Bonnierförlagen summerar 2018 – 25 procent av försäljningen är digital

Håkan Rudels, vd Bonnier Books.

Bonnierförlagen summerar 2018 och konstaterar volymökning med 3 procent, växande digital katalog och lyckade förlagssatsningar.

När Bonniers summerar förra året kommer förstås Lars Keplers försäljningssuccé på första plats – Lazarus blev med sina 380 000 sålda exemplar Bonnierförlagens bäst säljande titel under 2018 och även den bok som sålde mest i hela branschen. En stor bedrift.

Ett antal stora pris tilldelades Bonnierförfattare under 2018: Linnea Axelsson och Magnus Västerbro belönades med Augustpriset och Nadia Murad mottog Nobels fredspris. Samtliga är utgivna på Albert Bonniers förlag.

Totalt sålde Bonnierförlagen 16,6 miljoner böcker under året, en ökning om 3 procent jämfört med 2017. I pressmeddelandet skriver de ingenting om omsättning, och då försäljningen övergår till att bli alltmer digital kan man förmoda att omsättningen sjunker.

De digitala intäkterna stod för 25 procent av förlagsgruppens försäljning under 2018 och vid årets slut hade man över 7 000 eböcker och nästan 2 000 ljudböcker i sin katalog. Målet för 2019 är 10 000 digitala titlar.

– Vi fortsätter vår stora satsning på ljud genom att både utveckla ljudupplevelsen och öka utgivningen. Förra året gav vi ut ca 400 ljudböcker vilket var utgivningsrekord. Vidare slog vi försäljningsrekord med Keplers Lazarus som sålde över 100 000 ex som ljudbok på dryga två månader, säger Johanna Hansen, förlagschef Bonnier Audio, i pressmeddelandet.

De nya förlagssatsningarna Bonnier Bookery (ger ut digitala böcker), Fenix (barnböcker på arabiska), Lovereads (romance) och Bonnierförlagen Lära (läromedel) tog enligt Bonniers rejäla kliv på bokmarknaden under 2018. För bara några dagar sedan kom nyheten om att Forum och Bonnier Fakta bildar ett stort förlag (där även Lovereads, Brillbee och Bonnier Brands ingår) som ska omsätta 300 Mkr per år.

– Under 2019 ser vi fram emot att etablera vår nya förlagssatsning Forum/Fakta, driva nya initiativ inom barnboksområdet – men mest av allt ser vi fram emot att erbjuda läsarna över 500 unika nya titlar av alla de slag, säger Håkan Rudels, vd Bonnierförlagen.

Minnesvärt från året som gått är återutgivningen av de 14 kvinnliga Nobelpristagarna i litteratur, ett samarbete mellan 8 svenska förlag och där Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum samt Wahlström & Widstrand medverkade från Bonniers. Bonniers framhäver också det mångfaldsarbete man inledde under 2018, där det nyinstiftade feministiska priset Årets Selma som en del i detta delades ut på internationella kvinnodagen 8 mars 2017 (pristagare var organisationen Födelsevrålet).

Bonnierförlagens toppsäljande nyheter 2018

Bäst säljande verk
278 000 exemplar – Lazarus av Lars Kepler, Albert Bonniers Förlag

Bäst säljande fackbok
142 000 ex – Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv av Leif GW Persson, Albert Bonniers Förlag

Bäst säljande verk – barn och ungdom
83 000 ex – Silvermysteriet av Martin Widmark & Helena Willis, Bonnier Carlsen

Bäst säljande illustrerade verk – fackbok 
74 000 ex – Guinness World Records 2019, Bonnier Fakta

Bäst säljande digitala verk
102 000 exemplar – Lazarus av Lars Kepler, Albert Bonniers Förlag

Bäst säljande pocket
181 000 ex – 1793 av Niklas Natt och Dag, Månpocket

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL