Stephen King-rättighet för 1 dollar och andra nyhetsnotiser

Författaren John Green startar bokklubben Life's Library. Foto: vlogbrothers Youtube-kanal.

Stephen King sålde filmrättigheter för 1 dollar. Förlaget Medallion i konkurs. To Kill a Mockingbird populärast. John Green startar bokklubb. Och lite annat.

Ibland samlas det bara så många uppslag till artiklar på hög att man tycker det är synd att inte göra något av dem. Då får jag ett ryck och gör en liten uppsamling av kortnyheter. Som idag.

Medallion Press begär sig själva i konkurs

Förlaget Medallion Press ansökte den 18 oktober om Chapter 7 bankruptcy vilket är en form av likvidation där en advokat säljer av tillgångarna (som i det här fallet anges till mellan 100 000 och 500 000 dollar) för att täcka skulderna (som uppges vara ungefär lika stora). Det är Publishers Weekly som skriver om förlagshuset som startade 2003 och växte stadigt fram till 2010 då de gav sig in i film- och musikbranschen. 2012 lanserade de ett eget eboksformat (TREEbook) som skulle skapa unika läsarupplevelser baserat på tid. Det blev aldrig någon succé. Efter konkursansökan har agenter jobbat med att få tillbaka författarnas rättigheter.

Köpte filmrättigheter till Stephen King-novell för 1 dollar

Några studenter på Blaenau Gwent Film Academy i Wales köpte filmrättigheterna till Stephen Kings novell ”Stationary Bike” som ingår i hans novellsamling Just After Sunset (utgiven på svenska med titeln Strax efter solnedgången). Priset? En dollar. Nu är detta inte första gången, tvärtom så har Stephen King en sektion på sin website som heter Dollar Babies som låter studenter be om rättigheter till noveller för icke-kommersiella filmprojekt. För Mashable berättar läraren Kevin Phillips att de fick svar från Stephen Kings sekreterare inom 24 timmar och redan nu jobbar Alfie Evans, 16 och Cerys Cliff, 14 med att göra filmmanus av berättelsen. Ett tips för svenska filmstudenter som är sugna på att sätta ”filmatiserat Stephen King-novell” på cv:t.

To Kill a Mockingbird mest populära romanen i USA

To Kill a Mockingbird (sv Dödssynden) av Harper Lee utsågs förra veckan till America’s Best-Loved Novel under säsongsfinalen av tv-serien The Great American Read. Den klassiska romanen utkom första gången 1960. Den fick flest röster av de 100 titlar som fanns på listan över amerikanernas favoritromaner. I tv-serien har kändisar, författare och läsare diskuterat sina favoriter från topp 100-listan och över fyra miljoner tittarröster kom in under serien. Outlander-serien av Diana Gabaldon kom tvåa före Harry Potter-serien av J.K. Rowling, Stolthet och fördom av Jane Austen på fjärde och Sagan om Ringen-serien av Tolkien slutade femma. Här hittar du hela listan på amerikanernas 100 favoritböcker.

John Green startar bokklubben Life’s Library

Författaren och Youtubestjärnan John Green har bestämt sig för att starta en ny bokklubb tillsammans med sin vän Rosianna Halse Rojas. Den ska heta Life’s Library. Han pitchade idén på sin Youtube-kanal (vlogbrothers med över 3 miljoner prenumeranter) och meddelade att bokklubben bara skulle lanseras om tillräckligt många läsare anmälde sig. Bara två dagar senare var det klart. Tanken är att Green och Rojas turas om att utse böcker var sjätte vecka. Medlemmarna läser boken och diskuterar den sedan via chatt. Intäkter från de två betalalternativ som erbjuds kommer att gå till välgörenhetsorganisationen Partners in Health, skriver Publishers Weekly.

Amerikansk trend med konsolidering av imprints … eller?

Förra veckan meddelade Simon & Schuster att imprintet Touchstone försvinner och personalen flyttas till Atria och Gallery Books. Den nyheten kom bara någon vecka efter att Penguin Random House offentliggjort sina planer på att imprintet Crown Publishing Group går in i Random House Group. Mike Shatzkin, grundare av The Idea Logical Company, skriver på sin blogg att denna konsolidering är en del av en trend bland kommersiella förlag att minska antalet imprints eftersom det idag behövs mindre infrastruktur för att utveckla nya böcker men fler titlar att jobba med i digital marknadsföring. Man kan ana liknande trender i Sverige. Men å andra sidan kom idag nyheten att Simon & Schuster startar ett nytt imprint, Avid Reader Press (Publishers Weekly).

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL