hur det ska gå.

Ur ett bokbranschperspektiv finns det dock oroande signaler från flera förlag om att försäljningen av böcker minskar kraftigt. Svensk Bokhandel skriver i senaste numret om siffror från Svenska Förläggareföreningens medlemsförlag: ”Mellan januari och augusti backade försäljningen till fysisk bokhandel med 11 procent, till internetbokhandel med 14 procent och till varuhus med 20 procent, jämfört med samma period förra året.”

ANNONS

Nu ska man givetvis komma ihåg att långt ifrån alla förlag är medlemmar i föreningen, men de allra flesta av de stora förlagen. Samt att hösten är en stark försäljningsperiod då det släpps många nya starka titlar.

Men det är inte utan att man undrar hur mycket av den ökade försäljningen som kommer från böcker respektive övrigt sortiment.

LÄS ÄVEN: Akademibokhandelns VD kommenterar kvartalet – nöjda med positiv försäljningsutveckling i fysiska butiker


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en stödprenumeration för att du läser varje vecka. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
35 kr/mån 350 kr/år

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se