fbpx

Bokförlag kräver Netflix på minst 220 Mkr i skadestånd

Böcker öppnar dörren till nya världar och tar läsaren med på ett äventyr. Foto: iStock.

Bokförlaget Chooseco anser att Netflix drar nytta av deras varumärke i den nya filmen Bandersnatch, som är en del i ”Black mirror”-serien. De vill ha minst 25 miljoner dollar i skadestånd.

Det är The Guardian som rapporterar om konflikten mellan Netflix som i december 2018 släppte filmen Bandersnatch, där tittarna kan välja vart handlingen ska ta vägen, och bokförlaget Chooseco som står bakom ”Choose your own adventure”-böckerna.

Bakgrunden är att Netflix och Chooseco tidigare förhandlat (i flera år) om att göra om dessa böcker till en tv-serie, men det ledde aldrig till något avtal. Istället har Chooseco skrivit avtal med filmbolaget Twentieth Century Fox om att göra ett antal interaktiva filmer.

Konflikten går längre tillbaka än just Bandersnatch, där ”Choose your own adventure”-böckerna nämns i filmen då huvudpersonen berättar om dem för sin pappa. Chooseco ska tidigare ha skickat ett varningsbrev till Netflix och krävt att streamingtjänsten slutar använda ”Choose Your Own Adventure”-referenser i marknadsföringen av en annan tv-serie. De menar att tittarna luras att tro att det finns en koppling till deras böcker. Renommésnyltning hade man kallat det i Sverige.

ANNONS

”Choose your own adventure”-böckerna har även getts ut på svenska och kallades här för soloäventyr, spelböcker eller bokspel. Choose Your Own Adventure gavs ut av Bantam Books och var en av de mest populära bokserierna på 1980- och 1990-talet, baserad på ett koncept av Edward Packard. Mellan 1979 och 1998 såldes över 250 miljoner böcker. Men Bantam (numera ägt av Penguin Random House) lät rättigheterna gå ut och Chooseco äger nu varumärket och har relanserat serien med nya böcker.

Utgivningen av denna typ av interaktiva spelböcker minskade kraftigt i slutet av 1990-talet, bland annat för att de fick konkurrens av datorspel men har spåtts få ett uppsving i form av interaktiv litteratur i form av eböcker. På senare år har de också kommit tillbaka i tryckt form, bland annat via Chooseco men även enstaka välj-ditt-eget-slut riktade till vuxna som A Girl Walks Into a Bar: Your Fantasy, Your Rules av Helena S. Paige. Dessutom finns det en hel del fantasy- och SF-spelböcker på marknaden.

Nu har alltså Chooseco skickat in en stämning där de kräver Netflix på minst 25 miljoner dollar (motsvarande 223 Mkr) i skadestånd eller förlorade intäkter. Det är inte första gången som Chooseco stämmer för varumärkesintrång. 2007 lanserade Chrysler sin Jeep Patriot med reklamkampanjen ”Choose Your Adventure”. Då gjorde företagen upp utanför rättssalen.


❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny