Akademibokhandeln och Bokus ökade försäljningen tredje kvartalet

Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan i Stockholm är flaggskeppsbutiken. Foto: Sölve Dahlgren.

Akademibokhandeln (inklusive Bokus) ökade försäljningen under Q3-2019 till 416 Mkr jämfört med 398 Mkr samma period 2018. Även resultatet förbättrades till + 15 Mkr (12 Mkr). Som vanligt blir fjärde kvartalet avgörande för helåret.

Eftersom Akademibokhandeln inte längre lämnar en egen rapport så kan vi endast utläsa hur det går ur ägaren Volatis kvartalsrapport där Akademibokhandeln (både kedjan och nätbokhandeln Bokus) är ett eget affärsområde.

”Affärsområde Akademibokhandeln fortsatte sin positiva trend under tredje kvartalet. Såväl försäljning som resultat förbättrades jämfört med samma period föregående år. Affärsområdet har under kvartalet haft en god efterfrågan i kärnsortimentet och en stark utveckling i den del av sortimentet som inte är böcker. Detta tillsammans med ett fortsatt fokus på kostnader och marginaler har påverkat lönsamheten positivt. Även e-handelskanalen Bokus har fortsatt trenden från andra kvartalet och ökat försäljningsvolymen samtidigt som marginalerna förbättrats”, skriver Volati i rapporten.

Försäljningen jämfört med samma period förra året ökade alltså med 18 Mkr. Tittar man på omsättningen perioden jan-sep 2019 har omsättningen ökat till 1198 Mkr (1150 Mkr). Där är det fortfarande ett minusresultat på -31 Mkr (EBIT) vilket är bättre än samma period förra året (-47 Mkr).

Rullande helår omsätter Akademibokhandeln 1832 Mkr att jämföra med 1784 Mkr för helåret 2018. Men med tanke på att det sista kvartalet förra året stod för drygt 35 procent av årsomsättningen så förstår alla att det är julhandeln som avgör hur det ska gå.

Ur ett bokbranschperspektiv finns det dock oroande signaler från flera förlag om att försäljningen av böcker minskar kraftigt. Svensk Bokhandel skriver i senaste numret om siffror från Svenska Förläggareföreningens medlemsförlag: ”Mellan januari och augusti backade försäljningen till fysisk bokhandel med 11 procent, till internetbokhandel med 14 procent och till varuhus med 20 procent, jämfört med samma period förra året.”

Nu ska man givetvis komma ihåg att långt ifrån alla förlag är medlemmar i föreningen, men de allra flesta av de stora förlagen. Samt att hösten är en stark försäljningsperiod då det släpps många nya starka titlar.

Men det är inte utan att man undrar hur mycket av den ökade försäljningen som kommer från böcker respektive övrigt sortiment.

LÄS ÄVEN: Akademibokhandelns VD kommenterar kvartalet – nöjda med positiv försäljningsutveckling i fysiska butiker

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL