fbpx

Förlag: De starkaste titlarna måste vara med på rean

Samir, Viktor och Claes Ericson på Bokmässan 2018. Då hade artistduons bok ännu inte kommit ut - men den finns redan på Bokrean 2019. Foto: Sölve Dahlgren.

Bokrean är inte bara böcker som passerat bäst-före-datum. Flera bästsäljare reas efter tre månader. Varför? Förlagen menar att de stora titlarna behöver rean och rean behöver storsäljarna.

Boktugg har kartlagt hur många titlar från 2018 som faktiskt finns med på årets Bokrea. I vissa fall var titlarna utgivna i december men framför allt hittar man flera storsäljare från oktober och november. Några av dem kommer från Bookmark förlag som exempelvis rear ut böcker av Samir & Viktor (deras bok Samir & Viktor har sålt 24 000 exemplar inbundet) och Alex Schulman (vars Bränn alla mina brev har sålt 66 000 exemplar inbundet) som båda kom ut den 12 november 2018.

Rea-sortimentet spikas långt innan titlarna ges ut, arbetet med 2020 års rea påbörjas samtidigt som 2019 års rea genomförs. Med andra ord vet förlagen inte hur bra en titel kommer att sälja när man placerar den i rea-katalogerna. Om en bok säljer så bra som exempelvis Schulmans, ångrar man då att den togs med på rean?

ANNONS

– Nej, det är de starkaste titlarna som har störst potential i alla kampanjer, så givet hur marknaden ser ut bör den absolut vara med här, säger Claes Ericson, förlagschef på Bookmark förlag.

Hur har ni resonerat kring vilka titlar ni väljer ut på rean?
– Vi har en genomtänkt rea-strategi, som bygger på hur snabbt cyklerna går idag. Eftersom alla förra årets stora titlar, inte minst höstens, finns med från andra förlag, har vi också valt att inkludera våra.

Vore det inte bättre att bara rea ut titlar som är minst ett år gamla?
– Det hade kanske varit bra att hålla ett lägre tempo i hur bokens pris reduceras över tid. Samtidigt kommer pocketutgåvan snart efter den inbundna, och marginalen på ett rea-exemplar är fortfarande betydligt högre än för både ljudbok och pocket, så rea-affären är en viktig intäktskälla för oss.

Claes Ericson menar att bokrean är en tradition som fortfarande spelar en roll, både för att få avsättning för böcker efter en lansering, och för att fånga det allmänna intresset hos bokköparna.
– Bokrean måste, som varje kampanj, upplevas som attraktiv och intressant, och det gör den förstås med detta utbud. I takt med att konkurrensen om läsarnas uppmärksamhet utmanas från andra håll vill jag se så många fönster som möjligt där böcker uppmärksammas utanför och efter deras respektive lanseringar, säger Claes Ericson.




❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny