Bokrecension: Jag försvinner i mörkret av Michelle McNamara

Michelle McNamara. Foto: Robin von Swank

Verkligheten överträffar dikten och skrämmer slag på den mest hårdhudade läsare. Boktugg har läst Jag försvinner i mörkret, och håller lampan tänd under ett par nätter fram över. Starkt, välgjort och omtumlande.

Titel: Jag försvinner i mörkret
Författare: Michelle McNamara
Förlag: Albert Bonniers förlag
Översättare: Bengt Ohlsson

En deckare eller en thriller kan vara nog så läskig. Och det är väl därför vi läser dem, så klart. Men än värre är böcker som är baserade på verkliga händelser, och där vi sugs in i en mardröm som knappt går att beskriva. I Jag försvinner i mörkret av Michelle McNamara får vi följa inte bara The Golden State Killers framfart under ett par år under 1970- och 1980-talet i USA, utan också författarens besatthet av fallet. Hur hon sitter uppe om nätterna, har svårt att stänga av datorn, och drunknar i rättsläkarnas utförliga texter och analyserar varenda liten detalj som hon hittar på vägen.

Ja, det är ingen hemlighet att McNamara lägger nästan all sin vakna tid på att forska i händelserna och blir allt mer fascinerad av en person som verkar ha undkommit lagen, trots de många brott som samlats på hans lista. Den okände mördaren och våldtäktsmannen gjorde sig känd för ovanligt brutala och orädda överfall på både par och ensamma kvinnor, där han alltid bröt sig in i deras hem och överraskade dem i sömnen. Han påbörjade sin bana redan 1976, men det tog lång tid för polisen och privatspanare att lägga hela pusslet och när man till slut lyckades få en mer heltäckande bild av hans framfart insåg man att han hållit på ända fram till 1986.

Summan blev minst tolv mord, femtio våldtäkter och över 100 inbrott. Först när man kunde börja använda DNA som uteslutningsmetod insåg man hur alla våldsbrott hängde ihop och att det fanns gemensamma nämnare. Då hade det hunnit bli 1990-tal. Inte förrän 2001 fick man klart att attackerna i East Area i norra Kalifornien kunde kopplas samman med de många attackerna i Sacramento.

Men … ibland spelar tiden mindre roll. Det här är en mördare som myndigheterna aldrig har slutat förfölja, och 2016 utfäste man en stor belöning till den som kunde få fatt på honom. Författaren har följt resan och varit involverad i stora delar av polisens utredning, som lät henne få ta del av mycket av rapporterna som fanns, och hon grävde sig djupt in i olika gärningsmannaprofiler för att inte missa några detaljer. I boken blir hon också en representant för många av de privatspanare som i USA lägger all sin tid på liknande fall, och där vänder och vrider på minsta lilla händelse för att hitta något polisen har missat. Ofta utan betalning, som en sorts hobby, där drömmen alltid är att bidra till fallets lösning.

Och det som varit så typiskt för The Golden State Killer var inte bara hans förmåga att gång på gång undkomma polisen, men också hans kallsinnighet och det märkliga beteende han uppvisade när han begick brotten. Efterhand som vi följer McNamara kommer vi allt närmre de nästan outhärdliga beskrivningarna av vad som egentligen skett under flera av brotten och jag kan utan tvekan säga att det här är något av det obehagligaste jag någonsin läst. Förövaren är inte bara helt bortom all rim och reson, men han blir också en så förtvivlat tydlig bild av det värsta som kan rymmas en människas mörka hörn. Världen kan vara fin och vacker som en vårdag, men den kan även vara det här.

Det är just det som läsaren får brottas med, att han finns i vår värld, och att det är möjligt för en människa att utan tvekan våldta en ung mamma med barnet liggande i sängen bredvid, och sedan också misshandla den unga kvinnan och bestämma sig i ögonblicket om hon ska dö eller inte. Den typen av galenskap som McNamara närmar sig genom sin forskning är svår att hålla ifrån sig och kanske förstår man därför också varför hon vägrade ge upp jakten på honom. Det okända trollbinder oss; vi vill ha svar. Vi vill förstå.

Tyvärr gick författaren bort 2016, efter vad man misstänkt vara en oavsiktlig överdos som uppstått till följd av att flera mediciner blandats med varandra. Hon fick aldrig uppleva att man 2018, fyrtio år efter det första brottet begicks, arresterade en man vid namn Joseph James DeAngelo för flera av morden som The Golden State Killer utförde.

McNamaras bok blev aldrig färdigställd av henne själv, och delar av den är uppbyggd på kortare artiklar och via redaktörers hårda arbete. Men tro mig, det spelar ingen roll. Den här boken är så gastkramande och välgjord att den kommer att förändra något inom dig. Även om jag tror på en god värld, så är jag glad över att McNamara lade så mycket tid på att skapa en så ingående bild av vad som egentligen skedde och vad mänsklighetens värsta dårar kan göra när de får härja fritt. Det finns sådana människor där ute.

En fantastisk bok, fullspäckad av fakta som jag läste med en konstant ilning längs ryggen. Inte ens nu, när jag avslutar den här texten, har jag riktigt återhämtat mig.

Full pott.

❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.