Bokbranschen hoppfull inför dubbla Nobelpris

Ett Nobelpris i litteratur innebär nästan alltid en extra skjuts för försäljningen i bokhandeln. 2017 var det Kazuo Ishiguro som gav bokhandlarna mer klirr i kassan. Arkivbild: Jessica Gow/TT.

Bokhandlarna hoppas att torsdagens dubbla tillkännagivande av Nobelpristagare i litteratur ska väcka både läs- och köplust. När utdelningen av priset uteblev i fjol blev försäljningen lidande.
En populär Nobelpristagare är ofta en av toppsäljarna under året, säger Anna Austin, kategorichef för böcker på Akademibokhandeln.

Bokhandlarna kämpar med att hitta sin väg i det digitaliserade medielandskapet. Under det första halvåret 2019 har fler böcker konsumerats tack vare digitala abonnemangstjänster, men antalet sålda fysiska exemplar minskar och därmed de totala intäkterna. Årets dubbla utdelning av Nobelpriset i litteratur kan dock ge bokhandlarna en skjuts.

Drastiskt tapp förra året

– För handlarna är utmärkelserna viktiga specifikt för julhandeln. Böcker är en av de stora julklapparna och ofta är det just Nobelpristagares böcker som väljs. När inget pris delades ut förra året märktes det i försäljningen, säger Maria Hamrefors, ordförande för Svenska bokhandlareföreningen.

Skillnaden var drastisk, enligt aktörer på marknaden.

– Vi såg ett tydligt försäljningstapp förra vintern inom den skönlitterära kategorin på grund av det uteblivna Nobelpriset. Det rörde sig om avsevärda belopp, säger Anna Austin, kategorichef för böcker på Akademibokhandeln och Bokus.

Därför finns det en förväntning på ökad försäljning i och med tillkännagivandena på torsdag. Men några exakta prognoser är svåra att ge.

Författarskapet avgör försäljningen

– Det varierar beroende på vilka författarskap det blir. Ett tillgängligt och omtyckt författarskap som sålt bra genom åren, som väcker intresse och nyfikenhet, exempelvis Tranströmer, Munro och Ishiguro, ger rejäl merförsäljning medan ett ”wild card” som Bob Dylan inte nödvändigtvis genererar lika mycket försäljning, säger Anna Austin.

Andra faktorer som påverkar är hur många böcker som Nobelpristagaren har gett ut och hur många av dem som översatts till svenska.

Men litteraturpriserna ger inte bara ekonomiska värden.

Välbehövligt strålkastarljus

– Nobelpriset i litteratur betyder väldigt mycket för bokbranschen. Alla som arbetar i handeln är människor av kött och blod som själva brinner för att läsa och sprida läsning. För många innebär priset en möjlighet till att utforska nya författarskap och hitta inspiration, säger Maria Hamrefors.

– Det är något som vida uppmärksammas, väcker intresse och skapar läslust. Vi gläds åt årets två priser som vi hoppas kommer att rikta ett ack så viktigt strålkastarljus på litteraturen, säger Anna Austin.

De båda vittnar om traditioner där handlare och läsare samlas i bokhandlar runt om i Sverige för att höra vem som tilldelas priset.

– När man sedan vet vem som får priset ringer bokhandlarna vanligtvis förlaget direkt för att se över möjligheterna att beställa in böcker om man inte redan har dem hemma. Men många är väldigt intresserade och har säkert redan i förväg plockat fram lite böcker som man tror kan bli aktuella, säger Maria Hamrefors.

Text: Hilda Djupenström/TT

Fakta: Nobelpriset i litteratur

Torsdagen den 10 oktober kommer Svenska Akademien att offentliggöra vilka som tilldelas Nobelpriset i litteratur för åren 2018 och 2019.

Det är inte första gången utdelningen av priset har skjutits upp ett år. Att två utmärkelser delades ut samma år hände dock senast 1950.

Pristagarna får ta emot priserna om nio miljoner kronor vardera av kungen på Nobeldagen den 10 december.

Det har delats ut 114 stycken Nobelpris i litteratur hittills, varav 100 har gått till män och 14 till kvinnor.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL